Деконструкція жанру: підліткові фільми

Про історію, стереотипи та приклади в кіно

Усі проходять через підлітковий період. Школа, батьки та вчителі, які нічого не розуміють, перше кохання та намагання знайти своє місце — це все є у житті та у підліткових фільмах. Що це взагалі таке, чому почали знімати фільми для підлітків та чи справді ці фільми такі стереотипні? Далі все по черзі.

Підлітковий фільмце кінематографічний жанр, який зосереджується на історії юнацтва. У цей жанр не входять всі фільми з участю підлітків. Сюжети у ньому акцентуються на дорослішанні, першому коханні та інтимних стосунках, дружбі, конфліктах із батьками, спробах знайти своє місце у житті та кризі закінчення школи. Часто дія відбувається у старших класах або університеті. Головним для такого фільму є опис підлітка як суперечність між зрілістю та недосвідченістю.

Поява, популярність та «золота ера», або історія підліткових фільмів

Перші підліткові фільми з’явились ще в 1930-ті роки, проте популяризації жанр здобув у 50-х. Саме в післявоєнний період внаслідок буму економіки та зміни соціального стану населення з’явилось поняття «підліток». Засновник кінокомпанії American International Pictures Семюель Аркоф розробив формулу: щоб здобути найбільшу аудиторію, фокусуйся на 19-річних хлопцях. Це спричинило появу багатьох фільмів для підлітків, однак, часто – низькопробних. Також утворились піджанри таких фільмів, зокрема фільми про вечірки на пляжі, жахи з перетвореннями («Я був підлітком-перевертнем») та рок-н-рольні фільми.

«Золотою ерою» розвитку підліткових фільмів стали 1980-ті роки. Це пов’язано з піком кар’єри Джона Г’юза («Клуб сніданок», «16 свічок»),  у фільмах якого підлітки розкривалися як серйозні персонажі. Також у 80-ті з’являється рейтинг PG-13, який дозволив режисерам охоплювати історії важливі для підлітків. Головні теми такого кіно дружба, перше кохання та перші розриви стосунків.  У цей період сформувались й типові персонажі: красива черлідерка, нерозумний футболіст, ботанік та бездушний хуліган.

1990-ті принесли нові тренди у підліткові фільми. Наприклад, адаптацію літературної класики, зокрема твори Джейн Остін, Бернарда Шоу та Вільяма Шекспіра. У цьому жанрі комедії набувають популярності, з’являються чорні комедії. А фільми жахів стали висміювати класичні сюжетні повороти, при цьому граючись із глядачами, які їх очікують.

Стереотипні фільми для підлітків здобули популярність у 2000-х. Фільм про старші класи став неписаним каноном цього жанру. Зараз намагаються відійти від цього, проте саме такий тип асоціюється з підлітковими фільмами.

«Я був підлітком-перевертнем»
«Клуб «Сніданок»

Підліткові фільми є окремим жанром, який до того ж може бути складовою інших жанрів. Це зокрема юнацькі комедії, драми, романтичні комедії, трилери, мюзикли та жахи. У цих видових труднощах виокремлюються фільми про дорослішання (coming-of-age movie). Такі історії зосереджується на герої, який переживає досягнення зрілості. Головні герої самотні та наштовхуються на нерозуміння оточення, часто переживають конфлікти з батьками. Інколи героям допомагають старші, які стають наставниками. Проте уникнути перешкод та кризи дорослішання не вдається. Унікальним прикладом таких фільмів є «Юність» Річарда Лінклейтера 2014 року, який знімали протягом 11 років, фіксуючи таким чином дорослішання головних героїв. Доволі часто дорослішання у фільмі відбувається впродовж кількох місяців, а сам процес асоціюється зі зміною поглядів та характеру.

Стереотипи підліткових фільмів

Головний герой починає навчання. У нього двоє найкращих друзів і він не популярний у школі. Але ось він зустрічає дівчину, яка є новенькою у школі. Вони починають спілкуватись, але заважає злий директор — батько дівчини. А ще його турбує питання: що робити в житті? І ось сюжет типового підліткового фільму.

Причина появи одноманітних історій проста  — кожен пережив схожі підліткові роки. Однак, навіть схожі історії можна подати по різному, у цьому й твориться унікальність.

Хоч стереотипних рис дуже багато, на щастя (або на жаль), більшість цих складових у сучасних підліткових фільмах обігруються так, що їх і не помічаєш. У ці риси хочеться вірити, адже у когось таке справді було.

Батьки головних героїв

Вони підтримують своїх дітей і намагаються допомогти їм у всьому, але головні герої не звертають на них уваги, тому стосунки дуже незручні та призводять до комічних ситуацій або стають основою конфлікту. Є і другий тип батьків: вони просто є.

Добрий/злий директор

Школою керує директор, який дуже цікавиться діяльністю учнів. Він або добрий і допомагає головним героям у всьому, навіть коли завдання порушують правила школи. Або поганий, який заважає головним героєм жити й вчитись, і єдине завдання це вигнати головних героїв зі своєї школи.

Найкращий друг/подруга головних героїв

Він/Вона знає все про головних героїв. Вони дружать з дитинства, практично з перших моментів життя. Всі сюжетні лінії цих персонажів пов’язані з головними героями. У фільмі рідко є місце для особистих переживань найкращого друга.

Популярні підлітки

Часто вони заважають головним героям діяти. Такі підлітки цькують і знущаються з головних героїв. А в кінці фільму популярні учні самі стають жертвами цькувань. Карма – не інакше.

Середина фільму — публічне приниження

Головні герої потрапляють у безглузде становище внаслідок, якого вони зазнають приниження у школі. Після цього присутні учні їх зневажають. Тому головні герої намагаються це виправити або продовжують жити та виправляють помилки, які наробили перед тим. У кінці фільму вони повертають повагу до себе. Це ще один приклад карми для підлітків.

Переодягання як ключ всього

Зняти окуляри, переодягтися в модний одяг (і зробити макіяж) і вуаля хлопець або дівчина, яких ніхто не помічає, перетворюються на красивих молодих людей. Це кліше здобуло популярність у 80-х та існує до сьогодні. Інколи цю ситуацію використовують для того, щоб показати її нереальність. Адже, насправді, зняття окулярів не робить когось гарнішим.

Незручна секс-сцена

Ця ситуація одна з найпопулярніших у комедіях. Трапляється в сюжеті, де найменше ймовірність такого повороту. І вона настільки незручна, якою тільки може бути секс-сцена. Герой не вміє розстібнути бюстгальтер, здивовано стоїть перед оголеним партнером, боїться його торкнутись, не знає як користуватися презервативом та й узагалі не розуміє, що робити.  До цього додається думка, що підлітки тільки й думають, як втратити цнотливість. Інколи партнером може слугувати предмет, наприклад, яблучний пиріг як в фільмі «Американський пиріг» (1999).

Любовна лінія

Перше кохання, недоступне, у якому важко зізнатися і страшно підійти. Досвід перших інтимних стосунків стає причиною для насміхання. Деколи піднімаються питання першого розриву стосунків. За допомогою цього досвіду герой краще пізнає свої почуття. Це стає основою для розвитку його особистості. Навіть якщо перше кохання нещасне, не треба переставати любити. Хоча у підліткових фільмах нещасливі любовні лінії трапляються рідко.

Вечірка, яка змінить все

Часто проводиться головними героями. За допомогою алкоголю сором’язлива людина одразу стає розкутою, починає дружити з популярними школярами, відхрещується від старих друзів-невдах. Однак, зрештою, герой розуміє, що він помилився і повертається до найкращих приятелів та просить у них вибачення.

5 фільмів на перегляд

2018

Восьмий клас

Eighth Grade, реж. Бо Бернем

Цей фільм розповідає, як це – бути підлітком у 21 столітті. Головна героїня Кейла — сором’язлива восьмикласниця, яка веде Youtube-канал про впевненість. Через постійні переживання у Кейли бувають панічні атаки. Стає швидко зрозуміло, що Кейлі легше спілкуватись через соціальні мережі. Особиста взаємодії лякає її та призводить до незручних ситуацій. При перегляді  фільму виникає відчуття незручності. Однак, підліткові роки загалом — це час незручності. Варто зазначити, що режисер Бо Бернем у свої 16 років записував пісні та викладав їх на Youtube, і також переживав панічні атаки.

2016

Сінг Стріт

Sing Street, режисер: Джон Карні

Мріяли створити музичну групу, коли були підлітком? Героям фільму «Сінґ Стріт» це вдалося. Ідея створити групу спала на думку головному герою Конору. Все це для того, щоб вразити Люсі, яка погоджується зніматись у кліпах групи. На фоні атмосфера Ірландії 80-х: спад економіки, політична нестабільність, тотальна корупція, масова міграція. Звучить депресивно, однак герої намагаються не звертати увагу на ці обставини. У цьому їм допомагає їхня група. Фільм переповнений музикою, використано пісні таких культових груп 80-х, як Duran Duran, Motörhead, The Cure, The Jam.

1955

Бунтівник без причини

Rebel Without a Cause, реж. Ніколас Рей

Підліткова драма, з якої черпав натхнення Томмі Вайсо, режисер «Кімнати». Фільм розповідає історію Джиммі Старка, який не може знайти спільну мову з батьками. Він намагається бути спокійним, проте його бунтарська натура йому цього не дозволяє. Джим приймає виклик крутого хлопця База і стає учасником змагання на автомобілях, у якому герої їдуть на край скелі; хто останнім вискочить зі своєї машини, той сміливіший. Внаслідок цього відбувається ряд інших драматичних подій. Є і романтична історія: обидва Джим та Баз змагаються за увагу Джудіт. Чудово зіграв Джеймс Дін, який перевтілився у Джимі. Перед виходом фільму на екрани Джеймс Дін трагічно загинув. Це зумовило ще більшу популярність фільму та його вплив на підліткові фільми. На короткий період часу фільм був заборонений у Новій Зеландії, щоб не провокувати підліткову злочинність.

1986

Вихідний день Ферріса Бюллера

Ferris Bueller's Day Off, реж. Джон Г’юз

Це один із культових підліткових фільмів Джона Г’юза. Власне, це один із фільмів, що використовував прийом ламання четвертої стіни задовго до Дедпула. «Вихідний день Ферріса Бюлера» розпочинається з того, що одного дня Ферріс прикидається хворим та не йде до школи. А щоб розважатись не одному, він переконує свою дівчину Слоан та найкращого друга Кемерона приєднатися до нього. Кемерон під вмовляннями Ферріса бере червоне Феррарі свого батька. На ній вони відправляються в Чикаго, де і починаються їхні пригоди. Персонаж Ферріса образ підлітків очима дорослих:  неслухняні, які вміють викрутитися з будь-якої ситуацій, знайти проблеми на свою голову та зачарувати всіх оточуючих. Не вірить Феррісу тільки його сестра Джині. Вона намагається викрити Ферріса всіма можливими шляхами. Цей фільм вплинув на поп-культуру настільки, що у 1990 році тогочасна перша леді США Барбара Буш використала діалог із нього у своїй промові перед випускниками.

2018

З любов'ю, Саймон

Love, Simon, реж. Грег Берланті

Ця підліткова романтична комедія дуже нагадує фільми Джона Г’юза, від яких взято тільки найкраще. Головний герой Саймон боїться розповісти, що він гей своїм рідним, друзям та оточуючим. Він дізнається, що в його школі є ще один гей, і вони починають переписуватись. Однак, одного дня, цю переписку виявляє інший хлопець. І Саймону доводиться постати перед труднощами. Це фільм із хорошим акторським складом та зворушливою історією про дружбу, дорослішання та прийняття себе. Головний меседж фільму — всі заслуговують на чудову історію кохання. І справді всі.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

останні матеріали

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: