Паоло Соррентіно
дата народження: 31 травня 1970 р.
У 25 років Соррентіно усвідомив, що краще йому не йти дорогою економіки і бізнесу, які він вивчав до цього, адже у житті є більш значущі речі – любов, краса, релігія, ба навіть смерть. Бізнес-план з цього не зліпиш, а от кіно – зовсім інша річ. Тригером до режисури став один з фільмів Джузеппе Торнаторе: Соррентіно по перегляді здалося, що для того, аби знімати кіно, можна у всьому лишатися дилетантом і взагалі, це професія для ледацюг. Іншими словами – те, що йому потрібно. Втім, коли дивимось фільми Паоло, у це складно повірити, адже бездоганне поєднання музики і візуального ряду наводять на думку про завзятий перфекціонізм (Кубрик схвально хитає головою).
Хоча Соррентіно в першу чергу візіонер, сюжетів йому також не бракує. Він виділяє для себе дві основні теми, які відрефлексовує у більшості фільмів: відчуття тривоги і плинність часу. Тривога не виникає з порожнечі, а цілком пов’язана із часом, що не стоїть на місці, постійно наближаючи персонажів і глядачів до смерті. Здається, це транслюють навіть стрімкі пересування камери, яка часто знаходиться у русі до об’єкта чи від нього, майже не знаючи статики. У цьому режисерові допомагає постійний друг і колега на знiмальному майданчику, оператор Лука Бігацці, у тандемі з яким вони вже відзняли аж сім стрічок. У доборі акторів і знімальної групи Соррентіно можна вважати консерватором: окрім Бігацці, з ним неодноразово співпрацював Тоні Сервілло, виконавець головних ролей у чотирьох проектах.
Соррентіно може видатись неабияким песимістом: майже усі його герої так чи інакше зустрічаються зі смертю. Для когось це відправна точка, як, наприклад, у стрічці «Де б ти не був»: персонаж Шона Пенна дізнається, що його батько помер, і це спонукає його полишити інфантильний ескапізм. Головний герой «Дивовижного» йде зі смертю пліч-о-пліч – втім, не із власною. Персонажі Гарві Кейтеля та Майкла Кейна в «Юності» обговорюють дитинство і творчість, але тема смерті непомітно вплітається в кожну розмову. Деяких персонажів смерть спіткає наприкінці – тут вже краще без прикладів, бо такі спойлери нам не друзі. Соррентіно вважає себе реалістом, але інколи його фільми носять навіть парадоксально оптимістичний характер. Смерть не завжди має лиш негативне забарвлення, її наближення може спонукати до дій, міркувань та змін. Врешті-решт, герой Кейна у вищезгаданій «Юності» все ж продиригує свою «Просту мелодію», якій так старанно опирається впродовж усього фільму.
фільмографія
2001 : Зайва людина
2004 : Наслідки кохання
2006 : Друг сім’ї
2008 : Дивовижний
2011 : Де б ти не був
2013 : Велика краса
2015 : Юність
2016 : Молодий Папа
2018 : Сільвіо та інші
Що б не мотивувало самого Соррентіно, він не спиняється на досягненому – американський період таки припав режисерові до душі. Тільки-но минув посмак «Молодого Папи», як вже анонсовані зйомки другого сезону. Цього разу – без Джуда Лоу: з’явились невідкладні справи у Гоґвортсі. Дата виходу ще не відома, отож, маємо час вкотре переглянути улюблені твори італійського візіонера.
Вибрана фільмографія
2004
Le conseguenze dell’amore
жанр: кримінальна драма
у головних ролях: Тоні Сервілло, Олівія Маньяні, Андріано Джанніні
Наслідки кохання
Друга стрічка режисера стала його першим міжнародним успіхом. Фільм потрапив до основного конкурсу Каннського фестивалю, на якому Соррентіно ще неодноразово побуває. Уже тут проглядаються характерні для кіномови режисера елементи: млявий погляд Сервілло, криза ідентичності головного героя та операторські й музичні рішення, що її підкреслюють. Щоправда, у «Наслідках кохання» Соррентіно ще не досягає того рівня виразності, який побачимо у більш пізніх роботах.
2008
Il divo
жанр: біографічна драма
у головних ролях: Тоні Сервілло, Анна Бонайуто, Джуліо Бозетті
Дивовижний
2011
This Must Be The Place
жанр: трагікомедія
у головних ролях: Шон Пенн, Френсіс Макдорманд, Джадд Гірш
Де б ти не був
Працюючи над «Дивовижним», Соррентіно вирішив, що наступний фільм буде набагато простішим. Режисер ускладнив завдання, вперше фільмуючи англійською, та натомість зібрав до купи все, що любив у молодості на кшталт Talking Heads, The Cure та Америки загалом, і зняв роад-муві з Шоном Пенном у головній ролі. Інфантильний герой Пенна вирушає на пошуки нациста, який катував його батька в Освенцимі. По дорозі він намагається збагнути свої стосунки з оточуючим світом і відчуває наближення старості, примара котрої вже не покине новітньої творчості Соррентіно.
2013
La grande bellezza
жанр: сатирична трагікомедія
у головних ролях: Тоні Сервілло, Карло Вердоне, Памела Віллорезі
Велика краса
2015
Youth
жанр: драма
у головних ролях: Майкл Кейн, Гарві Кейтель, Рейчел Вайс, Пол Дано, Джейн Фонда
Юність
В «Юності» Соррентіно обмежується медитативністю Швейцарських Альп замість довгої подорожі Шона Пенна чи панорами римських краєвидів. Майже весь час головні герої Майкла Кейна і Гарві Кейтеля проводять на курорті, розмовляючи про старість, осмислюючи молодість та неминучу смерть. Фільм також був представлений в основному конкурсі Каннського фестивалю, але головної нагороди так і не отримав.
[…] «Менді», але 100% подивиться Трієра. А аудиторія фільму Соррентіно кардинально відрізняється від глядачів фільму […]