23 січня 2024 року премія «Оскар» оголосила номінантів та номінанток. Для нас найголовнішою подією стало те, що фільм «20 днів в Маріуполі» українського режисера Мстислава Чернова потрапив у номінацію «Найкращий повнометражний документальний фільм».
Це вперше, коли фільм українського режисера здобув номінацію у цій секції, але не вперше, коли туди пройшло кіно, створене за участі України. Так, у 2016-му році у цій же секції опинився фільм «Зима у вогні» Євгена Афінеєвського, а у 2023-му – «Будинок зі скалок» Сімона Леренґа Вільмонта.
Серед лідерів за кількістю номінацій – «Оппенгеймер» (13 номінацій), «Бідолашні створіння» (11 номінацій), «Вбивці квіткової повні» (10 номінацій) та «Барбі» (8 номінацій). З «Барбі» вийшло найдивніше – феміністичний маніфест, який наразі є однією з найкасовіших стрічок, знятих жінкою, чомусь не потрапив у категорію з режисури. Так само немає номінації у «Барбі» Марго Роббі, на відміну від «Кена» Раяна Ґослінґа (той, до речі, вже висловився з цього приводу).
Серед цьогорічних рекордсменів – Мартін Скорсезе, у якого найбільше режисерських номінацій в історії премії. Його колега по Новому Голлівуду Стівен Спілберг теж побив один з рекордів – він найбільш номінований продюсер в історії у категорії «Найкращий фільм».
Остаточні переможці стануть відомі 10 березня 2024 року. А поки що ділимося повним списоком номінантів:
Найкращий фільм
– «Американське чтиво» (American Fiction);
– «Анатомія падіння» (Anatomy of a Fall);
– «Барбі» (Barbie);
– «Залишені» (The Holdovers);
– «Вбивці квіткової повні» (Killers of the Flower Moon);
– «Маестро» (Maestro);
– «Минулі житті» (Past Lives)
– «Бідолашні створіння» (Poor Things);
– «Оппенгеймер» (Oppenheimer);
– «Зона інтересу» (The Zone of Interest).
Найкращий режисер
– Джонатан Ґлейзер («Зона інтересу»);
– Йоргос Лантімос («Бідолашні створіння»);
– Крістофер Нолан («Оппенгеймер»);
– Мартін Скорсезе («Вбивці квіткової повні»);
– Жустін Тріє («Анатомія падіння»).
Найкращий актор
– Бредлі Купер («Маестро»);
– Пол Джаматті («Залишені»);
– Кілліан Мерфі («Оппенгеймер»);
– Джеффрі Райт («Американське чтиво»);
– Колман Домінго («Растін» / Rustin).
Найкраща акторка
– Лілі Гладстон («Вбивці квіткової повні»);
– Сандра Гюллер («Анатомія падіння»);
– Кері Малліган («Маестро»);
– Емма Стоун («Бідолашні створіння»);
– Аннетте Бенінг («Наяд» / Nyad).
Найкращий актор другого плану
– Стерлінг Браун («Американське чтиво»);
– Роберт де Ніро («Вбивці квіткової повні»);
– Роберт Дауні-мол. («Оппенгеймер»);
– Раян Ґослінґ («Барбі»);
– Марк Руффало («Бідолашні створіння»).
Найкраща акторка другого плану
– Емілі Блант («Оппенгеймер»);
– Даніелль Брукс («Барва пурпурова» / The Color Purple);
– Америка Феррера («Барбі»);
– Джоді Фостер («Наяд»);
– Да’Він Джой Рендольф («Залишені»).
Найкращий оригінальний сценарій
– Жустін Тріє та Артур Гарарі («Анатомія падіння»);
– Девід Гемінґсон («Залишені»);
– Бредлі Купер та Джош Сінгер («Маестро»);
– Семі Берч («Травень, Грудень» / May December);
– Селін Сонґ («Минулі житті»).
Найкращий адаптований сценарій
– Корд Джефферсон («Американське чтиво»);
– Ґрета Ґервіг і Ноа Баумбах («Барбі»);
– Крістофер Нолан («Оппенгеймер»);
– Тоні Макнамара («Бідолашні створіння»);
– Джонатан Ґлейзер («Зона інтересу»).
Найкраща операторська робота
– Хойте ван Хойтема («Оппенгеймер»);
– Метью Лібатік («Маестро»);
– Родріго Пріето («Вбивці квіткової повні»);
– Роббі Раян («Бідолашні створіння»);
– Едвард Лекмен («Граф» / El Conde).
Найкращий міжнародний фільм
– «Ідеальні дні» (Perfect Days), реж. Вім Вендерс (Японія);
– «Учительська» (The Teachers’ Lounge), реж. Ількер Чатак (Німеччина);
– «Зона інтересу», реж. Джонатан Ґлейзер (Сполучене Королівство).
– «Я – Капітан» (Io Capitano), реж. Маттео Гарроне (Італія);
– «Снігова спільнота» (Society of the Snow), реж Хуан Антоніо Байона (Іспанія).
Найкращий повнометражний документальний фільм
– «Бобі Вайн: народний президент» (Bobi Wine: The People’s President), реж. Мозес Бвайо, Крістофер Шарп;
– «Вічна пам’ять» (The Eternal Memory), реж. Майте Альберді;
– «Чотири дочки» (Four Daughters), реж. Каутер Бен Ганья;
– «Вбити тигра» (To Kill a Tiger), реж. Ніша Пахуджа;
– «20 днів в Маріуполі», Мстислав Чернов.
Найкращий короткометражний документальний фільм
– «Абетка зі заборони книг» (The ABCs of Book Banning), реж. Тріш Адлесік, Назанет Хабнезгі, Шейла Невінс;
– «Перукар з Літл-Року» (The Barber of Little Rock), реж. Джон Гоффман і Крістін Тернер;
– «Острів поміж» (Island in Between), реж. С. Лео Чанг;
– «Остання ремонтна майстерня» (The Last Repair Shop), реж. Кріс Боверс і Бен Прудфут;
– «Бабуся і Бабуся» (Nǎi Nai & Wài Pó), реж. Шон Ванг.
Найкращий анімаційний фільм
– «Хлопчик і Чапля» (The Boy and the Heron);
– «Стихії» (Elemental);
– «Німона» (Nimona);
– «Людина-павук: Крізь всесвіт» (Spider-Man: Across the Spider-Verse);
– «Мрії робота» (Robot Dreams).
Найкращий короткометражний анімаційний фільм
– «Лист до свині» (Letter to a Pig), реж. Тал Кантор;
– «Девʼяносто пʼять почуттів» (Ninety-Five Senses), реж. Джаред Гесс;
– «Наша уніформа» (Our Uniform), реж. Єгане Могаддам;
– Pachyderme, реж. Стефані Клеман;
– «Війну закінчено! Натхнено музикою Джона і Йоко» (War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko), реж. Дейв Муллінс.
Найкращий короткометражний ігровий фільм
– «Після» (The After), реж. Міссан Герріман;
– «Непереможний» (Invincible), реж. Вінсент Рене-Лорті;
– «Лицар долі» (Knight of Fortune), реж. Лассе Ліск’єр Ноер;
– «Червоний, білий і блакитний» (Red, White and Blue), реж. Назрін Чоудхурі;
– «Дивовижна історія Генрі Шугара» (The Wonderful Story of Henry Sugar), реж. Вес Андерсон.
Найкращий монтаж
– Тельма Шунмейкер («Вбивці квіткової повні»);
– Дженніфер Ламе («Оппенгеймер»);
– Йоргос Мавропсарідіс («Бідолашні створіння»);
– Лорен Сенечал («Анатомія падіння»);
– Кевін Тент («Залишені»).
Найкращі візуальні ефекти
– Ян Комлі, Джей Купер, Ендрю Робертс, Ніл Корбулд («Творець»);
– Такаші Ямадзакі, Кійоко Шибуя, Масакі Такагаші, Татсуджі Ноджіма («Годзилла: Мінус один»);
– Тео Б’ялек, Стефан Церетті, Алексіс Вайсброт, Гай Вільямс («Вартові галактики. Частина 3»);
– Ніл Корбулд, Сімоне Коко, Джефф Сазерленд, Алекс Вуттке («Місія неможлива: Розплата. Частина перша»);
– Сімон Коко, Ніл Корбулд, Чарлі Хенлі, Люк-Евен Мартін-Фенулле («Наполеон»).
Найкращі костюми
– Жаклін Дюрран («Барбі»);
– Жаклін Вест («Вбивці квіткової повні»);
– Девід Кроссман, Дженті Єетс («Наполеон» / Napoleon);
– Еллен Мірожнік («Оппенгеймер»);
– Голлі Уодінгтон («Бідолашні створіння»).
Найкращий грим і зачіски
– Карен Гартлі Томас, Сюзі Баттерсбі, Ашра Келлі-Блю («Ґолда» / Golda);
– Кей Георгіу, Кадзу Гіро, Лорі Маккой-Белл («Маестро»);
– Луїза Абель («Оппенгеймер»);
– Надя Стейсі, Марк Кулір, Джош Вестон («Бідолашні створіння»);
– Ана Лопез-Пуйсервер, Давід Марті, Монце Рібе («Снігова спільнота» / Society of snow).
Найкращий саундтрек
– Лора Карпман («Американське чтиво» / American Fiction);
– Джон Вільямс («Індіана Джонс і реліквія долі» / Indiana Jones and the Dial of Destiny);
– Роббі Робертсон («Вбивство квіткової повні»);
– Лювіг Йоранссон («Оппенгеймер»);
– Джерскін Фендрікс («Бідолашні створіння»).
Найкраща пісня
– The Fire Inside («Гарячий» / Flamin’ Hot);
– I’m Just Ken («Барбі»);
– It Never Went Away («Американська симфонія»);
– What Was I Made For? («Барбі»).
Найкращий звук
– Як Войт, Ерік Аадаль, Етан Ван дер Райн, Том Озаніч, Дін Зупанчіч («Творець»);
– Річард Кінґ, Стів Морроу, Том Озаніч, Джейсон Рудер, Дін Зупанчич («Маестро»);
– Кріс Бердон, Джеймс Матер, Кріс Манро, Марк Тейлор («Місія неможлива: Розплата. Частина перша»);
– Віллі Бертон, Річард Кінґ, Кевін О’коннелл, Гаррі Різзо («Оппенгеймер»);
– Джонні Берн, Тарн Віллерс («Зона інтересу»).
Найкраща робота художника(-ці)-постановника(-ці)
– Сара Грінвуд, Кеті Спенсер («Барбі»);
– Джек Фіск, Адам Вілліс («Вбивці квіткової повні»);
– Рут Де Йонг, Клер Кауфман («Оппенгеймер»);
– Шона Гіт, Джеймс Прайс, Жужа Міхалек («Бідолашні створіння»);
– Артур Макс, Еллі Ґріфф («Наполеон»).