Обережно – спойлери!

В «Останніх джедаях» старенький робот R2D2 під’їжджає до Люка Скайвокера і проектує голограму із принцесою Леєю з четвертого епізоду. Люк ностальгійно споглядає за посланням Леї та розчулено коментує: «Дуже дешевий трюк». Трюк, звісно, не дешевий. Франшиза «Зоряних війн» по всьому світу збирає нове покоління фанатів, які вже приносять чималу касу. Феномен саги як поп-культурного явища полягає в універсальності історії, в якій можна знайти як сімейну драму, так і воєнний памфлет міжгалатичного масштабу. З нагоди виходу восьмого епізоду згадуємо франшизу «Зоряних війн» – за деякими винятками, адже стрічки про Різдво з Чубаккою та евоками ми воліємо забути не менше, ніж актори, які в них знімалися.

Стара трилогія

Епізоди IV-VI

Перший фільм саги вийшов у 1977-му році під лаконічною назвою «Зоряні війни». Лише пізніше, коли Джордж Лукас писав сценарій до наступної частини, вони стали четвертим та п’ятим епізодами – тоді Лукас задумав цілу сагу з шести частин. Отримавши $150 000 на написання, продюсування та режисування, Лукас зняв фільм, який став першим у всесвіті «Зоряних війн». Касовий успіх четвертого епізоду та «Американського граффіті» дозволи Джорджу самому фінансувати наступні стрічки саги за допомогою компанії LucasFilm. Попри те, що соціальних мереж ще не існувало, деякі сюжетні ходи замовчували навіть від акторів під час зйомок.

Джордж Лукас поназбирав сюжет своєї саги звідусіль: від книг про Джона Картера та коміксів про Валеріана до фундаментальної «Дюни» Френка Герберта і стрічок Акіри Куросави. Та основним натхненням стала книга Джозефа Кемпбела «Герой із тисячею обличь». Кемпбел гадає, що більшість міфів народів світу мають спільну сюжетну структуру про героя, який має пройти свій шлях. Спеціально для позначення цієї структури він увів термін «мономіф». Голівудський продюсер Крістофер Воглер навіть створив на основі цієї книги методичку для сценаристів, якою успішно користуються кілька студій. Шлях Люка Скайвокера від звичайного фермера до могутнього джедая – це ніщо інше, як класичний міф про те, як архетиповий герой здобуває нові знання. На цьому шляху його супроводжує нетипова принцеса Лея, яка і командує військами, і слугує символом надії на успішне повстання проти Імперії. На додачу їм допомагає космічний найманець Хан Соло зі своїм вірним товаришем Чубаккою.

Джордж Лукас кладе мономіф в основу сюжету всієї трилогії. На тлі цієї війни кожен персонаж переоцінює свої здібності. Хан втрачає скепсис до Сили, Лея усвідомлює власну роль у повстанні, а Люк набуває мудрості після життєвих потрясінь.

Нова трилогія

Епізоди I-III

Розвиток технологій у 90-х роках та зростання популярності «Зоряних війн» у нового покоління змусили Лукаса переглянути свої погляди. Він повернувся до ідеї приквелів, яка народилася у нього наприкінці 70-х. Поза основним сюжетом зради Анакіна Скайвокера та його переходу на Темну сторону, Джорджа Лукаса також цікавить політичний устрій Республіки та торгівельні домовленості. Розширення Всесвіту «Зоряних війн» трапилося і в просторовому аспекті: вдалося побачити більше планет та міжгалактичних боїв. Однак кастинг для нової історії видався не таким вдалим, як у старої трилогії. У другому та третьому епізодах Гайден Крістенсен настільки зіпсував собі репутацію актора, що його і досі вдень з вогнем не знайти у пристойних проектах. Роджер Еберт писав, що Крістенсен схожий на дитину у підлітковій комедії, коли Амідала розповідає про свою вагітність. «Сказати, що Лукас не може написати любовну сцену – це не сказати нічого. Вітальні листівки висловлюють більше пристрасті», – бідкався кінокритик. Рятує слабий сценарій стара акторська гвардія у складі Юена Макгрегора, Крістофера Лі та Самюеля Л. Джексона, яким вдається роздмухати порохи із засідань міжгалактичного сенату.

Нова трилогія принесла і сумнівне покращення з технічної точки зору. Джордж Лукас все більше користується комп’ютерними ефектами та майже не використовує практичні. Його одержимість навіть призвела до комп’ютерного апгрейду 4-6 епізодів саги – на думку власника LucasFilm, додавання CGI мало б прибрати технічні невдачі трилогії. Натомість воно додало штучності не лише суміжним практичним ефектам, але і сюжетним лініям. Наприклад, сцена у закладі «Кантіна» скидалася на лялькове свято дивакуватості, а разом із CGI перетворилася на мультиплікаційну вставку всередині драматичної стрічки. Можливо, під час перевтіленя зі Скайвокера у Дарта Вейдера у вас теж щось тьохнуло всередині від розчарування. Та позаяк Лукас уже не при справах та не впливає на власну франшизу, це крапка не лише в історії Анакіна, але і творця у власному творінні.

Зоряні війни: Пробудження Сили

2015

Після того, як Disney купив студію Lucasfilm, cтудія запланувала випускати по фільму на рік, розширювати рамки всесвіту, і – як виявилося – змінювати канон. Джей Джей Абрамс, справжній спеціаліст із перезапуску проектів, взявся за фільм з усією відповідальністю. Та в цілому сюжет повторює четвертиий епізод. Джордж Лукас навіть дорікнув творців за спробу зіграти на ностальгії замість того, аби вигадати нову історію. Абрамс лише додав незначні деталі, які обурили фанатів – штурмовик вперше з’явився без маски, а форма світлового меча Кайло Рена зовсім не нагадує класичну. До того ж, режисер використовує традиційний для себе прийом «загадкової коробки». Суть цього метода полягає в тому, аби створювати загадки і запитання, а не давати знання й відповіді – власне, це не надто видозмінений макгафін Гічкока. Абрамс вважає, що цікавіше постійно гадати, звідки взявся Сноук чи хто батьки Рей, аніж зрештою отримати цю інформацію. За таким принципом, схоже, буде побудована вся трилогія.

У сьомому епізоді ми знову бачимо піщану планету та джедая, який має поновити баланс Сили. Навіть нова Зірка Смерті отримала апгрейд, аби уникнути атаки зоряних винищувачів (спойлер: не уникнула). З огляду на створення нової трилогії, фільм Джей Джей Абрамса скидається на пролог до чогось більшого – і не має самостійної основи. Закінчивши стрічку на буквальному кліфгенгері біля скелі з Люком Скайвокером, режисер прирік «Пробудження…» на долю серії, якій конче потрібне продовження, як спраглому води.

Бунтар Один. Зоряні Війни: Історія

2016

Історія «Бунтар Один» розгортається між третім та четвертим епізодами саги. Повстанці дізнаються, що Імперія збирається збудувати суперзброю, яка нищитиме цілі планети. Повстанка Джин Ерсо разом із командою намагаються викрасти креслення головної зброї Галактики. На відміну від інших фільмів саги, «Бунтар Один» не починається класичним «Давним-давно у далекій-далекій Галактиці». Натомість він користується інструментарієм фільму про повстанців: хоробрі патріотичні бунтівники виступають проти істеричного та неврівноваженого зла.

«Бунтар Один» – це об’єднуюча ланка між старими та новими епізодами, хоча цілком може претендувати на самостійний фільм. Стрічка вшановує вклад героїв, про яких не згадують персонажі саги. Тут нема місця неоднозначним жартам і похмура інтонація, яку обрав режисер, пасує такому військовому кіно. Атрибути саги все ще на місці: у стрічці згадують і Силу, і власне Зірку Смерті, та це всього лише тло для партизанської історії. Режисер Ґарет Едвардс із досвідом постановки «Монстрів» та «Ґодзили» зробив те, чого вимагала студія – міцне кіно про подвиги, яке уникає пафосу. Мотиваційних промов у такому жанрі не уникнути, але їх небагато і вони збалансовують фільм із жартами дроїда K-2SO. Едвардс зрежисував і найепічнішу сцену у всій сазі – лютий Дарт Вейдер у напівтемряві знищує повстанців світловим мечем. Вже це гідна відповідь тим, хто вважає цю стрічку зайвою для всесвіту «Зоряних війн».

Зоряні війни: Останні джедаї

2017

Раян Джонсон уславився своїм майстерним балансуванням на межі мейнстріму та авторського кіно. Його «Петля часу» жваво обговорювалася серед прихильників переміщень у просторі та ненадовго повернула Брюса Вілліса у стрій екшн-героїв. «Останні джедаї» перехопили манеру Джонсона балансувати між сюжетними лініями та швидко перемикатися з одного персонажа на іншого, не втрачаючи при цьому рівноваги (у Силі).

Однак накопичення зі старих та нових персонажів призвело до невиправного хронометражу – 152 хвилини. Марк Гемілл порівнює стрічку з «Хрещеним батьком», і він в чомусь має рацію. Сімейна сага пускала коріння всі минулі епізоди і зрештою обернулася на родинне дерево, в якому кожен прагне знайти власне місце. Нині Сила має ширший вплив телекінезу, ніж раніше, а увагу молодшої аудиторії, крім дроїдів, творці намагаються привернути поргами – милими створіннями з планети Еч-то.

Самовигнання Люка Скайвокера через непрості стосунки з племінником стає наріжним каменем цієї частини. Флот разом з Леєю чекає підтримки від джедая. Рей хоче знайти відповіді на питання про її надздібності та родину. Лише третя сюжетна лінія з Фінном та його напарницею Роуз трохи віддаляють глядача від основних колізій. Ці двоє розігрують фільм про злам із канонічним божевільним ключником та сценою за-крок-до-поразки – і несподівано передають привіт нещодавній «Окчі» з її темою зоозахисту.

Режисер Джонсон привів у франшизу свого постійного оператора Стіва Йедліна. Разом з ним вони створили одні з наймальовничіших сцен саги: битва на планеті з червоною сіллю та похмурими кадрами Ек-то, де на самоті тужив Люк Скайвокер. Джонсону вдалося повернути історію про джедаїв у русло самурайського кіно. При створенні «Нової надії» Лукас надихався сюжетом «Трьох негідників у прихованій фортеці» Акіри Куросави про повернення влади та втрачених територій.  А ось Раян Джонсон використовує лише атрибути азіатського кіно: загублений острів, зречення благ, стосунки вчителя з учнем. Такі паралелі з першою трилогією Лукаса створюють сильніший ефект ностальгії. Навіть поява Йоди, яким керує Френк Оз, сприяє цьому не стільки за оригінальною трилогією, як за фільмами, в яких спецефекти створювалися вручну. Зрештою, «Останні джедаї» видаються неспішним медитативним фільмом про неможливість знайти відповіді на деякі питання. А це якраз те, чого так прагнуть деякі фанати франшизи.

 Сподобалась стаття? Допоможи Moviegram стати кращим

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Франшизи

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.