«Панцернику Потьомкіну» сьогодні 90 років!

В одного зі стовпів світового кіномистецтва сьогодні ювілей.

На честь цього нагадаємо цікавий парадокс, пов’язаний із концепцією фільму. Хоча постать Ейзенштейна вважають основною серед кінематографістів тієї доби, які працювали над створенням автентичних засобів екранної виразності, один з важливих принципів побудови свого шедевру учень Мейєрхольда позичив у давньогрецької трагедії. Цей принцип зветься «ex-stasis», дослівно – «вихід із себе», і є основою побудови патетичного твору. Але як це виглядає на практиці?

Нагадаємо: дія «Панцерника» розпочинається у трюмі, де матросів годують гнилим м’ясом. Їх обурення вихлюпується на палубу, згодом протест перетворюється на повстання, і матроси захоплюють корабель. Таким чином, дія наче розширюється у просторі, що підтверджується у подальших епізодах: кульмінація на Потьомкінських сходах та зустріч із царською ескадрою. Завдяки переосмисленню та використанню цього прийому Ейзенштейн досягає ще однієї мети – робить головним героєм фільму не конкретного персонажа, а революційний натовп, фактично втіливши на екрані принцип колективного позасвідомого. Не помічали цього раніше? Передивіться цю чи будь-яку іншу ранню роботу режисера, ювілей «Панцерника» все ж неабиякий привід.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

останні матеріали

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: