Хто це такий? Сценарист, режисер, продюсер
Чарльз Стюарт Кауфман
дата народження: 19 листопада 1958 р.

Комета на ім’я Чарлі Кауфман стала в кіноіндустрії справжнім явищем. Хоча йому самому така фраза би не сподобалась. «Я волів би, щоб про моє ім’я згадували не тоді, коли йдеться про кінобізнес, а тоді, коли говорять про мистецтво», – так висловився сценарист і драматург Чарлі Кауфман в одному з інтерв’ю.

Дивакуватий і амбіційний хлопець із Нью Йорку став одним із найвпізнаваніших сценаристів Голівуду. Спробуємо розібратися як це – бути Чарлі Кауфманом.

Приводити до слави інших людей, залишаючись на другій сходинці

Фільми рідко асоціюються з ім’ям сценаристів. На першому плані зазвичай актори, якщо пощастить – режисер. Чарлі Кауфман «вивів» у Голівуд таких режисерів як Спайк Джонс («Бути Джоном Малковичем»), Мішель Гондрі («Натура звіра», «Вічне сяйво чистого розуму») та допоміг розпочати режисерську кар’єру Джорджу Клуні. Чи то через власну скромність, чи то через настанови батьків: «потрібно ділитися», Чарлі далекий від ідеї опинитися сам-один на вершині слави. Навіть золоту статуетку «Оскара» за стрічку «Вічне сяйво чистого розуму» він розділив із… вигаданим братом Дональдом. Пізніше моду на дописування у титрах неіснуючих людей перейняли брати Коени, але то вже інша історія.

фільмографія
1999 : Бути Джоном Малковичем
2001 : Природа людини
2002 : Адаптація
2002 : Сповідь небезпечної людини
2004 : Вічне сяйво чистого розуму
2008 : Нью Йорк, Нью Йорк
2015 : Аномаліза

Постійно змагатися з самим собою

Після кількарічного вивчення кіно у нью-йоркському університеті, Кауфман переїжджає до Міннеаполісу, щоб будувати кар’єру журналіста. Згодом працює у місцевому музеї мистецтв, де розважає відвідувачів вигаданими розповідями про художників та історії створення картин. Таке собі дослідження реакції на ті чи інші сюжетні лінії та повороти – саме ця особливість: нерозривне з’єднання уявного та вигаданого – стане візитівкою Чарлі-сценариста.

Залазити у голову іншим людям

Досліджує рефлексії та кінематографічно виводить їх на екран. Задає запитання-парадокси та шукає на них відповіді. «Що побачить людина, якщо опиниться в своїй голові в момент, коли буде знаходитися в своїй голові?», «Що відбуватиметься з людиною, розум якої хоче позбутися спогадів, а серце – їх залишити?». Чарлі Кауфман майструє фільми-лабіринти, складає з кадрів химерні головоломки, керуючись радше логікою снів, аніж кінематографічних сюжетів.  І все це ще до Крістофера Нолана.

Постійно писати тексти

Чарлі Кауфман рідко представляється сценаристом чи драматургом. Він говорить про себе виключно як про людину, яка пише тексти. Під час однієї з лекцій по сценарній майстерності Чарлі цитує Томаса Манна: «Письменник – це людина, якій писати тексти набагато складніше, ніж іншим людям».

Він експериментує з формами:  його тексти стають і сценаріями для ситкомів, і для кліпів, мюзиклів та радіоп’єс.

Вибрана фільмографія

1999

Being John Malkovich

жанр: фантастична драма
у головних ролях: Джон Малкович, Кетрін Кінер, Кемерон Діас

Бути Джоном Малковичем

Популярність актора Джона Малковича не давала спокою глядачам. «Як це – бути таким відомим та успішним, як він?» – це питання раз-по-раз виникало у головах людей. Відповідь Чарлі Кауфмана розтягнулася на 190 хвилин ефірного часу. І принесла автору «Оскар» за найкращий сценарій.

Фільм: суміш комедії, трагедії та мови символів. Так, сьомий з половиною поверх, на якому розміщувався офіс головного героя, демонструє ідею «застрягання» між бажаним та дійсним, коли те, що є – вже не влаштовує, а дістатися до бажаного – не вистачає ресурсів.

Гумор у стрічці поєднується з питаннями філософії: що робить людину собою? Як далеко можна зайти у пошуках себе? Чим доведеться пожертвувати, щоб реалізувати своє призначення? Де закінчуються кордони однієї людини і починаються кордони іншої? Відповіді подані в обгортці з іронії та абсурду зчитуються досить однозначно.

2002

Adaptation

жанр: кримінальна драма
у головних ролях: Сьюзан Орліан, Меріл Стріп, Ніколас Кейдж

Адаптація

Сценарист Чарлі Кауфман пише сценарій про Чарлі Кауфмана, який отримує завдання адаптувати під фільм книжку про орхідеї.

Здавалось би, нічого не вказує на те, що у фінальній версії вийде… кримінальний трилер. Стрічка про пошук себе, самовизначення, творчу кризу та сімейні стосунки. Дзеркало у дзеркалі дзеркала, закадрова рефлексія – все це створює особливий темп розповіді.

Кауфман, притримуючись жанрових кліше, спробував втілити фільм у новій, і незвичній для глядача формі. Та й сам саундтрек працює на створення альтернативного всесвіту: музика, яку написав Картер Бьоруел не просто відтіняє якісь моменти фільму, а слугує повноцінним засобом реалізації ідеї, є історією в історії.

2004

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

жанр: драма, наукова фантастика
режисер: Мішель Гондрі
у головних ролях: Джим Керрі, Кейт Вінслет, Кірстен Данст

Вічне сяйво чистого розуму

Наукова фантастика, яка, втім, має всі шанси втілитися й у реальному житті.

У недалекому майбутньому спогади з мозку можна стирати за допомогою невеликої комп’ютерної процедури, що «очищує» нейронні зв’язки. Цим і скористалася Клементина Кручинські (Кейт Вінслет) у намаганнях забути роман з  Джоелом Берішем (Джим Керрі). Від гострої образи й сам Джоел вирішує стерти зі своєї голови Клементину. Та його підсвідомість аж надто цьому пручається й влаштовує «хакерський переворот»: переміщує любов його життя у ті частини мозку, яких не може торкнутися стирання – у дитинство. Таке візуальне представлення ідеї: «любов можна стерти з пам’яті, але не з серця».

Самого Кауфмана звинуватили у заграваннях з глядачем, у створенні «форми заради форми», на відміну від того ж Альмодовара, який намагався кінематографічно представити лабіринт розуму.

2015

Anomalisa

жанр: анімаційна драма
режисер: Чарлі Кауфман, Дюк Джонсон
у головних ролях: Дженніфер Джейсон Лі, Девід Тьюліс

Аномаліза

Мультфільм, персонажів якого критики оцінили «більш справжніми, ніж деякі актори».

Чарлі Кауфману вдається створити з історії про чоловіка, якому нудно у відрядженні, півторагодинний епос, у якому є і творча криза, і любов, і музика. В анімаційній стрічці не обійшлось і без фірмового символізму Кауфмана, наприклад готель, у якому оселяється головний герой називається так само, як хвороба, при якій всі люди здаються на одне обличчя.

І лише одна жінка вирізняється з-поміж всіх. Це той випадок, коли фраза: «Ти не така як інші» напряму відповідає дійсності.

Ця стрічка – конструктор зі спогадів, анімації та неймовірного саундтреку, який глядачам треба зібрати у своїй голові самостійно.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

0 0 голоси
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі