♥ donate
Пошук
Close this search box.
Пошук
Close this search box.

Гаспар Ное: «Ви можете назвати це «найгіршим від Гаспара Ное»

Французський режисер про стрічку «Екстаз»

Після трирічної перерви у прокат вийшла нова стрічка Гаспара Ное «Екстаз». Усю свою кар’єру режисер вміло заставляв глядача ніяковіти: у «Незворотності» затяжною сценою ґвалтування Моніки Белуччі, у «Вході в порожнечу» – візуальною складовою, близькою до шаманського трансу або наркотичного сп’яніння, а у «Любові» – напрочуд відвертими сценами сексу. В «Екстазі» він не зупиняється на досягненнях минулого і показує, як в один момент весела вечірка з танцями може перетворитися на справжнє пекло, та як наркотики можуть впливати на свідомість та поведінку людини. Ми зібрали найцікавіші питання, які ставили в інтерв’ю з режисером журналісти іноземних видань про кіно та культуру, аби допомогти розібратися у мікросвіті, що створив Ное.

Як у вас виникла ідея для фільму?

Було схоже на те, як ми готувалися до «Незворотності». Іноді сформовуються багато різноманітних проектів в один – ідеї документального фільму: фільму про невдалий шаманський тріп, однак не мюзиклу. Я терпіти не можу мюзикли, але люблю танці, адже це універсальна мова тіла, яка може бути дуже багатою, хоч часом і незвичною. Деякі танцюристи, як ті, яких я зняв, по-справжньому гіпнотизують мене. Я люблю дивитися на них. Щоб створити успішну стрічку, ти маєш любити людей, яких знімаєш, тому я і подумав про фільм виключно із танцюристами в контексті дрібної злочинності. Я придумав це в кінці грудня, і на початку січня ми розпочали підготовку до фільму.

Все було готово за чотири тижні, ми провели кастинг, і зняли все протягом 15 днів у лютому. Отже, від початку до кінця фільм пройшов етапи від пред-продюсування до пост-продакшена за чотири місяці.

Що змусило вас зняти фільм про танцюристів?

Я ніколи не думав, що зроблю фільм про танці, але минулого грудня мене запросили на бал вогерів [vogue – стиль танців] у Парижі, і мене знесло енергетикою, що там була. Більшість людей були або чорними, або арабами, геї та лезбійки, а натовп танцював настільки шалено, що я подумав, це найкраща вечірка, на якій я коли-небудь був. Це і стало відправною точкою. Потім я почав шукати танцюристів і знайшов росіянку (Шарлін Темпл), яка зіграла Івану, датчанку (Теа Карла Шотт), яка зіграла Псіхею, і акробата з Конго, для якого ми спеціально робили візу, щоб він зміг знятися у фільмі.

А що на рахунок Софії Бутелли, яка зіграла головну героїню Сільву?

Я ніколи не бачив фільми, де вона грала, і знав її тільки як найкращу хіп-хоп танцівницю Франції. Вона там справжній герой. Тож я звернувся до неї, щоб вона зіграла у фільмі і була хореографом, але вона звільнилась тільки за чотири дні до зйомок. У якості хореографа вона порекомендувала Ніну МакНілі, яка поставила імпровізаційну сцену-відкриття в останній момент. Стріт-денсери зазвичай танцюють поодинці, але, я гадав, було б чудово зібрати їх усіх в одну групу, поєднавши їхні різноманітні рухи. Коли я бачу, як вони танцюють разом, це неймовірно гіпнотизує мене.

Щоб створити успішну стрічку, ти маєш любити людей, яких знімаєш

Де ви черпали натхнення для фільму?

Із багатьох фільмів 70-х. Таких як «Пекло в піднебессі», «Пригода «Посейдона», стрічці Девіда Кроненберга «Судоми». Вони всі про людей, яких щось об’єднує і руйнує у другій половині стрічки. Щось на кшталт біблійської історії про Вавилонську вежу. Людство може створювати великі речі. А потім, під впливом алкоголю, або після нещасного випадку, усе руйнується.

Відкриваючий танець справді зриває дах. Він знятий одним протяжним дублем на десять хвилин камерою, що крутиться у повітрі, щоб засняти всю сцену. Як довго ви готували цю сцену?

Ми працювали над нею протягом трьох днів, але тільки 15 із 21 танцюристів були присутні на репетиціях. У день зйомки усі прокинулись о 7-й чи 8-й ранку, і ми розпочали знімати десь близько полудня. Ми зробили 16 дублів, і кожен із них був кращим за попередній. Ми закінчили знімати опівночі, і 15-й дубль увійшов у фільм. Знімали на короткофокусні об’єктиви і дуже широкий формат, після закінчення ми перекадрували деякі з кадрів у постобробці, щоб навести фокус на окремих танцівників сцени.

Що вас наштовхує на зйомку довгими дублями?

Я був дуже вражений стрічкою «Вікторія», яка триває дві години і сорок хвилин. Як хтось може просто слідувати за акторами із камерою? Є небагато фільмів, які зроблені одним майстер-планом. Один із них знятий Сокуровим [мова йде про стрічку «Російський ковчег»], він класний, але зроблений надто зрежесованим одним дублем. Цей фільм насправді дуже вразив мене. Якщо хтось може зняти стрічку тривалістю в дві години сорок хвилин одним майстер-планом, чому я не можу зробити тривалістю в 42 хвилини?

кадр із стрічки «Вікторія», 2015

У інших інтерв’ю ви згадуєте, що не робите сторі-борди для своїх фільмів із подіями що, здавалось би, відбуваються у реальному часі. Не було ніякого плану дій взагалі?

Не було навіть сценарію, але ми знали сюжетну лінію. Я знав початкову точку, та чим все має закінчитися, але я не знав, що буде у середині. Наприклад, спочатку я думав, що персонаж Софії Буттели прокинеться з хлопцем, а згодом я подумав, що це могла б бути і дівчина. Коли я зустрів танцівницю росіянку, я спитав Софію, чи не проти вона бути з нею, тому все відбулося досить органічно. Потім я не знав, як закінчиться історія діджея… О, мабуть він має бути з молодою дівчиною… Але все було відзнято в хронологічній послідовності з відкритою можливістю для будь-яких змін.

Щоб створити фільм, відштовхуючись від сценарію, ти вирішуєш, у якій послідовності все робити відповідно до знімального майданчику, локації, наявності всіх акторів та акторок. У нашому випадку вони були вільні протягом 15 днів, і все відбувалося на одній локації. Тому було легко знімати саме так, як ми це робили, що залишало місце для маневрів та ідей, які приходили нам у голову, і які ми мали змогу втілити, наприклад, додавання історій у сюжет, або смерті персонажів і тому подібне.

кадри зі зйомок «Екстазу»

Головні титри в «Екстазі», які включають емоджі для кожного імені, вспливають посередині фільму. До сих пір я не бачив нічого подібного.

Якщо ти створюєш кіно, ти не плануєш копіювати щось, що хто-небудь вже робив. Хоча в «Екстазі» я повторював сам за собою безліч разів. Ви можете назвати це «найгіршим від Гаспара Ное». Але з практичної точки зору стрічка поділена на дві частини, і я дуже хотів зробити паузу між ними, тому додавання титрів стало одним із способів втілити задумане.

У чому ваш підхід, як режисера, до збереження такої тональності, що поєднує по-справжньому приємні моменти на початку, даючи зрозуміти, що трохи пізніше стане неприємно?

Якщо ви вільні, бо не прикуті до сценарія, який маєте написати перед зйомками, і ваші продюсери не кажуть: «Не ходи туди, а ходи сюди», ви маєте змогу виражати себе відповідно до того, що вважаєте важливим для себе в даний момент. Фільм міг би бути набагато страшнішим або дотепнішим, міг би містити більше позитиву чи негативу, але знову ж таки: якщо ви вільні і працюєте з командою, яка зацікавлена у створенні колективного проекту – я використовував імпровізовані діалоги, найкращі моменти імпровізації танців – тоді те, що ми отримуємо у результаті, стає так званою персоналізацією, або харизмою, або вираженням страхів та бажань. У даному фільмі я хотів робити саме це. Люди зазвичай кажуть, що мої жарти важкі, але вони смішні. Фільм смішний. Одного дня я зроблю серйозний фільм як-то Ганеке може зробити, але навіть коли я дивлюсь його фільми, я сміюсь. Коли я дививився нову стрічку фон Трієра у Каннах, я сміявся протягом усього часу, але деякі люди гадають, що «в цілому, це серйозний кошмар»… Моє сприйняття інакше.

Ваша камера, спрямована на танцюристів, передає такий захват.

Я зробив усю операторську роботу власноруч! Бенуа Дебі [постійний оператор Гаспара Ное] займався світлом, але я постійно рухав камеру вслід за танцюристами. Але так, стрічка схожа на потяг-привид: ти знаєш, що з тобою нічого поганого не станеться. Перша частина стрічки схожа на радісні американські гірки, але згодом ти потрапляєш у лякаюче продовження. Коли я побачив фільм «Будинок, який побудував Джек», де було багацько послідовних насильницьких сцен, я не міг перестати сміятися: ти знаєш, що це всього-на-всього фільм, і діти, яких застрілюють у фільмі, насправді не померли, ти знаєш, що у качки насправді не відрізали лапу, ти знаєш, що ніхто не постраждав під час зйомок, і саме тому це також і радісно. Було б дуже жорсткого, якби це був документальний фільм!

В «Екстазі» я повторював сам за собою безліч разів

Як ви гадаєте стрічка про вживання наркотиків чи алкоголю?

Це більше про алкоголь. Я перепробував усі різновиди наркотичного досвіду. Це було частиною дослідження перед «Входом у порожнечу», але ці пошуки тривали 15 років, і я насолоджувався ними. Мені потрібна була причина, щоб пройти через це. Я гадаю, найбільш божевільний колективний досвід, який в мене коли-небудь був, трапився під час шаманського сеансу, коли ми пили аяхуаска з друзями у Парижі. 99 відсотків часу у тебе бед-тріп; це була найстрашніша ніч, яку я розділив із багатьма своїми друзями. Крім того, я мав дуже жахливий досвід із людьми, які не можуть впоратися з алкоголем. Деякі насправді починають діяти на межі, стають жорстокими та перетворюються на монстрів. На ранок вони просто роблять вигляд, що це було затьмарення.
Ви знаєте, є деякі особливості, які підсилюють водка чи текіла. Одного дня ми пили напій із аяхуаска, але шаман цю пляшку отримав від когось, і потім усім в кімнаті було погано. Це була подорож у пекло. Деякі з людей намагалися покінчити з собою. Мені здавалося, ніби я був на Тітаніку. Хтось викликав копів. Тоді копи подумали, що це якісь божевільні і не звернули уваги. Коли ти повертаєшся з цих пекельних марень, ти щасливий, що це був лише сон, і наскільки б не було божевільно чи яскраво, ти повернешся до реального життя і будеш почуватися, ніби в утробі матері, у безпечному місці, і втратиш своє почуття страху, тому що скажеш собі: «Це лише гра». Це відбувається підсвідомо і іноді – надзвичайно схематично. Ми були в середині джунглів, там були індійці, і ми серед дерев, павуків, що повсюду, комарів. Тоді ти приймаєш напій і почуваєшся немов у відеогрі з літаючими тарілками. Чому я переніс ці видіння у джунглі? В кінці-кінців це схоже на вуду-транс.

Як ви гадаєте, стрічку можна назвати горором?

Психологічним горором, так. Це жанр, який мені дуже подобається. Я звик дивитися багато горорів ще з підліткового віку, деякі з них вражали більше за інші. Я хотів би передивлятися фільми Ромеро, Даріо Ардженто, «Голову-гумку» знову і знову. Одержимість, огида, фріки. Я був одержимий майстрами горору настільки, наскільки і такими режисерами як Кубрік, Фасбіндер і Пазоліні. Але правда в тому, що мене мене насправді лякає як глядача з точки зору адреналіну, який виробляється в мозку, коли ми дивимось на плаский екран із акторами, які вдають, що переживають певний досвід, і набагато сильніше мене лякає перегляд психологічних горорів на кшталт «Чотири місяці, три тижні та два дні» та «Кохання» Ганеке, ніж коли я дивлюсь горори, або слешери, чи зомбі-фільми.

У даному фільмі все це може відбуватися насправді, однак він і має атмосферу горор-фільму. Як раз сьогодні вранці я читав статтю, написану другом із Італії, якого я пропустив на показі у Каннах. Там була одна річ, яка мені сподобалась: він сказав, що цей фільм можна розглядати як італійське джалло, тому що там був лише один убивця – у цьому випадку це був психологічний намір одного з членів трупи. Ви отримуєте відповідь в останній момент стрічки, хто з них втілення зла, і це не той, про кого ви думаєте. Він сказав, що це наче відродження італійського жанру джалло з музикою і танцюристами. Це подібно до «Суспірії», дія якої відбувається у школі танців.

кадр із стрічки «Суспірія», 1971

На самому початку таке відчуття непередбачуваності того, що трапиться: жінка плаче у снігу, з’являються фінальні титри, проводиться довготривале інтерв’ю з кожним із танцюристів.

Що ж, я дивлюсь на фільм як на книгу, і це був пролог, або кінець епілогу, біографії, або додавання персональних нотаток. У випадку із цим фільмом, першої перебільшеної сцени з кров’ю, плачем на снігу не мало б бути. Сніг у Парижі був тільки протягом перших двох днів, я думаю, ця сцена виникла тільки завдяки погоді. Ми взяли дрон та зняли дівчину у снігу згори. Спочатку я не знав, як використати цей футаж у фільмі. Пізніше у стрічці, коли вони відкривали двері, я подумав, що це може вписатися у попередні кадри, якщо ми згребемо весь сніг до дверей і зробимо вигляд, що вони замкнені, тож ми взяли снігоочисник і відтворили це.

Коли люди думають, що це була відсилка до «Сяйва», вони помиляються. Мені подобалась ідея позбутися початкових титрів. Я ненавиджу фінальні титри. Мені подобаються фільми 40-х, 50-х, у яких все може закінчитися раптово. Тож я знав, як я хочу закінчити фільм. Я знайшов щось на кшталт пентаграми, яку я міг вставити перед тим, як почнеться фільм. Як в «Омені», це передує тому, що все буде погано, що буде велика драма і світ перетвориться на пекло.

Коли люди думають, що це була відсилка до «Сяйва», вони помиляються.
Інтерв’ю з танцюристами, яке ви бачите до того, теж не мало бути у фільмі. Але мій лінійний продюсер, найкращий друг, партнер-по-кримінальному, Серж, сказав, що каст настільки крутий, і він хотів би, щоб вони більше говорили у фільмі, тож запропонував їх інтерв’ювати для можливого додатку на DVD-релізі. І ми почали їх інтерв’ювати, немов на кастінг-сессії. Це була ідея, до якої ми дійшли за тиждень до зйомок. У нас була готова камера, тож поступово ми задавали питання кожному із них. Все створювалось в один момент, це був колективний процес. Наприклад, французький прапор, який ви бачите, був ненавмисним. Ми намагалися вирішити, який фон буде кращим для кутка діджея: ми пробували і червоний, і блакитний, і сірий, а потім комусь прийшла ідея використати прапор.

Тож у папорі не було жодного символізму?

Щодня знімальний майданчик був схожий на мікросвіт. У вогінгу є сім’ї, і все схоже на таке собі лоно. Можна сказати, що всі працюють у маленькому затишному просторі. Я гадаю, ви могли б пов’язати лоно з нацією. Фільм був знятий та спродюсований у Франції. Я дуже щасливий, що живу тут. Я не бачу цей фільм спродюсованим деінде, окрім Франції. Його неможливо було б зняти у Штатах. Або як із моїм попереднім фільмом «Любов»: я б ніколи не уявив, що це відбувається там або у Великобританії. Тож, я щасливий бути повністю французським режисером. Певно, якщо б я жив у Берліні, я б втулив туди німецький прапор. Мені подобається кольори німецького прапору.

Ви усвідомлено вирішили зобразити менше сексу у фільмі? Це відповідь «Любові»?

Ніколи не хочеться робити один і той самий фільм. На додачу, ерегований пеніс з’явився ще у «Одному проти всіх», трохи більше – у «Незворотності», він був майже у всіх моїх фільмах, це головна причина. Це сильно відвернуло увагу від «Любові», звісно, особливо американської преси, яка питала «Чому ви показуєте чоловічий статевий орган?». Нібито є різниця між вухом чоловіка, його руками чи пенісом! Ви бачите, і я не хотів щоб, преса концентрувалась тільки на цьому. Але, мабуть, у наступному проекті я поверну сцени сексу!

Яка частина стрічки є правдою, і наскільки багато вигадки?

Це цілком правдива історія, але дещо перебільшена. Я знехтував початковою кількістю людей. Ми додали багато персональних історій. Фільм заснований на реальних подіях, але я трохи все змінив. Як і в реальному житті, більшість танцюристів були білими. Кожного дня ми читаємо в газетах про події, які могли б стати чудовими фільмами. Але якщо ви хочете передати справжню історію, ви маєте зберігати імена і мати повагу до чужого особистого життя. Особливо у суперечливих випадках ви накладаєте власне сприйняття, тому якщо ви не обмежені ситуацією, зміни – це добре. У мене були цілі коробки з усіма газетними вирізками, і через кілька років я, можливо, до них повернуся і подивлюся, що ще зможу додати. Можливо, це буде сімейна драма… Тож, ні, не зовсім реальна історія.

У вас є ідеї для наступного проекту?

Була одна, яку я розглядав, але в неї схожий наратив з «Екстазом», і це дуже темний проект. Проект мрії – це фільм, який ви ніколи не бачили. Не хочеться робити ремейк, або щось схоже. Хочеться створити хорошу, зворушливу ідею, якої до цього ще не було.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

5 1 голос
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі