Безумовно, у кінознавстві немає такого поняття як «дивне кіно»: є експериментальне, трансгресивне та інші. Категорії дивацтва тих чи тих кінематографічних творів все ж таки визначаються на індивідуальному рівні. Адже те, що для одного глядача може бути надто нестандартним, іншим же буде сприйматися як безперечний шедевр, у якому немає нічого, що викликає когнітивний дисонанс (і добре, якщо тільки його). Втім, прикладів по-справжньому дивного, дикого і навіть на сьогодні незвичайного кіно більш ніж достатньо, тому хочеться детальніше розповісти про деякі з них.
Внутрішня імперія
2006
Inland empire
режисер: Девід Лінч
жанр: детективна драма
у головних ролях: Лора Дерн, Джастін Теру, Джеремі Айронс
Тецуо — залізна людина
1989
Tetsuo: The Iron Man
режисер: Сінья Цукамото
жанр: наукова фантастика
Тату, помер дід Мороз
Некрореалізм – безумовне явище не тільки в пострадянському кінематографі, а й мистецтві в цілому, що пропонує підготовленому глядачеві вихід за рамки і без того вельми похмурої дійсності суворих дев’яностих. «Тату, помер дід Мороз» 1991 року – головний фільм некрореалістічного напрямку, знятий Євгеном Юфітом і Володимиром Масловим. У стрічці, мабуть, занадто вільно адаптоване під бунтарську монохромну кіномову оповідання Олексія Товстого «Сім’я вовкулака», яке за рік до того було екранізоване Ігорем Шавлаком у декораціях дикого пострадянського побуту. Водночас, міфологічні єства – вовкулаки – у кінокартині Юфіта, як і у стрічці Шавлака, відсутні. До чого ця міфологічна єресь, якщо сама людина породжує в самому собі монстра, і цей homo novus набагато небезпечніший, ніж будь-які штучні істоти? Ритм фільму – це повільне ковзання у сон в дусі dance macabre, стиль – монохромне і статичне спостереження за тим, як бажання вигнати з себе життя поступово змінює людину.
1991
Папа, умер Дед Мороз
режисер: Євген Юфіт
жанр: горор
у головних ролях: Іван Ганжа, Анатолій Єгоров, Борис Ільясов
Сінгапурський слінг
«Сінгапурський слінг» грецького режисера Нікоса Ніколаїдіса увібрав в себе усю можливу поліжанровість і поліфонічність. Від жахів фільм взяв нудотний натуралізм і психоделічні аберації свідомості, жорстке насильство в кращому дусі підпільних жахів німецького виробництва. Від нуару – атмосферу, напругу і саспенс, які у фіналі дарують шокуючу розв’язку. А від комедії – соціальну сатиру традицій і побуту вищого світу і гротеск, який межує із театром абсурду Беккета та Іонеско і авангардною манерою постановки. Ніколаїдіс – не тільки ім’я режисера, а і головного героя, якому відведена така собі нетривіальна роль спостерігача і співучасника водночас всіх безумств, що нагадують фрік-шоу в дусі Уотерса і Альмодовара.
1990
Singapore Sling
режисер: Нікос Ніколаїдіс
жанр: трилер
Селіна і Жюлі зовсім забрехалися
Про Жака Ріветта можна говорити і писати довго, але в першу чергу його треба дивитися, оскільки його кінематограф, який спирається на інтуїтивне сприйняття, дає глядачеві унікальний синефільський досвід. Фільм «Селіна і Жюлі зовсім забрехалися» 1974 року демонструє одночасно вигадку і реальність, які густо замішані на маніакальній авторській ідеї абсолютної природності, фактично – чистого кінематографу. Цей програмний фільм Ріветта виявляється практично віддзеркаленням «Минулого року в Марієнбаді» Алена Рене не лише за рахунок своєї позажанрової сутності, але і переплетення в тугі морські вузли безлічі альтернативних реальностей. Однак, на відміну від Рене, фільм Ріветта менш абстрактний, менш умовний, та рухливий в своїх привітних зіткненнях із плоттю буття поза кадром.
1974
Céline et Julie vont en bateau
режисер: Жак Ріветт
жанр: фантастична драма
Місячний П'єро
Стрічка «Місячний П’єро» з одного боку претендує на звання найбільш радикального і шокуючого фільму у всій кар’єрі Ла Брюса. Вона фактично повертає до витоків його творчості: до «Супер 8 1/2» і «Білого Хастлера», які у свою чергу підігравали традиціям і вишукуванням Енді Ворхола і Кеннета Енгера. Однак, у «Місячному П’єро», спочатку налаштованому самим Шенбергом на експресіоністську хвилю, Ла Брюс прагне зовсім перебудувати і переформатувати кінематограф як такий. Він оманливо висуває на перший план у перші хвилини дії зримий сюжет (що буде зрештою відкинуто, за непотрібністю), споруджуючи незвично надлишковий умоглядний концепт.
2014
Pierrot Lunaire
режисер: Брюс Ла Брюс
жанр: мюзикл
у головних ролях: Брюс Ла Брюс
Шрамм
1993
Schramm
режисер: Йорг Буттгерайт
жанр: горор
Дивний колір сліз твого тіла
Після свого гучного фестивального дебюту з фільмом «Гіркота» 2009 року бельгійський режисерський дует Елен Катті і Брюно Форзані продовжив свої пошуки в жанрі джалло, знятого з позиції сінефіла у ХХI сторіччі. Дорікати стрічці «Дивний колір сліз твого тіла» в безглуздості, в красі заради краси, в кислоті заради кислоти врешті-решт було б просто дивно і навіть нелогічно, бо в пору надзвичайної відсутності новизни і оригінальності в жанрі ця стрічка мимоволі сприймається як свіжий подих, як просочене озоном після дощу вуличне повітря. Де Лаура? Хто Лаура? Ці питання не риторичні зовсім, бо кожен глядач в змозі знайти свою аргументовану відповідь.
2013
The Strange Colour of Your Body's Tears
режисер: Елен Катті, Брюно Форзані
жанр: детективний трилер
у головних ролях: Брюс Ла Брюс
Людська багатоніжка
«Людська багатоніжка» режисера Тома Зікса – стрічка, яка відразу стала ледь не об’єктом культу. Заразом стрічка принесла славу Зіксу, що до того знімав лише незрозумілі гей-мелодрами. Цей горор, завдяки своєму дивному та провокаційному сюжету та його реалізації на межі здорового глузду та смаку неможливо ігнорувати, враховуючи, як швидко він став справжнім явищем. Втім, доволі часто весь предмет дискусії щодо стрічки обмежується фразами штибу «Як таке можна показувати?» та «Навіщо так огидно?». Такі питання – не дивина, адже не в кожній стрічці побачиш як дивний та божевільний лікар зшиває героїв в одне ціле, м’яко кажучи, не дуже типовим методом. Однак, у своїй картині Зікс лише продовжує естетику Уотерса, Кроненберга та Пазоліні. Тож «Людська багатоніжка» (як фільм 2009 року, так і вся трилогія) – це, перш за все, прояв авторського бажання вийти за межі дозволеного, граючись з мовою та матерією кінематографу.
2009
The Human Centipede
режисер: Том Зікс
жанр: слешер
Поле в Англії
Для англійського режисера Бена Вітлі стрічка «Поле в Англії» стала прикладом не менш тотального авторського підходу, ніж попередні фільми: «Список смертників» та «Один! Два! Три! Помри!». Сюжет стрічки з самого початку не є простим: помічник алхіміка під час громадянської війни стає дезертиром. На своєму шляху він зустрічає майже таких як сам людей, які згодом невеликою компанією залишаються на самоті посеред поля, де, як їм стає відомо, схоронений скарб. Втім, знайти його буде не так просто, коли божевілля починає володарювати над цими дезертирами. Стрічка Вітлі – це такий собі епігон Террі Гілліама, Алехандро Ходоровського та Кена Рассела, у якому режисер у дивній галюциногенній манері ретранслює ідеї невблаганності людської долі та влади фатуму над людиною, якщо навіть цей фатум – поле, де можна знайти різного роду небезпечні трави та гриби.