Серпневого буднього дня приїздимо на знімальний майданчик фільму «Тарас Шевченко: перший самурай». Відчуття досі нереалістичні, адже кіно про кобзаря-поета у самурайському антуражі може як відлякати, так і привабити, тому готуємось відчути обидва стани разом. До того ж, це перший повнометражний фільм студії після низки короткого метру. Компанія «Крісті Фільмс» знімає комедійно-фантастичний екшн у Пирогові, куди ми, власне і вирушили. Продюсер Юрій Мінзянов, який радо зустрічає нас, говорить, що це популярна локація і для інших стрічок, тому іноді доводиться перевіряти радіозв’язок, щоб не потрапити на хвилю іншого фільму. Поки говоримо, чую дзвінок мобільного з темою «Гри престолів» у когось зі знімальної команди. Стає зрозуміло, що зібралися люди не далекі від поп-культури.
Нас знайомлять з японським актором Ген Сето, який у фільмі грає антагоніста. Сам актор у захваті від української культури і навколишньої атмосфери. Жартівливо представляється, як Гена.
– Гена, як крокодил, – посміхається Сето.
Біля української хатинки на траві розляглися самураї в масках, які від спеки перекочуються з місця на місце. Втім, відважно вистоюють свою зміну, а потім на обіді п’ють багато води. Сьогодні знімають батальну сцену і детально прораховують кожен крок та рух персонажів.
Поки знімальна група йде на обід, ми поговорили з Ген Сето про роль поганця та вивчення мови.
Я мушу знати, що кажу, інакше – це просто звук
Коли запиталися про враження від зйомок, то Ген Сето помітно пожвавішав:
Обід швидко минає і поки сонце ще не заховалося за хмари, каскадерська команда репетирує разом з Ген Сето бій на самурайських мечах. У кадрі помітні рухи ніг, вся команда виставляє синхронізацію і постійно слідкує за зміною погодних умов. Ця сама команда каскадерів працювала і над сиквелом «300 спартанців», тому професіоналізм та тактовність у розмові з іноземними акторами помітна у кожному погляді.
Сама ідея фільму за власним сценарієм належить режисерові Роману Перфільєву. Він – не новачок в українському кіно і жанровому, зокрема. Перед проєктом про українського поета Перфільєв зняв горор «Лиса гора» – рідкісний жанр у східноєвропейському кінематографі. Викрадаємо на кілька хвилин увагу режисера Романа Перфільєва і цікавимося питаннями автентичності Тараса Шевченка та жанровості фільму:
Тараса Шевченка грає Роман Луцький, хоча на знімальному майданчику сьогодні його нема. Знімають сцени лише з Ген Сето, який уважно повторює рухи каскадерів. Між перервами чути бадьорливий клич: «Самураї не помирають двічі!». Якщо ще виникають якісь питання щодо автентичності побаченого, то з’являється спеціалістка з японської культури, яка поправляє режисера та захищає інтереси цієї країни. Вона зізнається, що дослухаються до її думки у половині випадків. З усім тим, фікції мусить бути місце, коли знімаєш Кобзаря у таких декораціях.
Для оператора Дмитра Недрі одним з головних референсів був фільм «Як боягуз Роберт Форд вбив Джессі Джеймса» завдяки чудовій грі натурального світла. Ми поговорили з ним про новомодні дрони та різницю між плівкою та «цифрою» Він не ностальгує за «доцифровими» часами: «Технології йдуть вперед і завдяки професійним колористам майже неможливо відрізнити, якщо кіно гарно пофарбоване. Це великий шмат часу та бюджету, якщо знімати на плівку, адже така зйомка впливає на технологічність. Знімальний день стає довшим, більше репетицій, тому це просто дорого. В Україні зараз немає проявки чи де купити плівку, тому треба везти чи в Москву, чи в Берлін, чи в Прагу». Недря працював над «Фокстером та Максом», «IZI» і «Секс та нічого особистого», тож питаємо, хто ділить заслугу за фінальний результат. «Будь-яке кіно – це заслуга не лише режисера чи оператора, це завжди зв’язка, синергія двох розумів, які працюють разом. Не можна відрізнити одне від одного», – чесно відповідає Дмитро і відразу вирушає до локації.
За цим професіоналізмом помітний інший важливий момент. Попри стрес під час зйомок та розважливість у перервах між ними, у кожного з присутніх горять очі, адже ці люди роблять кіно в першу чергу через любов до кіномистецтва. Фільма про самурая Тараса Шевченка могло б і не бути, адже продюсер Юрій Мінзянов відкидав ідею через дороговизну проєкту. Однак, до нього повернулися вже на стадії пітчингу у конкурсі патріотичних фільмів від Міністерства культури. Стрічка виборола перше місце і на 80% фінансується з державного бюджету: 19,5 мільйони гривень – від Міністерства культури України, 4,5 мільйони – продюсерські інвестиції. Також нещодавно картина перемогла у конкурсі Держкіно і отримала дофінансування у розмірі 6,9 мільйонів гривень. За словами команди фільму, додаткові кошти знадобилися через значне збільшення кількості трюків і каскадерської роботи після доопрацювання сценарію. Тому загальний бюджет склав 31 мільйон гривень. На зйомки вже приїздив Володимир Гройсман і залишився задоволений побаченим. Та державна перевірка – це ніщо у порівнянні з глядацькою. «Тараса Шевченка: першого самурая» хотіли випустити на день народження українського поета, але зараз Мінзянов говорить про прокат у квітні – більш сприятливому місяці для касового потенціалу. Тож доведеться чекати на місяць довше, адже самурайське кіно – це теж страва, яку подають холодною.
Від українського доку до піксарівської анімації
Коли Ендрю Гарфілд зустрів Флоренс П’ю
Найважливіші фільми п’ятого та шостого днів фестивалю