У 25 років Соррентіно усвідомив, що краще йому не йти дорогою економіки і бізнесу, які він вивчав до цього, адже у житті є більш значущі речі – любов, краса, релігія, ба навіть смерть. Бізнес-план з цього не зліпиш, а от кіно – зовсім інша річ. Тригером до режисури став один з фільмів Джузеппе Торнаторе: Соррентіно по перегляді здалося, що для того, аби знімати кіно, можна у всьому лишатися дилетантом і взагалі, це професія для ледацюг. Іншими словами – те, що йому потрібно. Втім, коли дивимось фільми Паоло, у це складно повірити, адже бездоганне поєднання музики і візуального ряду наводять на думку про завзятий перфекціонізм (Кубрик схвально хитає головою).

Хоча Соррентіно в першу чергу візіонер, сюжетів йому також не бракує. Він виділяє для себе дві основні теми, які відрефлексовує у більшості фільмів: відчуття тривоги і плинність часу. Тривога не виникає з порожнечі, а цілком пов’язана із часом, що не стоїть на місці, постійно наближаючи персонажів і глядачів до смерті. Здається, це транслюють навіть стрімкі пересування камери, яка часто знаходиться у русі до об’єкта чи від нього, майже не знаючи статики. У цьому режисерові допомагає постійний друг і колега на знiмальному майданчику, оператор Лука Бігацці, у тандемі з яким вони вже відзняли аж сім стрічок. У доборі акторів і знімальної групи Соррентіно можна вважати консерватором: окрім Бігацці, з ним неодноразово співпрацював Тоні Сервілло, виконавець головних ролей у чотирьох проектах.

Соррентіно може видатись неабияким песимістом: майже усі його герої так чи інакше зустрічаються зі смертю. Для когось це відправна точка, як, наприклад, у стрічці «Де б ти не був»: персонаж Шона Пенна дізнається, що його батько помер, і це спонукає його полишити інфантильний ескапізм. Головний герой «Дивовижного» йде зі смертю пліч-о-пліч – втім, не із власною. Персонажі Гарві Кейтеля та Майкла Кейна в «Юності» обговорюють дитинство і творчість, але тема смерті непомітно вплітається в кожну розмову. Деяких персонажів смерть спіткає наприкінці – тут вже краще без прикладів, бо такі спойлери нам не друзі. Соррентіно вважає себе реалістом, але інколи його фільми носять навіть парадоксально оптимістичний характер. Смерть не завжди має лиш негативне забарвлення, її наближення може спонукати до дій, міркувань та змін. Врешті-решт, герой Кейна у вищезгаданій «Юності» все ж продиригує свою «Просту мелодію», якій так старанно опирається впродовж усього фільму.

Що б не мотивувало самого Соррентіно, він не спиняється на досягненому – американський період таки припав режисерові до душі. Тільки-но минув посмак «Молодого Папи», як вже анонсовані зйомки другого сезону. Цього разу – без Джуда Лоу: з’явились невідкладні справи у Гоґвортсі. Дата виходу ще не відома, отож, маємо час вкотре переглянути улюблені твори італійського візіонера.

ВИБРАНА ФІЛЬМОГРАФІЯ

НАСЛІДКИ КОХАННЯ

2004

Друга стрічка режисера стала його першим міжнародним успіхом. Фільм потрапив до основного конкурсу Каннського фестивалю, на якому Соррентіно ще неодноразово побуває. Уже тут дається взнаки фірмовий стиль режисера – зв’язок операторських рішень з музичними, томний погляд Сервілло, криза ідентичності головного героя – але він ще не досягає того рівня виразності, який побачимо у більш пізніх роботах.

Оригінальна назва: Le conseguenze dell’amore
Жанр: кримінальна драма
В головних ролях: Тоні Сервілло, Олівія Маньяні, Андріано Джанніні

ДИВОВИЖНИЙ

2008

Вперше Соррентіно зрозумів, що хоче зняти байопик про італійського політика Джуліо Андреотті, коли прочитав, що той не дивився людям в очі під час розмови, а для такого буцімто потрібно володіти неабиякою внутрішньою силою. Але режисер не був би собою, якщо б зняв звичайну драму з безліччю фактів. Окей, факти там є, Соррентіно провів серйозне дослідження, щоб дізнатися якомога більше про життя політика. Та стрічка все ж більше скидається на рок-оперу, в якій режисер намагається зрозуміти сутність влади, але в результаті задає безліч питань, котрі лишає без відповідей.

Оригінальна назва: Il divo
Жанр: біографічна драма
В головних ролях: Тоні Сервілло, Анна Бонайуто, Джуліо Бозетті

ДЕ Б ТИ НЕ БУВ

2011

Працюючи над «Дивовижним», Соррентіно вирішив, що наступний фільм буде набагато простішим. Режисер ускладнив завдання, вперше фільмуючи англійською, та натомість зібрав до купи все, що любив у молодості на кшталт Talking Heads, The Cure та Америки загалом, і зняв роад-муві з Шоном Пенном у головній ролі. Інфантильний герой Пенна вирушає на пошуки нациста, який катував його батька в Освенцимі. По дорозі він намагається збагнути свої стосунки з оточуючим світом і відчуває наближення старості, примара котрої вже не покине новітньої творчості Соррентіно.

Оригінальна назва: This Must Be The Place
Жанр: трагікомедія
В головних ролях: Шон Пенн, Френсіс Макдорманд, Джадд Гірш

ВЕЛИКА КРАСА

2013

Майже у першому кадрі глядач зіштовхується зі смертю, коли раптово помирає один з туристів на екскурсії. Серед величної архітектури Риму Соррентіно наче нагадує, що у красі є щось безмежно небезпечне. Взагалі, Рим став не тільки декорацією, але й одним із джерел натхнення для зйомок фільму. Режисер порівнює красу міста із неоднозначною красою людей, які там мешкають. Саркастичний Джеп Гамбарделла, якого знову грає Тоні Сервілло, є своєрідним альтер-его Соррентіно. Режисера нерідко порівнюють з Федеріко Фелліні саме через цю стрічку: Джеп вельми нагадує героїв Марчелло Мастроянні, а інтонація оповіді неабияк збігається зі славетним «Солодким життям».  

Оригінальна назва: La grande bellezza
Жанр: сатирична трагікомедія
В головних ролях: Тоні Сервілло, Карло Вердоне, Памела Віллорезі

ЮНІСТЬ

2015

В «Юності» Соррентіно обмежується медитативністю Швейцарських Альп замість довгої подорожі Шона Пенна чи панорами римських краєвидів. Майже весь час головні герої Майкла Кейна і Гарві Кейтеля проводять на курорті, розмовляючи про старість, осмислюючи молодість та неминучу смерть. Фільм також був представлений в основному конкурсі Каннського фестивалю, але головної нагороди так і не отримав.

Оригінальна назва: Youth
Жанр: драма
В головних ролях: Майкл Кейн, Гарві Кейтель, Рейчел Вайс, Пол Дано, Джейн Фонда

 МОЛОДИЙ ПАПА

2016

Суперечливість і провокативність героя Джуда Лоу, що грає новообраного Папу Римського, не знає меж. Почнімо хоча б з того, що він американець і замолодий як для такої посади, про що дбайливо сповіщає назва. Та попри молодість зовнішню, всередині він виявляється чи не найконсервативнішим порівняно зі своїми попередниками. Але це тільки одна з його сторін. Інша ж серйозно сумнівається в існуванні Бога і страждає від нестачі любові, бо ж у дитинстві Папа був покинутий батьками. До речі, сам Соррентіно також досить рано лишився сиротою. Зважаючи на небайдужість до релігійної тематики, режисер зовсім невипадково вирішує зняти про Ватикан не просто фільм, а цілий серіал. За що ми йому безмежно вдячні.

Оригінальна назва: The Young Pope
Серіал
В головних ролях: Джуд Лоу, Даян Кітон, Сильвіо Орландо, Джеймс Кромвелл

Сподобалась стаття? Допоможи Moviegram стати краще

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Хто це такий