Пітер Гріневей: «Я ніколи не знімаю кіно для вас»
Конспект лекції Пітера Гріневея на 48-й «Молодості»
Написання сценарію – зазвичай найбільш виважений процес кіновиробництва, адже на цьому етапі будь-яка помилка в тексті коштуватиме чималих проблем у виробництві. Тож підготовка вимагає від сценариста великих зусиль, які можуть розвинутися у стрес. Надзвичайно точно це показав у своєму сценарії «Адаптація» Чарлі Кауфман, залишивши свого персонажа в замкненій кімнаті: вийти з кімнати можна, а зі своєї тривожної свідомості – навряд.
Але вихід із саморефлективних страждань над сценарієм мусить бути, адже світ пропонує безліч програм, які допомагають вийти за межі власного дому чи нескінченної низки кав’ярень. Резиденція – це не тільки зміна оточення для роботи над матеріалом, але й можливість надихнутися новими знайомствами, наситити текст власними емоціями від мандрівки та сконцентруватися на своїй історії.
Україна давно зарекомендувала себе однією з найкращих країн для туризму, тому очевидно, що ідеальним місцем для сценаристів можуть стати Карпати. Проєкт Terrarium щороку готує курси для українських сценаристів і не вперше робить програму резиденції. Однією з учасниць минулих резиденцій Terrarium була, наприклад, Наталія Ворожбит, за плечима якої сценарії до «Дикого поля», «Кіборгів» та серіалу «Спіймати Кайдаша».
Цього разу виїзний курс відбудеться з 1 до 31 серпня 2020 року в селі Виженка Чернівецької області. Чотири скрипт-доктори з чотирьох країн навчатимуть учасників резиденції та допоможуть довести до ладу ідею для майбутнього фільму. Моніка Франчак (Польща), Бабіс Макрідіс (Греція), Антуал Ле Бос (Франція) та Каталін Мітулеску (Румунія) працюватимуть з учасниками для покращення їхнього сценарію.
Керівниця проєктів платформи Terrarium Олександра Сорохан розповіла, чому вибрали саме цих професіоналів: «У кожного з цих людей потужний режисерський та сценарний бекграунд. Це переможці Канн, Берлінале, один із засновників всесвітньо відомої платформи Less is More та тьюторка документальної мережі B2B DOC. На Terrarium Резиденції будуть європейські профі, чиї думки буде цікаво почути українським сценаристам, подискутувати та щось перейняти. Оскільки проєкт розрахований на підтримку сценаристів та режисерів, які вже чогось досягли у професії, їм не потрібна теорія, як на інших наших програмах – інтенсивах чи лекторіях. Тут потрібні професіонали, які зможуть, прочитавши текст резидента, розібрати його на “кісточки”. Порадити, як краще будувати характери героїв, як удосконалити діалоги, або на чому акцентувати увагу в тій чи іншій сцені».
Зазвичай кількість місць у резиденціях обмежується п’ятьма, щоби приділити якомога більше уваги сценарію учасника та обмежити витрати. Саме тому до резиденцій так важко потрапити, навіть маючи майже готовий сценарій. Terrarium пропонує вісім місць, але лише для тих, хто має успішні приклади у втіленні сценарію в кіно, оскільки з нульовим досвідом за місяць важко написати конкурентний сценарій.
У світі є багато можливостей, щоби податися на написання сценарію в резиденціях: від міста Бангалор на півдні Індії до експедиції на Північний полюс. Письменникам навіть пропонують писати в будинку Джека Керуака щороку. Втім, багато резиденцій не можуть похвалитися ізольованістю для роботи. Ключовими критеріями для Terrarium були відносна ізольованість від туристичних місць, щоби сценаристи могли повністю зосередитися на своїх текстах. Важливими для організаторів були також ліс, водойми й живописні пейзажі. Рекламний вигляд Карпат доволі популярний у кіно, тож розписати свою ідею в такому місці зазвичай легше.
Ще однією пасткою для учасника резиденції може стати вартість. У великі резиденції важко потрапити навіть із хорошим резюме та бекграундом проєктів. Ба більше, такі сценарні програми учасник зазвичай має фінансувати самостійно. В Україні Terrarium Резиденція стане першим масштабним проєктом для сценаристів, де участь безоплатна завдяки підтримці Українського культурного фонду. Організатори покривають учасникам трансфер, проживання, харчування та консультації з європейськими спеціалістами.
Найчастіше питання до резиденцій – це баланс між відпочинком і роботою. На європейських резиденціях учасників часто змушують відвідувати заходи, пов’язані з регіоном. Це допомагає підняти значущість бренду резиденції в очах місцевих жителів та звернути увагу на проблеми регіону, якщо такі є. Так, це може здатися корисним, але такі заходи відволікають учасників від роботи.
Керівники Terrarium Резиденції більше налаштовані на результат, ніж на процес. «Щотижня в нас заплановані онлайн-сесії зі сценарними консультантами. Врешті, в кінці серпня кожен із восьми учасників отримає чотири години уваги кожного із 4 скрипт-докторів до свого тексту. Постійне переписування та вдосконалення після цих консультацій, мабуть, неминуче, тому час на відпочинок і роботу кожен визначає для себе сам. Після завершення Резиденції, сценаристи мають показати результати своєї роботи – це вимога УКФ. Серпень спокою і відпочинку має бути поєднаним із повним зануренням і концентрацією над текстом. Гадаю, такий графік має бути ідеальним для авторів, які серйозно налаштовані написати сценарій», – говорить керівниця проєкту Олександра Сорохан.
Проєкти та курси Terrarium пройшли чимало сценаристів, серед яких Тарас Томенко, Наталія Ворожбит, Марина Степанська, Михайло Маслобойщиков та Ліза Сміт. Багато з них поверталися до курсу вже лекторами. І наступним логічним кроком стає Резиденція зі світовими іменами сценарної школи. Власне, це перший український проєкт, який покладається на професіоналів і є безоплатним.
Конспект лекції Пітера Гріневея на 48-й «Молодості»
Пірнути у світ вуличних банд Тайбею 1960-х на 237 хвилин і вижити