Що дивитися на ОМКФ-2020

20 стрічок, вартих перегляду на Одеському міжнародному кінофестивалі

Організатори Одеського міжнародного кінофестивалю вирішили провести подію в онлайн-форматі, тому наприкінці вересня вся увага знову буде прикута до екранів моніторів. Вибирати знову є з чого. Національна програма має навіть одну повнометражну анімацію «Віктор_Робот» та не обмежується п’ятіркою стрічок, як минулого року. У міжнародному конкурсі відбудеться українська прем’єра «Атлантиди» Валентина Васяновича. Особливо сильним цього року виявився конкурс європейського документального кіно. Зібрали максимально несхожі один на одного фільми, де сюжети спонукають до перегляду.

Програма Фестиваль фестивалів зібрала останні стрічки П’єтро Марчелло, Крісті Пую та «Знедолених» – претендента на «Оскар» від Франції минулого року. В рамках фестивалю покажуть ретроспективу українських фільмів 1990-х та найкращі роботи Роя Андерссона. Режисер проведе з глядачами Q&A. Окрім шведа, такі ж Q&A можна подивитися з Романом Балаяном, Говардом Шором, Агнешкою Голланд. Серіали, презентації, спеціальні покази для дітей – здається, що подій занадто багато, тому разом із редакцією ми обрали двадцятку фільмів, які не можна пропускати. На показах є обмеження переглядів, тому бронювати квитки можна вже зараз.

текст: Юрій Самусенко, Альберт Дашевський

Міжнародна конкурсна програма

Atlantis, реж. Валентин Васянович

Про що:

У 2025 році Україна перемогла у війні з Росією. Втім, наслідки невтішні – території непридатні для життя. Тепер на цій землі проводять розкопки тіл загиблих українців. І в місцевих складається враження, що вони викопують свою історію.

Чому дивитися:

Головний приз у венеційській програмі «Горизонти» вже мав би підштовхнути до перегляду. Та насправді стрічка не потребує доданої вартості у вигляді нагороди. Валентин Васянович зняв кіно, що дивиться далеко вперед і спонукає до значно глибшої дискусії на тему «Що робити з окупованими територіями, коли вони перестануть бути окупованими». Прокату треба чекати з 5 листопада.

Вечеря в Америці

Dinner in America, реж. Адам Ремейер

Про що:

Панк-рок музикант Саймон укотре потрапляє в халепу та вимушений переховуватися від поліції. Водночас він знайомиться з молодою дівчиною Петті, яка в захваті від його музичного гурту. Нові знайомі закохуються одне в одного та вирушають у шалену подорож занепалими передмістями Середнього Заходу Америки.

Чому дивитися:

Прем’єра чорної комедії про дорослішання «Вечеря в Америці» відбулася на Кінофестивалі «Санденс». Там фільм зібрав схвальні відгуки критиків, які відзначали анархічний гумор та зворушливу романтику картини, а також харизматичну гру головних героїв. Режисером та сценаристом фільму став голлівудський оператор Адам Ремейер, який до цього поставив горор «Гра зайчика» та телевізійну драму «Йонас».

На абордаж!

À l'abordage!, реж. Ґійом Брак

Про що:

Це історія про любов, дружбу та розчарування. Щойно вчора вночі Фелікс знайомиться з Альмою в Парижі, а сьогодні вона вже прямує на поїзді до своїх батьків на Південь Франції. Хлопець встиг закохатися, тому засмучується через швидке розставання з дівчиною. Він вирішує наздогнати її, подорожуючи на машині разом зі своїм найкращим другом. Проте, коли молоді люди знову опиняються поруч, стає зрозуміло, що Альма зовсім не жадала нової зустрічі.

Чому дивитися:

Здається, фільму Ґійома Брака притаманна увага до буденних дрібниць, а з його героями легко асоціюватися. Роуд-муві має всі шанси потрапити до списку улюблених французьких комедій. Сприятливі очікування підтверджують і попередні успіхи картини – фільм «На абордаж!» встиг припасти до душі фестивальній публіці на цьогорічному Берлінале. Опинившися в паралельній програмі «Панорама», картина вийшла звідти з почесною відзнакою від міжнародного журі FIPRESCI.

Ти помреш у двадцять

Satamoto Fel Eshreen, реж. Амджаж Абу-Алала

Про що:

Музаміл вважає, що він знає свою майбутню долю. Незабаром після народження хлопчика, пророк повідомив його матері, що той помре, коли йому виповниться двадцять років. Батько не витримав такого прокляття та пішов із сім’ї. Самотня мати виховує хлопця, фанатично оберігаючи його. Одного дня Музамілу виповнюється дев’ятнадцять.

Чому дивитися:

Повнометражний ігровий фільм із Судану здається великою рідкістю не тільки для європейського, а і для місцевого кіноекрана. Стрічка «Ти помреш у двадцять» Амджажа Абу-Алали робить величезний внесок у відродження суданського кінематографа та популяризації його у світі. Причому робить це вкрай вдало, за що здобуває «Молодого лева» за найкращий дебютний фільм на Венеційському кінофестивалі 2019 року. Тепер стрічка побореться за головний приз Одеського фестивалю.

Товариш Дракуліч

Drakulics Elvtárs, реж. Марк Боджар

Про що:

Комуністична Угорщина в часи Холодної війни вирішує влаштувати збір крові для дружнього В’єтнаму, що якраз воює зі Сполученими Штатами. На донорську акцію приїжджає угорський герой Кубинської революції Фабіан, але з ним відбувається щось дивне – старий товариш виглядає занадто молодим. Таємна поліція доручає подружжю агентів прослідкувати за потенційним вампіром та з’ясувати секрет його вічної молодості.

Чому дивитися:

Яких тільки комедій про вампірів ми не бачили – від псевдодокументального «Що ми робимо в тінях» Тайки Вайтіті до по-англійськи смішного «Зомбі на ім’я Шон» Едгара Райта. Марк Боджар пропонує новий погляд на життя упирів, поєднуючи в одному флаконі вампірів та комуністів. Беззаперечно, ці два стани зближує щось, окрім яскраво червоного кольору.

Національна конкурсна програма

Мій милий дім

реж. Сергій Сторожев

Про що:

Два брати вирішують із сестрою, що робити з квартирою, що залишилася їм у спадок після смерті матері. Молодший із них переконаний, що квартира має залишитися. Саме він доглядав хвору маму та живе далі в цій квартирі. Проте, старші брат і сестра хочуть її продати. Так виходить, що смерть близької людини не об’єднала родичів, а лише відкрила їхній гірший бік.

Чому дивитися:

Синопсис чорно-білої драми про непорозуміння родичів розпалює сподівання, що ми побачимо фільм на тему складних та багатогранних взаємин між братами та сестрами. «Мій милий дім» – не перша картина Сергія Сторожева, що опиняється в програмі Одеського міжнародного кінофестивалю. У 2015 році його короткометражний дебют «Напрокат» потрапив до конкурсної програми фестивалю. Тепер режисер знову в конкурсі, але вже з повнометражною стрічкою.

Поміж кадрами

реж. Анастасія Тиха

Про що:

Тарас Денисенко завжди мав особливі стосунки зі своїми студентами. Через роки після навчання, випускники подумки повертаються до часів роботи з майстром, щоби переосмислити події та усвідомити, що тоді відбувалося. Вони переглядають кадри, де зафіксовано репетиції їхнього випускного спектаклю «Кабаре».

Чому дивитися:

До документальної стрічки про творчу майстерню Тараса Денисенка ввійшли архівні ролики, зафільмовані з 2014 року. У них зображена робота викладача з декількома поколіннями молодих акторів – від абітурієнтів до випускників Київського національного університету імені Карпенка-Карого. Всі вони схвильовано згадують свого учителя.

Бєс

реж. Єгор Трояновський

Про що:

Тридцятилітній Олексій Кудрявцев з Урзуфа загинув від рук горлівського бойовика Ігоря Безлера. Після його смерті батько українського воїна не може знайти спокій, бо не дістав достатньо підтверджень про загибель сина.

Чому дивитися:

Рідкісне кіно про незручну тему військовополонених та пам’ять про загиблих. Це вельми щирий та відвертий фільм про те, як правильно боротися за правду й урешті-решт її отримати.

Віктор_Робот

реж. Анатолій Лавренишин

Про що:

У далекому майбутньому люди сусідять із роботами навколо великої штучної зірки. Зірка перестає працювати, а дідуся, який її створив, викрали. Його онука Віка вирушає на пошуки старого разом із роботом-помічником, єдина функція якого – лагодити механізми.

Чому дивитися:

Спрагу за українською повнометражною анімацію почасти вгамовано. Стрічка навіть вийде у прокат. «Віктор_Робот» позиціонується як стрічка для сімейного перегляду, тож у лайнапі кінофестивалю бачити її дивно, але тим і цікавіше.

Урсус. Кавказький бурий ведмідь

реж. Отар Шаматава

Про що:

Двох чоловіків (режисера та каскадера) запрошують до Берлінського зоопарку. В одного з них є ведмідь Чоло, який має відпрацювати там п’ятирічні «гастролі». Але ведмідь помирає ще до переїзду, тому каскадер перевдягається в переконливий костюм тварини, щоби не втратити цю роботу. І разом із режисером вони вирушають у подорож.

Чому дивитися:

Про цей проєкт ходили чутки ще з 2012 року. Події на Майдані перешкодили завершенню виробництва, але у 2018 році стрічку нарешті дозняли. Це один із небагатьох фільмів у копродукції з Грузією, та ще й із Богданом Бенюком у головній ролі.

Конкурс європейських документальних фільмів

Пророк і прибульці Йоав Шамір

The Prophet and the Space Aliens, реж. Йоав Шамір

Про що:

Рауль сконтактувався з прибульцями. Після цієї зустрічі він заснував найбільшу космологічну секту й із легкістю навертає до неї невпевнених людей, які вірять у конспірологію.

Чому дивитися:

У 2018 році Netflix випустив документальний серіал про індійського гуру Раджниш, який заснував свою секту. Так, стрімінг звернув увагу на сектантів у кіно. Стрічка Шаміра теж транслює навколишнє безглуздя з центру подій, але зануритися в нього можна з екрану ноутбука в себе вдома – на безпечній соціальній дистанції.

Конкурс краси

The Pageant, реж. Ейтан Іпекер

Про що:

Із чим у вас асоціюються конкурси краси? Напевне не з Голокостом. Проте в ізраїльському місті Хайфа з 2011 року щорічно проходить незвична подія, що фінансується християнською організацією Євангелістів. Учасницями цього конкурсу краси стають жінки, які пережили Голокост. За усмішками та вишуканими сукнями прихована пам’ять про жахливі події.

Чому дивитися:

Режисер Ейтан Іпекер народився в Тель-Авіві, а навчався в Нью-Йоркському університеті. Для своєї документальної стрічки він обирає зрозумілу та відому тему, однак висвітлює її через незвичну подію. Роки йдуть, а з ними – і свідки найстрашнішої трагедії в історії людства. Схоже, що фільм «Конкурс краси» дає можливість почути та побачити їх у непритаманних для такої розмови обставинах.

Перед оркестром

Orkesterin edessä, реж. Анна-Карін Ґренрос

Про що:

Цей документальний фільм розповідає про трьох студентів престижної музичної Академії імені Сібеліуса у Фінляндії. Джеймс Кахане з Франції, І-Хан Фу з Тайваню та Емілія Ховінг із Фінляндії навчаються в класі диригентів. Це стрічка про творче керівництво, в якій розкриваються тонкощі здобуття навичок керівника оркестру.

Чому дивитися:

Із-поміж учасників численного колективу симфонічного оркестру, диригент – завжди в центрі уваги. Головний музикант, інструмент якого – паличка – не видає жодного звуку за весь концерт. Вочевидь для того, щоби музика насправді відбулася, окрім спеціальних знань диригент має володіти екстраординарними лідерськими якостями. Фільм «Перед оркестром» покаже, як навчаються майбутні майстри диригування.

Воєнні канікули

Sommerkrieg, реж. Моріц Шульц

Про що:

Аня та Микита живуть в Україні та виховуються справжніми патріотами. Вони їдуть до табору «Азов», щоб здобути спеціальні навички та військову допризовну підготовку. Після цього табору повертатися додому їм не хочеться.

Чому дивитися:

Завжди цікаво подивитися, як іноземці дивляться на Україну крізь свої об’єктиви камер. Цього разу таким об’єктивом скористався німець Моріц Шульц. Прем’єра фільму відбулася у 2019 році на Міжнародному фестивалі документального кіно в Амстердамі.

Спеціальні покази

реж. Олег Сенцов та Ахтем Сеітаблаєв

Про що:

На бетонній арені з трибунами мешкають номери від Одного до Десятого. За розпорядком вони їдять та бігають марафон. Одного дня на стадіоні з’являється дитина під номером Одинадцять. Її народження зумовлене забороненими в місцевому світі стосунками між Сімкою та Четвіркою.

Чому дивитися:

За прозорою символічністю нескладно знайти подібності з багатьма тоталітарними державами. Та й театральність цього проєкту може відлякати. Втім, його варто подивитися через інноваційний метод створення. Один режисер із російської в’язниці допомагає іншому на волі зробити кіно про жадобу до влади.

Фестиваль фестивалів

Мальмкроґ

Malmkrog, реж. Крісті Пую

Про що:

У маєтку землевласника Ніколая збираються його друзі – політик, графиня та генерал разом із дружиною. У них зав’язується довга психоделічна розмова про смерть, мораль і Антихриста. Сюжет картини ґрунтується на тексті 1900 року – російського філософа Владіміра Соловйова. Три частини оповідання розкривають три теми: віна, прогрес та анархізм. Написана на межі століть, розповідь передрікає майбутні катастрофи.

Чому дивитися:

Хронометраж у майже три с половиною години переносить глядачів у засніжене Трансильванське село Мальмкроґ. Увесь цей час доведеться спостерігати за макабричним дійством від генія румунської нової хвилі Крісті Пую, автора артгаузних хітів «Смерть пана Лазареску» та «Сьєраневада». За фільм «Мальмкроґ» на цьогорічному Берлінале він одержав нагороду в новоствореній секції «Зустрічі».

Мабуть, це рай

It Must Be Heaven, реж. Еліа Сулейман

Про що:

Кінорежисер ЕС (Еліа Сулейман) тікає зі своєї рідної Палестини в пошуках нової батьківщини. Він подорожує різними містами світу та знаходить неочікувані паралелі зі своєю рідною країною. Біографічний, але ігровий фільм, де режисер, виконуючи головну роль, розповідає про себе самого.

Чому дивитися:

Еліа Сулейман постійний гість престижних міжнародних кінофестивалів. Його картини наповнені їдкою, проте сповненою легкої комедійності, політичною сатирою. У 2011 році його фільм «Час, що залишився» увійшов до конкурсної програми Каннського фестивалю, а у 2002 році стрічка «Священна інтервенція» там же здобула Приз журі. Новий фільм режисера також не залишився без уваги Канн, де він дістав Спеціальну відзнаку журі та приз FIPRESCI.

Мартін Іден

Martin Eden, реж. П’єтро Марчелло

Про що:

Чергова екранізація роману Джека Лондона. Молодий хлопець закохується в дівчину, яка має вищий соціальний статус. Тому він готується, багато читає й не втомлюється доводити, що вартує її вільного часу.

Чому дивитися:

У Венеції Лука Марінеллі (Мартін Іден) узяв кубок Вольпі за найкращу чоловічу роль. Тоді всі пророчили перемогу Хоакіну Феніксу за роль Джокера, але італієць став непередбачуваним вибором. Тож варто перевірити й побачити на власні очі, чому журі на чолі з Лукрецією Мартель обрали його.

Ласкаво просимо до Чечні

Welcome to Chechnya, реж. Девід Франс

Про що:

Документальна стрічка оповідає історію ЛГБТК-активістів, які працюють у Чечні. Вони переховують членів своєї спільноти в різних країнах від провладних структур. Рамзан Кадиров відкидає будь-які закиди, що на його території відбуваються вбивства та катування. Втім, стрічка Девіда Франса доводить протилежне. 

Чому дивитися:

На Берлінале фільм узяв нагороду «Тедді» та приз глядацьких симпатій. Потім стрічку купили HBO для дистрибуції. Це жорстока історія боротьби за свої права, від якої іноді хочеться відвернути погляд, але точно не відвернутися. 

Фільм-закриття

Шарлатан

Charlatan, Реж. Агнешка Голланд

Про що:

Життєпис чеського лікаря-знахаря Яна Міколашека. Стрічка охоплює події судового процесу над ним та його помічником Франтішека. Вони довгий час лікували своїй пацієнтів травами та використовували «сечову діагностику» – досі популярний метод нетрадиційного лікування.

Чому дивитися:

Прем’єра на Берлінале, відбір на фестиваль у Теллурайді та схвальні відгуки від критиків змушують думати, що нова стрічка Агнешки Голланд варта уваги. Віднедавна польська режисерка тісно пов’язана з Україною після виходу «Ціни правди». Цього разу вона проведе й безкоштовний Q&A з глядачами в онлайн.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

0 0 голоси
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі