Exit film (for a music): відеотека Radiohead

Топ-10 колаборацій оксфордців із фільмотворцями

Розбираємось із тим, хто є хто з відомих режисерів у непростому світі де Джонні Грінвуд залишився без «Оскара» відеоробіт гурту Radiohead.

KARMA POLICE

1997, Джонатан Глейзер

До того, як стати режисером стрічки «Under the Skin» (2013), Глейзер робив нашу шкіру гусячою, коли працював із матеріалом Radiohead.

Нуарний, тягучий і меланхолійний потік слоу-мо у «Street Spirit» у 1996-му – і ось ця класична уже «Karma Police». Режисеру, як і Мериліну Менсону, якому кліп пропонували спочатку, у 1997 році робота геть не сподобалася.

Та ось минуло понад 20 років, і «Поліція карми» – одна з візитівок «Радіоголови», а також будь-якого музичного відео, що фокусується на оголеній ідеї і метафоризує лише її упродовж усього хронометражу.

KNIVES OUT

1997, Джонатан Глейзер

Одна з тих відеоробіт, де не потрібно дізнаватися, хто режисер. Гондрі тут усюди – і в тематиці, і в стилістиці, і, якби не голос Йорка, можна було б подумати, що іще й у музиці.

Можливо, саме тому колаборація з оксфордською п’ятіркою була конфліктною: Мішель згадував, що спочатку «радіоголовим» усе сподобалось, а потім різко «розподобалось» і група звинуватила режисера у надмірному авторському впливові на музику.

Утім, це не завадило «Knives Out» посісти почесне місце у відеотеці Radiohead, і не лише там.

LOTUS FLOWER

2011, Гарт Дженнінгс

Дивний період для гурту – альбом «The King of Limbs», повний музичних і текстових експериментів Йорка, досі сприймають по-різному: від захвату і надання йому статусу «найкращого пренку всіх часів» до нищівної критики.

Проте це не завадило Гарту Дженнінгсу, режисерові «Автостопом по галактиці» (2005) та нещодавнього мультфільму «Співай!» (2016), зняти відеороботу на «Lotus Flower» і зробити її культовою.

Так, у цьому кліпі Йорк дивно танцює. Це все. Біля нього із легкістю можна домалювати Лінчевого карлика або ведмедя – що інтернет-користувачі робили із задоволенням. Дженнінгс працював із Radiohead і раніше – у 2007 році зняв відео до «Nude»та «Jigsaw falling into place» у такому ж стилі – нічого не відбувається, але дивитись приємно. Втім, тільки «Lotus Flower» набув статусу культового кліпу-мему. Напевно, тому, що Йорк got the moves  like Jagger.

IDENTIKIT

2016, Йоргос Лантімос

Перед виходом у світ альбому «A Moon Shaped Pool» британці запустили серію віньєток, у яких обрані автори по-своєму інтерпретували пісні Radiohead.

Йоргос Лантімос у короткому відео зберігає стиль «Лобстера»: чоловік, що поїдає невидимий сендвіч – дотеп із широким полем для інтерпретацій. Зрештою, цей відеофоторобот можна розглядати і як гру режисера із симулякрами та удаваною дійсністю, і як пародію на кризу буржуазії, і як, врешті-решт, кліп для Тома Йорка та банди.

FUL STOP

2016, Бен Уітлі
Творець «Висотки» (2015) про щось намагається нам сказати – чи то про убивство без убивства, чи то про невидимі нитки, якими шитий «Оскар» Джонні Грінвуда нас пов’язує капіталістичне суспільство, що також одягнуло героя ролика у костюм. Одне слово, цікавий панчлайн до жарту, про який ми ніколи не дізнаємося – Бен Уітлі та його інтерпретація «Ful Stop».

TINKER TAILOR SOLDIER SAILOR RICH MAN POOR MAN BEGGAR MAN THIEF

2016, Річард Айоаде

Іще одна віньєтка від людини, яка подарувала нам «Субмарину» (2010) та «Двійника» (2013). Айоаде працював 8 років тому з Алексом Тернером із Arctic Monkeys і знає, як візуалізувати музику.

І ось 19 років після виходу уже згаданої «Поліції карми» режисер та актор вирішив зняти сюрреалістично-комедійний сиквел. Із персонажами Рене Магріта на шосе, яких випасає людина у масці оленя. От Айоаде, от молодець!

DESERT ISLAND DISK

2016, Адам Бакстон

Останній, та не за емоційним значенням, бліп із серії промо до «A Moon Shaped Pool»  від коміка Адама Бакстона, якого ви могли бачити, наприклад, у «Зоряному пилі» (2007) та «Крутих фараонах» (2007).

Це коротке відео – просто один візуальний жарт. Гумор і Radiohead, щонайменше, не часто десь перетинаються, тому в описі цього відеоуривку – без спойлерів.

DAYDREAMING

2016, Пол Томас Андерсон
Один із найбільш складних для розуміння відеокліпів Radiohead. Щоб повністю прочитати задум ПТА, треба орієнтуватися в історії групи (символічні фігури і цифри, посилання на попередні роботи у локаціях і деталях) та особистого життя Тома Йорка (болісне розлучення із Рейчел Овенз, яка була дружиною музиканта половину його життя – саме тому наприкінці пісні фронтмен Radiohead каже у реверсі «Half of my life, half of my love»). Але навіть якщо ви не захочете вникати у деталі та символізм – очевидні мотиви пошуку себе, протиставлення реальності та сновидіння і фантомна присутність жіночої фігури укупі з контрастним монтажним рядом залишать по собі емоційний слід. P.S. ПTA також зняв для Radiohead кліпи на «Present Tense» та «The Numbers» того ж року. У відео – монтажні компіляції гри наживо із Джонні Грінвудом і Томом Йорком. На природі. Кому ж набридне на це дивитися?

I PROMISE

2017, Міхал Марчак

«Радіоголові» в честь 20-річної річниці «OK Computer» запросили на посаду режисера кліпу документаліста Міхала Марчака, який лише недавно – у 2016 році – тріумфував на кінофестивалі «Санденс» зі стрічкою «Усі ці безсонні ночі».

Що із цього вийшло? Опівнічна картина, вочевидь, останньої маршрутки, що малює нам галерею «маленьких людей» і складних доль; перемога «пластмасового світу», враження невиконаних обіцянок і зайвості. Коротше кажучи, Марчак зняв платонівський ідеал кліпу для Radiohead: складний, багатошаровий і по-своєму гнітючий.

LIFT

2017, Оскар Хадсон

На ще один unreleased з альбому 1997 року запросили іще одного документаліста і режисера короткого метра – Оскара Хадсона.

Ця робота чимось нагадує «Daydreaming» ПТА: подвійне дно з камео теперішньої дівчини Йорка та його доньки, посилання на попередні роботи – у ліфт заходить персонаж кліпу «Paranoid Android»…

Утім, якщо в Андерсона вийшла болісна історія втрат і знахідок, то в Хадсона радше ностальгійна притча про віднайдення нових сенсів та перетворення болісного минулого у переможний досвід. Вселяє оптимізм. Навіть у серця фанатів Radiohead.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

0 0 голоси
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

1 Коментар
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі
trackback

[…] Новий фільм шотландської режисерки Лінн Ремсі – це справжній майстер-клас зі створення кіно. Утім, авторське бачення Ремсі, як завжди, підтримує команда найкращих професіоналів. Монтажер Джо Біні перевершив власну роботу у «Щось не так із Кевіном», створивши напружений і цілісний 85-хвилинний фільм з 6-годинного матеріалу. Оператор Томас Таунсенд уникнув кліше мало не в кожному кадрі, що особливо складно, коли знімаєш фільм у найвпізнаванішому місті на планеті. Робота саунд-дизайнера підкреслила гіпнотичний темп фільму, а Джонні Грінвуд написав еклектичний саундтрек, що моментально підносить фільм до розряду культового. Минув той час, коли до його робіт треба було додавати ремарку «гітарист Radiohead». […]