«Зоряні війни» найменшим рухом опору

Скайвокер. Сходження. Сутінки

Обережно! Текст містить незначні спойлери

«Мерці говорять», – іронічно повідомляє перший запис на класичній заставці «Зоряних війн». Ідеться про імператора Палпатіна, який усе-таки вижив після останньої сутички з Дартом Вейдером і тепер наганяє жах голосовими посланнями в далекій-далекій Галактиці. З ним хоче зустрітися Кайло Рен, аби здобути омріяну монополію на панування світу, та Рей, яка поки ще тренується на одній планеті з войовничою головнокомандувачкою Леєю до великої битви. У фінальній частині головним героям потрібно схрестити світлові шпаги мечі одне з одним або зі злісним Палпатіном. І не кажіть, що ми не попереджали про приховану загрозу. Джей Джей Абрамс завершує найбільш відому сагу про космос та родинні стосунки, тому без турбулентності не обійтися. 

Перше, що впадає в очі – це кількість монтажних склейок у дев’ятому епізоді.  Режисер вирішив не змінювати теплих взаємин зі своїми колегами та покликав Маріанн Брендон і Стефана Груба, які очолили монтаж ще в сьомій частині й давно працюють у компанії Абрамса «Bad Robot». Та завдяки чи супроти тому, що зробив у восьмому епізоді Раян Джонсон, Джей Джею потрібно було зважати на нові подробиці в історії, зберігши власні напрацювання з «Пробудження Сили». В результаті вийшла густа несформована маса зі проходження міні-місій та екшену, якого вистачить на добру половину «Трансформерів». Утім, Абрамс замість традиційних дзеркальних відблисків вирішив помучити чимось особливим: фінальна битва під миготіння стробоскопу здається такою ж безжальною до глядача, як і тортури над Джеймсом Бондом. Однак, Г’юстоне, у нас є більші проблеми.

Перші півтори години «Скайвокера. Сходження» нагадують скоромовку. Кайло Рен з’являється у планеті-наметі Палпатіна, далі глядача закидають на тренування Рей, не встигаєш отямитися – ми вже на інопланетному фестивалі, знову копирсаємося у свідомості головної героїні, яка не може себе ідентифікувати. Врешті-решт ця самоідентифікація стає єдиною Ахіллесовою п’ятою для Рей, адже Сила зробила її практично непереможною. Тож і співпереживати протагоністці дедалі важче: відтепер вона і стрибає вище, й однією рукою може повернути космічний корабель на землю, і врешті-решт заліковує рани (шкода, що не автора цього тексту). Абрамсу залишається лише переганяти її з однієї локації на іншу. Він сподівається викликати бодай якийсь інтерес у глядача сюжетним твістом про батьків Рей, але після стількох затягувань це вже здається бородатим анекдотом. 

Логіка дій головних героїв також не в найкращому стані. Замість внутрішніх переживань та поразок, які спостерігалися в «Останніх джедаях», головні герої з упевненістю надлюдини наражають себе та своїх близьких на небезпеку й із легкістю виплутуються з неї. С3РО стирають пам’ять, аби вже через певний проміжок часу повернути її. Чубака гине під час вибуху космічного корабля, щоб згодом з’явитися живим та здоровим на судні Нового Порядку. Сипучі піски поглинають тіла головних героїв, але не вбивають їх, а переносять у підземне царство. У цьому епізоді Фін майже освідчується Рей, але не встигає, відкладаючи цю розмову на потім. Guess what? Ця розмова так і не відбудеться, адже глядач, очевидно, пам’ятатиме про важливі слова краще за персонажів, які їх промовляють.

Серед усіх можливих шляхів Джей Джей Абрамс обрав найменший рух опору і зняв занадто безпечне в усіх сенсах кіно. У ньому не існує ризиків, що затискають тіла глядача у м’яке сидіння кінотеатру. Колишня міць Сили перетворилася на тривіальну впевненість та віру в себе, а фантастична казка з чарівними героями на обов’язковий щорічний атракціон від «Діснею». У таких американських гірках усе ще залишається кілька приємних спогадів та ненав’язлива ностальгія за екзотикою невідомих планет і спрощенням сутності добра та зла. Втім, кожен наступний крок перетинається за антонімічність власного меседжу. Сила полягає в єдності, але ж дев’ятий епізод ледве зводить усі сюжетні лінії в одну. З’являються старі знайомі з першої трилогії. Та замість настанов їхні слова звучать весільним тостом. Режисер сам штовхає аудиторію до вигадування drinking game. Що ж залишається хорошого у фінальній серії про Скайвокерів? Справедливість. Адже Чубака нарешті отримав медаль за подвиги. Однак, можливо, дев’ятий епізод існує лише для цього.

Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
2019
режисер: Джефрі Джейкоб Абрамс
жанр: наукова фантастика
у головних ролях: Дейзі Рідлі, Джон Бойєга, Марк Гемілл, Адам Драйвер

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

інші матеріали

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: