74-й Берлінський кінофестиваль оголосив переможців

Другий рік поспіль головний приз забирає документальне кіно

24-го лютого 2024 року роздали нагороди 74-го Берлінського міжнародного кінофестивалю.

Цьогоріч подія встигла влізти у декілька скандалів. Спершу, це була критика від пропалестинських активістів/активісток, яку загасили спеціальним «місцем безпеки». У проєкті «Хатинка» (Tiny House) пропонували зібратися обговорити проблеми ізраїло-палестинського конфлікту.

Дуже логічно, що саме тема Ізраїлю-Палестини стала однією з найгарячіших. Водночас, український фокус значно відсунувся, хоча у різних секціях брали участь стрічки про Україну. Так у «Панорамі» показали «Трішки чужу» Світлани Ліщинської, у «Форумі» – «Редакцію» Романа Бондарчука та «Мирних людей» Оксани Карпович. Останній фільм отримав два спеціальні призи.

Також критика посипалася на організаторок/оргіназторів через запрошення політиків правопопулістської партії «Альтернатива для Німеччини» (Alternative für Deutschland) на відкриття фестивалю. Зрештою, цих політиків де-запросили (disinvitation).

Останнім скандалом стала вибухова суміш в міжнародному журі, куди увійшли українська письменниця Оксана Забужко та режисер Альберт Серра, який у своїх інтерв’ю неодноразово висловлював захоплення путіним.

Фокус на скандалах пожвавив увагу до події, адже цьогоріч фестиваль зміг запропонувати напрочуд мало фільмів, за якими стоять імениті творці чи зірки. Логіка у цьому є: Карло Чатріан та Маріетт Різенбек востаннє очолюють фестиваль і вирішили зробити «дембельський акорд» та відкрити якомога більше нових імен.

Водночас, у програмах відчутно виросла присутність стрічок з німецьким фінансуванням. Це також пов’язано з критикою, щоправда, уже минулою, національного конкурсу, який став таким собі гетто для німецьких фільмів. Коли його скасували, імовірно, прийшли до системи квотування у кожній секції.

Мабуть, головне, чим запам’ятається головування Чатріана/Різенбек – це створення нового конкурсу Encounters і серйозний розворот до документалістики, яка стає все більш видимою. Власне, вже вдруге поспіль саме документальний фільм забирає головну нагороду – «Золотого ведмедя». Але цьогоріч у документалістики є ще одна серйозна перемога – це головний приз секції Encounters.

Дивіться вибірковий список переможців:

Основний конкурс

  • «Золотий ведмідь» за найкращий фільм – «Дагомея» (Dahomey), реж. Маті Діоп;
  • Ґран-прі журі – «Потреби мандрівника» (A traveler’s needs), реж. Хон Сан Су;
  • Приз журі – «Імперія» (Empire), реж. Брюно Дюмон;
  • «Срібний ведмідь» за найкращу режисуру – Нелсон Карлос Де Лос Сантос (Pepe / «Пепе»);
  • «Срібний ведмідь» за найкращий сценарій – «Вмирання» (Dying), реж. Маттіас Глазнер;
  • «Срібний ведмідь» за найкращу головну роль – Себастіан Стен (A Different Man / «Інша людина»);
  • «Срібний ведмідь» за найкращу роль другого плану – Емілі Вотсон (Small Things Like These / «Такі дрібниці»);
  • «Срібний ведмідь» за видатний художній вклад (операторська робота) – Мартін Ґшлахт, «Лазня Диявола» (The Devil’s Bath);
  • Приз екуменічного журі – «Мій улюблений торт» (My Favourite Cake), реж. Мар’ям Моґхаддам та Бехташ Санаіг;
  • Приз ФІПРЕССІ – «Мій улюблений торт» (My Favourite Cake), реж. Мар’ям Моґхаддам та Бехташ Санаіг;
  • Почесний «Золотий ведмідь» – Мартін Скорсезе.

Encounters

  • Найкращий фільм – «Пряма дія» (Direct Action), реж. Гійом Кайо, Бен Рассел;
  • Найкращий режисер – Хуліана Рохас (Cidade; Campo);
  • Спеціальний приз журі – «Велике позіхання історії» (The Great Yawn of History), реж. Аліяр Расті та «Має дощити» (Some Rain Must Fall), реж. Цю Янг
  • Найкращий документальний фільм (всі секції) – «Пряма дія» (Direct Action), реж. Гійом Кайо, Бен Рассел.
  • Приз ФІПРЕССІ – «Спи з відкритими очима» (Sleep with Your Eyes Open), реж. Неле Волатц

Panorama

  • Глядацький приз (ігрове кіно) – «Спогади палаючого тіла» (Memories of a Burning Body), Антонелла Судасассі Фурнісс;
  • Другий глядацький приз (ігрове кіно) – «Перехід» (Crossing), реж. Леван Акін;
  • Третій глядацький приз (ігрове кіно) – «Все буде добре» (All Shall Be Well), реж. Рей Юнг;
  • Глядацький приз (документальне кіно) – «Іншої землі немає» (No Other Land), реж. Басел Адра, Хамдат Баллал, Ювал Абрагам, Рейчел Шор;
  • Другий глядацький приз (документальне кіно) – «Моя вкрадена планета» (My Stolen Planet), реж. Фарахназ Шаріфі;
  • Третій глядацький приз (документальне кіно) – «Вчення Peaches» (Teaches of Peaches), реж. Філіпп Фуссенеггер, Джуді Ландкаммер;
  • Найкращий дебют (всі секції) – «Сю Лі ніколи не плаче» (Cu Li Never Cries), реж. Фам Нгок Лан;
  • Найкращий документальний фільм (всі секції) – «Іншої землі немає» (No Other Land), реж. Басел Адра, Хамдат Баллал, Ювал Абрагам, Рейчел Шор;
  • Приз екуменічного журі – «Секс» (Sex), реж. Даг Йоган Гауґеруд;
  • Приз ФІПРЕССІ – «Фарук» (Faruk), реж. Аслі Озге.

Forum

  • Приз екуменічного журі – «Мовчання Марії» (Maria’s Silence), реж. Давіс Сіманіс;
  • Спеціальний приз екуменічного журі – «Мирні люди» (Intercepted), реж. Оксана Карпович;
  • Приз ФІПРЕССІ – «Людська сплячка» (The Human Hibernation), реж. Анна Корнуделла Кастро.

Generation Kplus

  • «Кришталевий ведмідь» за найкращий фільм – «Це нормально» (It’s Okay), реж. Кім Хай-Юнг;
  • Гран-прі журі – Reynas, реж. Клаудіа Райніке;
  • Найкращий короткий метр – «Метелик» (Butterfly), реж. Флоренс Майле.

Generation 14plus

  • «Кришталевий ведмідь» за найкращий фільм – «Останній заплив» (Last Swim), реж. Саша Натвані;
  • Гран-прі журі – «Як вогонь» (Who by Fire), реж. Філіпп Лесаж;
  • Найкращий короткий метр – Cura Sana, реж. Лусія Ґ. Ромеро.

Приз Тедді

  • Найкращий повнометражний ігровий фільм – «Все буде добре» (All Shall Be Well), реж. Рей Юнг;
  • Найкращий документальний фільм/есей – «Вчення Peaches» (Teaches of Peaches), реж. Філіпп Фуссенеггер, Джуді Ландкаммер;
  • Найкращий короткометражний фільм – Grandmamauntsistercat, реж. Зуза Банасінська;
  • Приз журі – «Перехід» (Crossing), реж. Леван Акін;
  • Спеціальна нагорода – Лотар Ламберт.

Короткометражний міжнародний конкурс

  • «Золотий ведмідь» за найкращий фільм – «Дивний поворот» (An Odd Turn), реж. Франциско Лезама;
  • Приз журі за найкращий фільм – «Решта спекотного дня» (Remains of the Hot Day), реж. Венцян Цжан;
  • Спеціальна згадка – «Це все від мене» (That’s All from Me), реж. Ева Коннеманн.
0 0 голоси
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим