«Terrarium. Інтенсив»: як зробити сценарій кращим

Пітчинг сценаріїв відбудеться 22 жовтня у Goethe-Institut

Перший варіант сценарію перед зйомками мусить пройти кілька випробувань. Одне з них – його оживлення професійними акторами, які при читанні розуміють, що саме потрібно для покращення. Текст стає більш розмовним, спрощуються заскладні конструкції, а персонажі стають більше схожими на реальних та впізнаваних для глядачів. Курс Terrarium покликаний знайти можливість для сценаристів реалізувати свої тексти у кіно та навчити користуватися всіма доступними інструментами, щоб покращити власний сценарій.

11 жовтня у кінотеатрі «Жовтень» шість професійних акторів зачитали уривки зі сценаріїв учасників курсу «Terrarium. Інтенсив». Саме таким чином і оживають історії, розказані на папері студентами курсу. Від серпня учасники «Terrarium. Інтенсив» готували свої проєкти для того, щоб їх зачитали актори та врешті-решт подати на пітчинг фінальний варіант. 

Читка сценаріїв тривала п’ять годин. Актори озвучували сцени з діалогами та закадрові тексти. Куратором читки стала акторка Римма Зюбіна, яка ділилася порадами та давала коментарі по кожному із зачитаних сценаріїв.

фото: Анна Перепилиця

Лекторами курсу «Terrarium. Інтенсив» стали Дмитро Сухолиткий-Собчук, Марина Степанська, Євгеній Стасіневич, Тарас Ткаченко, Антон Проненко, Римма Зюбіна, Дарія Бадьйор, Катерина Горностай, Олександра Костіна, Максим Курочкін. Перші логлайни, синопсиси і трітменти до сценаріїв «лікували» професійні скрипт-доктори з Польщі Моніка Франчак та Володимир Громов.

Курс почав діяти з 13 серпня у Києві та з 26 серпня у Львові і розділився на дві групи сценаристів  по 17 осіб у кожній. Разом з фахівцями індустрії вони отримували корисну інформацію для того, щоб сформулювати свою історію в цілісний сценарій. 

Результат кропіткої роботи можна оцінити 22 жовтня у Гете Інституті з 16:00 по 21:00. Там і відбудеться пітчинг сценаріїв від учасників курсу «Terrarium. Інтенсив». Вхід вільний.

Олександра Сорохан

керівниця проєктів платформи Terrarium

Про зміни курсу

Цьогорічний курс «Terrarium. Інтенсив» має таку ж програму як і минулий, але цього разу ми додали ще п’ять нових лекторів, а для учасників були як платні так і безкоштовні місця для навчання. Таку змогу ми отримали завдяки підтримці Українського культурного Фонду та Державному агентству України з питань кіно.

Про переваги читки сценарію

Переваг від читки для сценаристів чимало. По-перше, професійні актори «оживляють» тексти авторів, надихають героїв сценарію голосами, емоціями. Дуже цікаво спостерігати першу реакцію наших сценаристів на читання з акторами. Є в цьому трошки магії. 

По-друге, читка корисна автору для роботи над помилками в текстах. Послухавши збоку як звучать діалоги в його сценарії, можна зрозуміти що потрібно допрацювати чи взагалі переписати. Дуже цінні фідбеки після читань сценаристи отримують від акторів, адже професійний актор відразу бачить, цікавий його герой чи ні, є йому «що грати» чи навпаки. Читка на Terrarium – це завжди якийсь особливий процес.

Чому пітчинг – найважливіший етап для сценариста

Очевидно, пітчинг на курсі – це вже підсумковий результат роботи. І щоб пітчити свою історію перед публікою, часто замало тримати її просто в себе у голові чи описати на папері. Щоб інші змогли оцінити її потужність і повірили у проєкт, потрібно пропрацювати все до деталей. Деякі наші учасники довго і важко працювали над сценаріями, переписували діалоги та сцени десятки разів. Кожен зі співлекторів курсу привносив щось своє у їхню історію. А загалом, Terrarium – це набір інструментів для роботи над ідеєю. Просто береш те, що тобі потрібно. Або ж не береш нічого. Але таке трапляється рідко.

Тогорічний курс дозволив його учасникам не лише написати перші варіанти своїх сценаріїв, але й ближче познайомитися з професіоналами індустрії, та головне – розширити свій світогляд. Наразі кожен працює над власним проєктом і сподіваємось, що скоро у кінотеатрах ми зможемо побачити їхню реалізацію. Тож перед пітчингом ми поговорили з учасниками «Terarrium. Інтенсив» 2019 року, які хвилюються перед відбором і радіють порадам від акторів, які допомагали зробити їхній текст кращим та зрозумілішим.

Федір Остраков

учасник «Terrarium. Інтенсив»

Про відкриття світоглядні та сценарні

Для мене Terrarium став поштовхом не тільки в написанні сценарію ідеї, над якою я працюю вже більше трьох років, для мене Terrarium – це структурування думок, це знаходження шляху, в якому я рухаюсь зі своїм «героєм». Я побачив світ моїх героїв, моїх думок з різних боків. Для мене лекція про паралелі кіно і живопису стала відкриттям. Я дивлюсь на кіно інакше, шукаючи в ньому думки автора, так само із живописом.

Про читку сценарію

Читка з акторами – це цікавий досвід, аби побачити, як оживає твій твір. Акторам сподобалось читати епізод з мого сценарію. 

По коментарях як і від акторів, так і від скрипт-докторів я отримав один найважливіший коментар – зменшити кількість персонажів, щоб не було перенасичення подій.

Що дає Terrarium

Я вважаю, що Terrarium – це геніальний проєкт. По-перше, це нові знайомства у сфері кіно. По-друге, це можливість послухати про себе і свою творчість. По-третє, розуміння своїх можливостей. Я б сказав, що Terrarium не дає життя проєктам, а Terrarium дає змогу ожити проєктам.

Віталій Ченський

учасник «Terrarium. Інтенсив»

Чого бракує українському кіно

Продюсерка Олександра Костіна на одному з останніх занять Terrarium сказала, що у Європі дуже зацікавлені в ідеях та людях з українського кінематографу. Якщо це не був лише спосіб підбадьорити нас, це цікаво. Чи дамо ми щось на зразок нової румунської хвилі чи нової грецької? У цьому поки не певен. Для цього потрібен якийсь зрозумілий та яскравий напрямок в укркіно, щось нахабне та сильне. Я не бачив поки такого.

Про лекторів курсу

Від акторів головне – це симпатія до тексту. Велика їм подяка за це від мене. Було занадто мало часу, щоб вжитися у кожну з більш, ніж десяти сцен. Але такі умови. Скрипт-доктор Володимир Громов запропонував подумати про те, чи не буде тема Майдану у такій інтерпретації занадто прикрою або дратівливою для нашого глядача. На стадії трітменту про це ще рано судити. Але думаю, що він правий. Та це не привід для того, щоб відкласти ідею. Якщо хочеться, потрібно обов’язково писати. Моніка Франчак про політичний контекст не згадувала. Від спілкування з нею в мене виникла більша довіра до задуму. Вона дуже надихає, професійний психоаналітик для сценариста. У будь-якому випадку потрібно твердіше формувати характер та мотивацію головного героя – ось головне резюме всього курсу.

Про відповідальність

Мені було цікаво відчути людей, які роблять українське кіно. Чим вони живуть, як думають, які етнічні передумови мають – спектр вийшов достатньо представницьким. Від інтуїтивної та чутливої Каті Горностай до суворого Тараса Ткаченко, який знає механіку. Не забуду і про Максима Курочкіна. Це людина, яка нагадує, що потрібно бути чесним зі своєю творчістю і з самим собою. Якщо ти знаєш, що всі ці та інші гідні люди прочитають твій синопсис, трітмент або сцену, звісно ж, стараєшся відповідати рівню приділеної уваги. Тому Terrarium формує і розвиває.

Ольга Шомська

учасниця «Terrarium. Інтенсив»

Про кіно та реальність

На курсі «Terrarium. Intensive» мені особливо запам’яталася фраза, що кіно не є віддзеркаленням реальності, кіно і є реальністю. Кіно не може існувати окремо від життя, бо кіно і є життя. Найкраще розказана історія – це та історія, якій ми віримо, це правдива історія, в якій ми пізнаємо себе, середовище та ситуації, в які потрапляємо. Найкраще розказана історія – це та історія, що викликає емоції, не залишає байдужими. І головне, найкраще розказана історія – це та історія, яка змінює не тільки героя, але й глядача. Насправді всі правила і поради, що застосовуються при написанні сценарію, мають місце і в нашому житті. Конфлікти, сумніви, переосмислення цінностей, зміни, прийняття рішень – це те, що рухає нами щодня і рухає героями в наших історіях. Як на мене, запорукою написання правдивої історії є щирість сценариста: щирість по відношенню до своїх героїв, до глядачів та, звісно ж, до самого себе.

Як лікувати символи в сценарії

Лікування мого сценарію скрипт-докторами відбувалося безболісно і ще раз підтвердило твердження: скільки людей – стільки думок. Обоє скрипт-докторів прокоментували важливу деталь мого сценарію: повний холодильник риби, яка лежить головами до дверей, і коли мій головний герой – самотній чоловік на острові – відкриває холодильник, на нього дивиться десяток риб’ячих очей. Володимир Громов сказав, що не розуміє, для чого робити такий холодильник, та ще й рибу класти головою до виходу – «Жуть какая-то». Через два тижні Моніка Франчак відмітила, що такий холодильник – дуже яскравих образ, який демонструє без будь-яких слів самотність головного героя. То ж для себе я зрозуміла: потрібно лікувати те місце в сценарії, яке болить сценаристові, і якщо поради та коментарі скрипт-докторів влучають у болюче місце сценариста – тоді щось потрібно змінювати. Тоді й лікувати треба.

Про досвід нових знайомств

Курс «Terrarium. Intensive» запрошує представників різних креативних індустрій, що надає змогу почути різносторонні думки та коментарі. Прекрасно побудоване практичне заняття давало змогу слухати коментарі та поради не тільки по своєму проєктові, а й по проєктах інших учасників курсу. Це дуже слушно, адже ніколи не знаєш, звідки прийде та сама цінна порада, можливо її дадуть не тобі, а твоєму сусідові, але ця порада наштовхне тебе на свіжу думку та стане driving force твоєї історії. Тому для мене «Terrarium. Intensive» – чудова можливість послухати цікавих людей та познайомитись з цікавими людьми, поділитись із ними своєю історією та отримати  досвід, який стане у нагоді як у написанні сценарію, так і в щоденному житті. І, що найголовніше, курс «Terrarium. Intensive» – це наче мама з татом, які допомагали тобі робити перші кроки, три місяці водили за руку, а потім відпустили. Але ходити ти вже наче вмієш, напрямок знаєш – то ж вперед, тепер все у твоїх руках.

Альона Шилова

учасниця «Terrarium. Інтенсив»

Про спільноту

Я думаю найкращим відкриттям на курсі «Terrarium. Інтенсив» для мене була саме спільнота, оточення, у якому ти працюєш над своїм сценарієм. Є певна атмосфера, відчуття, що тобі щиро хочуть допомогти, без засудження чи повчань. Не тільки лектори, а й учасники, усі зацікавлені у розвитку проєктів один одного, і це дуже круто.

Про зворотній зв’язок

Скрипт-доктори і лектори давали дуже корисний зворотній зв’язок. Я б сказала, що вони певним чином «руйнують» твої ілюзії стосовно сценарію, але в обмін на це дають можливість поглянути на історію під іншим кутом, і надалі розвивати її у більш життєздатному напрямку.

Проєкт «Terrarium. Інтенсив» відбувається за підтримки Українського культурного Фонду, Держкіно України, студії Family Production та Goethe-Institut в Україні. 

Враження випускників тогорічного курсу читайте тут.

Матеріал створено за партнерства

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

інші матеріали

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: