Пошук
Close this search box.
Пошук
Close this search box.

Lars with us. Анатомія Ларса фон Трієра

Проводимо прижиттєву аутопсію творчості режисера

НОГИ ТРІЄРА

Ларс фон Трієр міцно стоїть на Райнері Вернері «Права Нога» Фассбіндері, а той, аби втриматися під вагою трієрового норову, бере собі у поміч Бертольда«Ліва Нога» Брехта. Тотальній акцентуації на жіночих образах в Ларса («Медея», «Розсікаючи хвилі», «Та, що танцює у темряві», «Доґвіль», «Антихрист», «Меланхолія», «Німфоманка») завдячуємо, звісно, правій нозі. Звідти ж і лівий соціальний критицизм (але сам Ларс часто-густо плутає ліво й право – то йде у протилежний від Тарковського бік у фільмі, який присвятив саме йому, то наче жартома висловлює протилежні Фассбіндеру заклики профашистського спрямування).

Втім, ліві й до того не надто вірили режисерові, та й до послідовників Брехта не давали записатися. Ларс при цьому всерйоз керувався методом теоретика епічного театру ще до «Доґвіля», де вже всім стало ясно, де закінчується Трієр і починається Брехт. Але, крім умовності неілюзорного простору, ліва нога відповідальна ще й за відчуження та знищення естетичної метафори на противагу створенню видовища, яке, втім, нескладно відшукати при більш уважному перегляді. Ліва нога на пару з правою штовхають режисера у робітничо-антиестетські поля, де він змушений у 1995 році писати маніфест проти буржуазного кінематографу. Він пише – а ноги міцно стоять на землі.

РУКИ ТРІЄРА

Однією з найважливіших речей, зроблених Ларсом власноруч, став напрям «Догма 95», дещо схожий на кінематографічну секту. Лівою рукою Трієра у цій нелегкій справі став Девід Лінч: популярність «Твін Піксу» (і зовсім трошки заздрості) наштовхнули данця на створення серіалу «Королівство». Завдяки його успіху (який багато в чому завдячує все тому ж «Твін Піксові») Трієра відвідала химерна ідея – а що, як глядачеві потрібна лише історія, а не оті ваші режисерські й операторські витребеньки? Комбінація містичного і професійно-побутового (у Лінча головний герой – агент ФБР, у Трієра в центрі – хірурги Королівського шпиталю, тобто в обох випадках – спеціалісти, улюблені жанровим кіно) поєднує серіали на рівні атмосфери, але є й інші рівні – глибші й комічніші.

Наприклад, і Лінч, і Трієр наприкінці лишають глядача скоріш із запитаннями, аніж із відповідями – дійти до сутності Боба і Чорного Вігваму («Твін Пікс») та Молодшого Брата і його демонічного батька («Королівство») аудиторія має самостійно. На рівні формальних цитат маємо іронічну деталь: у перевипуску «Твін Піксу» 1993 року для кабельного каналу Bravo перед кожною серією з‘являлася Леді з поліном, яка оповідала короткий синопсис і попереджала глядача про небезпеку, що чатує на нього в тихому містечку. Трієр же вирішив, що жодній леді із ним не зрівнятися, і особисто красувався наприкінці кожного епізоду «Королівства», підсумовуючи побачене, застерігаючи щодо добра і зла, які чатують у шпиталі, смішно хрестячи публіку та зовсім вже недолуго показуючи рокерську «козу». Отож, Ларс чи Леді, але спільні корені цілком очевидні.

«Королівство» отримало свою аудиторію і відгуки в діапазоні від схвальних до захоплених, а Трієр взявся за «Догму 95». В амплуа ідеолога цілого кінематографічного напряму Ларс подеколи озирався на Годара, ще одного послідовника брехтівських теорій, до якого завжди був небайдужим (втім, як і майже до будь-якого режисера із культовим статусом). Навіть фінал їх співпраці з власними творіннями виглядає спорідненим. Прихильник авторського кінематографу, Годар у 1968 році несподівано розвернувся на 180 градусів і взявся до колективної творчості у складі групи «Дзиґа Вертов». Трієр же випускає «Ідіотів», власний фільм за канонами «Догми», у 1998-му – а вже у 2003-му виходить «Доґвілль», який цілком і повністю суперечить кінематографічній «Обітниці цноти». Що ж, на те й дані руки – аби творити нове і відкидати зайве.

ТІЛО ТРІЄРА

Тіло будь-якого Ларса фон Трієра складається з численних цитат і запозичень. На почесному місці – Карл Теодор Дреєр. «Медея», ранній трієрівський шедевр, зроблена за нереалізованим сценарієм Дреєра і зазнала значного впливу його естетики: пригадайте хоча б класичні ракурси та фірмові сцени з вітром. Не обходиться і без умовної літературної конструкції, яка неодноразово розподіляє фільми Трієра на глави. До своїх улюблених письменників Ларс зараховує двох вельми полярних авторів. З одного боку – Марсель Пруст з надчуттєвим і витонченим ефемерним світом спогадів. З іншого – маркіз де Сад зі своїми лібертіанськими проповідями, комічними в своїй огидності (або ж огидними в своїй комічності), вкрай шовіністськими й дещо одноманітними.

Над Трієром (як і над будь-яким скандинавським режисером) час від часу починає гриміти іржавими ланцюгами примара Бергмана і схиляє Ларса до соціального та релігійного критицизму, дбайливо загорнутого в особисті історії. Найпромовистіше про це свідчить притчева обгортка «Розсікаючи хвилі» та хвороблива репрезентація суспільства в «Тій, що танцює у темряві» – їх саркастичний підтекст дуже скидається на бергманівські холодні усмішки. Втім, скандинавське мистецтво в цілому має сильні антипатріархальні традиції – як би парадоксально не звучало це словосполучення. Тож Трієр залюбки грається з класичною формою, переосмислюючи її конотацію: цитує прерафаелітів і палить біблійний кущ під Вагнера у «Меланхолії», дещо збочено трактує християнські мотиви жертовності у вже згаданому «Розсікаючи хвилі», римує нескінченні сексуальні експерименти Шарлотти Генсбур із уроками популярної культури в «Німфоманці», пускається берега з мертвими волхвами в «Антихристі»… Все це діє на тіло трієрової творчості, як регулярні відвідування спортзалу (сам режисер таким вочевидь не зловживає): зміцнює м’язи і робить повнокровним статним красенем.

ГОЛОВА ТРІЄРА

Голова, яка у Ларсі фон Трієрі символізує вищу чакру, повністю заповнена Андрієм Тарковським. Подивившись всі фільми метра, Ларс зрозумів: є режисер, незрівнянно кращий за нього, і досі цим переймається, хоч зріс над собою так, що вже й не розгледіти з тих висот 17-річного підлітка, який оголосив себе генієм. Трієр прийняв челлендж, що проявляється у нав’язливих, часом надмірних цитатах… і діаметрально протилежній ідеологічній позиції – якщо Тарковський у всіх своїх фільмах шукає Бога, то Трієр констатує йог відсутність і тим чимало тішиться.

Тішиться, проте справно цитує Тарковського: білі коні ходять екраном, білі простирадла (окей, трохи не білі через якість плівки) постійно хитаються у ранніх роботах режисера, вітер обов’язково тріпоче білизну, а ікона Андрія Рубльова зненацька висить на стіні у «Німфоманці». Але ні алюзіями, ні навіть присвятою («Антихрист») перемоги над вчителем не здобудеш… хоча «Меланхолія» була близька як ніколи.

ВОНО ТРІЄРА

Воно Ларса фон Трієра – це Ларс фон Трієр, який ніколи не цурається зацитувати самого Ларса фон Трієра. У «Німфоманці» неочікувано виринає сцена з «Антихриста» – звісно, щоб потішити публіку, але хіба змінюється від того сутність? Головна героїня з соціально-дратуючою поведінкою переможно крокує з «Антихриста» через «Меланхолію» до «Німфоманки», хоча у випадку останнього цитування цілком виправдане: очевидно, що це підсумковий фільм. Наївність і щирість в контрасті з дещо шокуючими вчинками, знахідку «Розсікаючи хвилі», Ларс проносить через усю трилогію «Золоте серце», а «Доґвілль» і «Мандерлей» через стилістичну гомогенність і кільцеву структуру взагалі можна вважати одним й тим самим фільмом.

Та поза тим: важко докоряти Воно Ларса фон Трієра за те, що воно чудово знається на любові до Ларса фон Трієра. Отож многая лєта, Ларсе, тобі і всім численним частинам твого тіла. Цитуй і не соромся (так, ми знаємо, що ти й не збирався). Коли твоїх рук чи ніг раптом побільшає, світовий кінематограф від того буде лише у виграші.

текст: Лук’ян Галкін, Алекс Малишенко

ілюстрації: Анна Шакун

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

0 0 голоси
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

1 Коментар
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі
trackback

[…] і в «Одержимій» Анджея Жулавські, і в «Антихриста» Ларса фон Трієра, і навіть трохи в «Мамі!» Даррена […]