25 листопада голови ключових українських громадянських кіноорганізацій провели брифінг, де озвучили низку проблем, що існують зараз у кіногалузі. Зокрема ішлося про некомпетентність нинішнього керівництва Держкіно (на чолі з Мариною Кудерчук) та кейси перевищення ними повноважень.
Наводимо повний текст звернення з переліком претензій та вимог:
ВІДКРИТИЙ ЛИСТ КІНОСПІЛЬНОТИ
про непрофесійні і недоброчесні дії та невідповідність займаній посаді державного службовця категорії «А» – Голови Державного агентства України з питань кіно Кудерчук М.М., що призвели до поглиблення кризи в українському кінематографі
Національна спілка кінематографістів України (НСКУ, заснована 1958 року) є громадською організацію, яка об’єднує у своїх лавах більш ніж тисячу фахівців у галузі кіно. Це звернення відкрите для приєднання до нього інших громадських об’єднань і формувань, суб’єктів кінематографії та громадськості.
Звернення не перше. На жаль, відповідали на два попередні саме керівники Держкіно, про неправочинну і непрофесійну діяльність яких і йшлося у зверненнях, що виглядає одвертим знущанням над кіноспільнотою. Сподіваємось, цього разу відповідь буде від керівництва держави, предметною і по суті справи.
Звертаємося до Офісу Президента України, Кабінету Міністрів України, Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики, Міністерства культури та інформаційної політики, Національного агентства України з питань державної служби, зі скаргою на дії керівництва Державного агентства України з питань кіно (Держкіно) та безпосередньо Голови Держкіно Кудерчук Марини Миколаївни, яка своїми діями та вчинками руйнує систему державного регулювання галузі, дискредитує посаду державного службовця, завдає шкоди українському суспільству і іміджу України в світі, особливо під час повномасштабного вторгнення Російської федерації.
Нижче наводимо декілька фактів.
- Результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих на державну підтримку кінематографії, та управління об’єктами державної власності, згідно Звіту Рахункової палати
Згідно із Звітом Рахункової палати № 32-6 від 07.12.2021 про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих на державну підтримку кінематографії та управління об’єктами державної власності, що мають фінансові наслідки для державного бюджету встановлено, що кошти державного бюджету, спрямовані на державну підтримку кінематографії планувалися і використовувалися з порушенням законодавства та неефективно.
- Перешкоджання участі національних фільмів на міжнародних кінофестивалях, погрози накладенням санкцій за нібито несанкціоновану участь
Українські фільми цього року гідно представляють нашу державу на міжнародних кінофестивалях класу «А», а українськи кінематографісти є активними учасниками культурної дипломатії.
Одним із таких прикладів є стрічка «Бачення метелика» (Україна, Чехія, Хорватія, Швеція, 2022). Ця військова драма взяла участь в програмі «Особливий погляд» Канського фестивалю 2022. Під час церемонії, кінематографісти влаштували акцію на підтримку України, нагадуючи світу про геноцид, що чинить російська армія в Україні.
Стрічка «ШТТЛ» (Україна-Франція, 2022) була презентована на Римському кінофестивалі в жовтні цього року і здобула приз глядацьких симпатій.
Виробники фільмів отримали претензію від Держкіно про порушення неіснуючих норм щодо того, що виробники не мали права представляти фільми на міжнародних кінофестивалях без погодження з Держкіно і вимогу про повернення коштів державної підтримки в повному обсязі.
Оскільки відповідно до умов договору участь у міжнародних кінофестивалях не потребує погодження із Держкіно, керівництво Агентства перевищує свої повноваження і фактично перешкоджає популяризації українських фільмів у світі.
- Порушення прав і законних інтересів іноземних виробників, залучених місцевими суб’єктами кінематографії до зйомок в Україні
Одним із стратегічних напрямків розвитку українського кінематографу було залучення іноземних інвестицій до української економіки та, зокрема, запуск системи кеш-рібейтів (відшкодування частини понесених витрат при виробництві фільмів на території України іноземними виробниками). Для запуску цієї системи було впроваджено відповідне законодавство, вдосконалено необхідні норми, а місцеві виробники, в свою чергу, пройшли складний шлях, щоб залучити світових лідерів до зйомок в Україні.
Першим проектом став фільм «Останній найманець» для Netflix з Жан-Клодом ван Даммом у головній ролі, який вироблявся в Києві в 2020-2021 роках.
Держкіно незаконно відмовило проекту в проходженні культурного тесту, порушило свої обов’язки з підготовки документів до засідання Ради з державної підтримки кінематографії (Рада), і ввело Раду в оману щодо комплектності документів.
Незаконна відмова першому ж іноземному проекту, що вирішив скористатися системою повернення частини кваліфікованих витрат, підірвала довіру до дій нашої держави серед найпотужніших іноземних кіновиробників.
- Порушення Держкіно своїх обов’язків при виконанні договорів про надання державної підтримки на виробництво фільмів і перевищення повноважень при оформленні договорів
Держкіно відмовляється або затягує підписання проміжних документів і звітів за етапами виробництва фільмів, висуваючи претензії до виробників щодо складу і вартості проведених робіт, які між іншим підтверджені незалежним офіційним аудитом. Ці дії носять масовий характер і є свідомим перевищення повноважень Держкіно. По суті державний орган примушує виробників порушувати закони і робити нічим не мотивовані виправлення бухгалтерської звітності та первинних документів, зменшуючи чи видаляючи статті витрат. Головною метою цих дій є домовленість з Держкіно про суму зменшення державного фінансування при підписанні акта про завершення виробництва.
- Перевищення службових повноважень головою Держкіно Кудерчук М.М. у сфері діяльності державних кіностудій
У своїй діяльності голова Держкіно Кудерчук М.М. перевищує свої службові повноваження та своїми діями намагається незаконно втрутитися в діяльність підприємств, які знаходяться у сфері управління Держкіно. Одним з таких прикладів є наказ № 93 від 15.07.2022 року «Про проведення комплексної перевірки Державного підприємства «Національна кіностудія художніх фільмів імені Олександра Довженка» (далі – Кіностудія). Вищевказаним наказом Держкіно перевищує свої повноваження, адже згідно Положення про Держкіно, цей орган не є суб’єктом проведення перевірок. Окрім того, Держкіно нехтує чинним законодавством стосовно того, що на час дії воєнного стану перевірки заборонені.
- «Реорганізація» Довженко-Центру
На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 січня 2022 року № 91-р “Про передачу цілісного майнового комплексу ДП “Національний центр Олександра Довженка” 30 червня 2022 року Національний центр Олександра Довженка (Довженко-Центр) перейшов із підпорядкування Міністерства культури та інформаційної політики України до управління Держкіно. Довженко-Центр не був повідомлений про доцільність і мету такої передачі, хоча у своєму листі до Офісу Президента, КМУ та МКІП № 95 від 11.03.2021 застерігав про можливі наслідки.
Трохи більше ніж за місяць Держкіно наказом № 100 від 05.08.2022 вирішило реорганізувати і передати іншим установам повноваження Довженко-Центру в частині збереження колекції, що за суттю є ліквідацією. Таке рішення не просто загрожує втратою цілісної колекції української кіноспадщини ー це ослаблення інституцій, легалізація непрозорих, самоуправних рішень, підрив довіри суспільства і міжнародних партнерів. Це диверсія проти репутації та іміджу України, особливо у період, коли українська ідентичність та існування під ударом.
Замість того, щоб посилювати спроможності Довженко-Центру, особливо коли країна перебуває в стані війни з агресором, Держкіно продовжує руйнівну діяльність, і на додачу до «реорганізації» дає згоду Регіональному відділенню ФДМУ по місту Києву на приватизацію двох споруд, балансоутримувачем яких є Довженко-Центр. Довженко-Центр неодноразово звертав увагу органів управління на те, що приватизація призведе до втрати доходів Центру (до 50% валового доходу). Рішення про приватизацію може бути прийнято лише в разі забезпечення компенсації втраченого доходу у вигляді збільшення державної фінансової підтримки на виконання завдань зі збереження і розвитку цілісної колекції національної кіноспадщини. За інших обставин приватизація призведе до банкрутства та втрати державного фонду фільмів України.
Відсутність стратегічного плану розвитку є порушенням розпорядження органу виконавчої влади, якому підпорядковується Держкіно – Кабінету Міністрів України, суперечить «Закону про управління об’єктами державної власності».
Не спромігшись провести «реорганізацію», 31 жовтня 2022 р. Держкіно видало наказ № 108-к/тр про звільнення з 2 листопада 2022 року чинної виконувачки обов’язків генерального директора Гончарук Олени Юріївни, яка в 2021 році перемогла у конкурсі Міністерства культури та інформаційної політики України на посаду генерального директора, але й досі не затверджена на цій посаді. Наказом № 109-к/тр від 2 листопада 2022 р. виконання обов’язків генерального директора було покладено на Каждан Юлію Романівну, яка не має досвіду роботи в культурному менеджменті.
- Неприпустима поведінка керівника державного органу, що принижує честь і гідність громадян
До Національної спілки кінематографістів України надійшла заява від Голови Всеукраїнської громадської організації «Шлях українців» Оксютенко Олени Іванівни, в якій повідомляється про неприпустимі дії державного службовця категорії «А» голови Держкіно Кудерчук М.М.
У вищевказаній заяві, громадянка України Оксютенко О. І. вказує, що у відповідь на її звернення до голови Держкіно Кудерчук М.М. проти неї було вчинене кримінальне правопорушення, передбачене ознаками за ч. 2 ст. 186 (грабіж, поєднаний з насильством, яке є небезпечним для життя чи здоров’я потерпілого, вчинений за попередньою змовою групою осіб) та ч. 2 ст. 296 (хуліганство, тобто грубе порушення громадського порядку з мотивів явної неповаги до суспільства, що супроводжується особливою зухвалістю та винятковим цинізмом, вчинені групою осіб) Кримінального кодексу України. За фактом даного правопорушення була подана відповідна заява до правоохоронних органів. Цей випадок демонструє поведінку державного службовця, що була пов’язана з грубим поводженням з людиною, пошкодженням її майна і фізичним насильством при видворенні Оксютенко О.І. з приміщення Держкіно. Поки що провина за кримінальним провадженням не встановлена, однак ці дії важко назвати морально-етичними не просто для держслужбовця, але й і для пересічного громадянина.
Підсумовуючи вищевикладене, ми вимагаємо:
- Відправити у відставку керівництво Держкіно – голову і її заступників, недоброчесні та незаконні дії яких призвели до поглиблення кризи в українському кінематографі.
- Скасувати Наказ Держкіно №100 про «реорганізацію» Довженко-Центру що ставить під загрозу діяльність Довженко-Центру як унікальної культурної установи.
- Призначити на посаду генеральної директорки Довженко-Центру Олену Гончарук, яка перемогла у конкурсі, результати якого ніхто не відміняв.
- Надати Довженко-Центру статус Національного фонду фільмів.
- Зібрати погоджувальний круглий стіл з представниками влади і українських кіноорганізацій з персональним членством щодо призначення компетентного і доброчесного керівництва Держкіно.