Крістофер Нолан
дата народження: 30 липня 1970 року
Автор всередині голлівудської машини
Якщо перестріти Крістофера Нолана у Лондоні, він навряд чи вирізнятиметься від ваших уявлень про справжнього лондонця. На знімальному майданчику він носить товстий шалик і довге осіннє пальто, неначе вже настала холодна пора року. Здається, що у його стрічках завжди живе осінь – Нолан користується блідими фарбами, щоб підкреслити реалістичність зображення. Та звичайно, відомий режисер не палітрою кольорів. Він вміло поєднує авторське кіно з мейстримним, через що Нолана назвали генієм вже за життя.
Крістофер Нолан у дитинстві протоптав собі ту ж стежку, що й Стівен Спілберг та Джей Джей Абрамс. Батьки купили йому восьмиміліметрову камеру, на яку хлопець знімав все, що бачив. Звідси і починається його шлях кінематографіста. Він вчиться і пізнає ази, монтуючи для американських режисерів Адріана та Роко Беліків. Свій повнометражний дебют «Переслідування» Нолан зняв за якихось 3000 фунтів протягом одного року, приїжджаючи на знімальний майданчик на вихідних. Одночасно зі зйомками Крістофер займався реставрацією старих стрічок, що багато говорить про методи його роботи. Він постійно знімає на плівку, нехтуючи цифровим світом кінокамер, але при цьому намагається винайти якийсь потужний поштовх для видовища. Наприклад, він був одним з перших, хто знімав екшн-сцени на IMAX-камери для свого «Темного лицаря».
У травні 2018 року Крістофер Нолан приїде на Лазурове узбережжя показувати відреставровану версію улюбленої «2001: Космічної Одісеї» Стенлі Кубрика, з яким його часто порівнюють. Найбільше паралелей, звісно ж, знаходять із «Інтерстелларом» завдяки темі космосу, хоча насправді Кубрик видається більшим мізантропом. Нолан же полюбляє гратися з часом та простором, але глибоко всередині його сюжетів завжди зарите кохання, неможливе з кількох причин, які поступово зникають. Це стосується передусім і «Пам’ятай», і «Початку», і того ж таки «Інтерстеллару». Після успішної прем’єри свого другого повного метру на Венеційському кінофестивалі режисера знайшов такий же любитель кіно та техніки Стівен Содерберг, який пролобіював йому місце у «Безсонні» – ремейку норвезького трилера, від якого залишився у захваті навіть автор оригінальної стрічки. Після таких успіхів студія Warner Bros. ризикнула дати Нолану режисерське крісло на перезапуску франшизи про Бетмена, яка ледве дихала після знущань Джоеля Шумахера. І знову перемога у прокаті.
Творчу свободу Крістофер використав з усією терплячістю, адже не поспішав знімати лише блокбастери із супергероями. В перервах між трилогією про Темного лицаря він встиг зануритися у XIX століття («Престиж») та створити найбільш популярний образ Леонардо Ді Капріо серед користувачів інтернету («Початок»). Навіть після кількох номінацій на «Оскар», «Золотий глобус» та «BAFTA»режисер не втомлюється доводити своєю фільмографією, що його цікавлять історії та конструкції більше, аніж будь-які нагороди світу. У 2015 році Нолан зняв документальну короткометражку про братів Квай – американських режисерів, які експериментують з анімацією та ляльками. У 2017 році Крістофер зайшов настільки далеко, що дозволив собі зняти цілком британське військове кіно з голлівудським бюджетом без головного героя і у трьох різних часових рамках. Результатом виявилося найприбутковіше кіно про Другу світову війну.
фільмографія
1998 — «Переслідування»
2000 — «Пам’ятай»
2005 — «Бетмен: Початок»
2006 — «Престиж»
2008 — «Темний лицар»
2010 — «Початок»
2012 — «Темний лицар повертається»
2014 — «Інтерстеллар»
2017 — «Дюнкерк»
Найголовнішим натхненням Нолан називає Мауріца Корнеліса Ешера. Він займався гравюрами на металі та дереві, однак у його зображеннях Нолана найбільше цікавила концепція тривимірних об’єктів та їхньої симетрії. Дійсно, у «Початку», «Інтерстелларі» та навіть «Безсонні» розмірковують на тему не лише плинності часу, але й нескінченності матерії. Крістофер Нолан і сам норовить назвати людське тіло матерією, таким собі вугликом, який згорає в атмосфері й скидається на ніщо порівняно із всесвітом та його складовими. Щоправда, стрічки Нолана навіть при такому підході до роботи здаються щирими, тому і знаходять відгук в аудиторії. Хіба не в цьому полягає його значимість як режисера?
Вибрана фільмографія
1998
Following
жанр: детективна драма
у головних ролях: Джеремі Теобальд, Люсі Рассел, Джон Нолан
Переслідування
Ще до комфортного гніздечка у студії Warner Bros. Нолан знімає свій дебютний фільм, що задасть темний тон всім його наступним роботам. У стрічці йдеться про письменника, який переслідує інших людей у пошуках натхнення для написання свого роману. Нуарний зовнішній вигляд «Переслідування» показує режисера як перфекціоніста у роботі з кольором, звуком та освітленням. Можливо, цей факт трохи відтинає роботу акторів, однак тихим осіннім вечором кращого кіно годі і шукати.
2000
Memento
жанр: кримінальна драма
у головних ролях: Гай Пірс, Керрі‑Енн Мосс, Джо Пантоліано
Пам’ятай
Нині прийом ретроспективи широко поширений серед кінематографістів, але рідко коли режисери спромагалися залізти під шкіру персонажу і змусити глядача сумніватися. Гай Пірс тут намагається за татуюваннями на тілі з’ясувати, хто вбив його дружину. Ще й час йде інакше, ніж було б зручніше глядачу. «Пам’ятай» – це екранізація невеликого оповідання брата Нолана Джонатана, який час від часу з’являється у титрах сценаристом проектів, а наразі став шоураннером серіалу «Світ Дикого Заходу». Наприкінці фільму Крістофер хотів поставити «Paranoid Android» гурту Radiohead, однак бюджет фільму таки не дозволив йому здійснити цей задум. Щоправда, навіть без фінальної пісні вийшла одна з небагатьох стрічок, яку важко не помітити в топах найкращих кіноекспериментів.
2002
Insomnia
жанр: детективна драма
у головних ролях: Аль Пачіно, Робін Вільямс, Гіларі Свонк
Безсоння
Крістофер Нолан продовжує вправлятися у жанрі психологічного трилера, але вже на чужому матеріалі. Найбільшим трюком у «Безсонні» видається зміна ролей. Аль Пачіно, який досі грав переважно поганих хлопців, нарешті отримав роль детектива на Альясці. Він ніяк не можна акліматизуватися у нових умовах. Та і як тут можна почуватися комфортно, якщо підозрюваного у вбивстві грає Робін Вільямс. Серед всієї фільмографії Нолана «Безсоння» прийнято вважати найменш культовим, та це аж ніяк не заслужено Можливо, технічно у ній важко знайти щось від режисера, але зняти нордичний трилер до того, як він став мейнстримом, все ж таки вартує чимало.
2006
The Prestige
жанр: науково-фантастичний трилер
у головних ролях: Крістіан Бейл, Г’ю Джекмен, Скарлетт Йоганссон
Престиж
Одного року з «Престижем» вийшла і стрічка на схожу тему з Едвардом Нортоном «Іллюзіоніст». Останню навряд чи згадають навіть найбільші фанати творчості Нортона, однак у 2006 році це була боротьба фокусників. Звісно, Нолан отримав перемогу. У його фільмографії міг трапитися і фільм про Говарда Г’юза з Джимом Керрі на головній ролі, але тоді Мартін Скорсезе зробив байопік першим. Цього ж разу режисер не злякався конкуренції. Та й чого боятися: у фільмі Теслу грає сам Девід Бові, а кіно про шоуменів завжди користуватиметься попитом. Тим паче успіх «Престижу» дозволив Нолану виваженіше поставитися до сиквелу про Бетмена.
2005, 2008, 2012
The Dark Knight Trilogy
жанр: екранізація коміксів
у головних ролях: Крістіан Бейл, Гіт Леджер, Ґері Олдмен
Трилогія «Темного лицаря»
«Більш темний, більш реалістичний» – таким запам’ятаються три фільми Крістофера Нолана про головного охоронця Готема. Врешті-решт, на кінокомікси дивилися всерйоз і раніше, та лише цього разу режисер робить все можливе, аби глядач повірив у дійсність побаченого. І ця дійсність лякає, адже нещодавно Дональд Трамп мало не слово в слово повторив промову Бейна з третього фільму, та й під час показів цієї частини в кінотеатрі почалася масова стрілянина. Якщо перший фільм лише проклав дорогу наступним, то вже сиквел Кевін Сміт назвав «Хрещеним батьком II». То хіба успіх приховується у серйознішому тоні? Аж ніяк, це розважальне кіно, яке піднімає канонічні теми супергероїки: де закінчується правосуддя і починається насилля? Що варто ставити попереду: своє кохання чи життя (не)винних людей? За моральні дилеми, незабутнього Джокера та голос Крістіана Бейла забути трилогію Темного лицаря неможливо.
2010
Inception
жанр: науково-фантастичний трилер
у головних ролях: Леонардо Ді Капріо, Том Гарді, Еллен Пейдж
Початок
Погодьтеся: коли Крістофер Нолан знімає кіно про сни, можна очікувати чогось незабутнього. Після прокату «Темного лицаря» студія Warner Bros. дозволила режисеру знімати практично будь-що, і він обрав історію сна уві сні, перемішану з психологічним трилером та олдскульним боєвиком. Саме у «Початку» помітна любов Нолана до франшизи про Джеймса Бонда, якого йому так і не дали зрежисувати, хоча екшн та постійна зміна локацій роблять з фільму справжнє пригодницьке кіно. За сюжетом купа незнайомців намагаються просунути ідею в голову бізнесмена. Хіба це не мрія кожного маркетолога? Та в руках Крістофера Нолана це миттєво стає класикою жанрового кіно, в якому дзиґа перетворюється на головний макгафін двотисячних.
2014
Interstellar
жанр: наукова-фантастика
у головних ролях: Меттью Макконехі, Енн Гетевей, Джессіка Честейн
Інтерстеллар
Майже тригодинна історія про астронавта, який шукав загублену планету, стала фільмом, який глядачі передивлятимуться знову і знову. Важко повірити, але астрофізики сперечалися через достовірність зображенуваного космосу, хоча це всього лише кіно – вже звичне для Нолана після «Початку», адже і тут любов врятувала всіх. Ймовірно, «Інтерстеллар» міг стати новою «Космічною Одісеєю», якби не спроба Крістофера догодити усім, тому складна конструкція міцно тримається лише на плечах Метью Макконахі. Його гра по-справжньому може зрівнятися з найкращими ролями Марлона Брандо. Зараз можна помітити, що молодого Кейсі Аффлека грав Тімоті Шаламе, хоча їхня роль мізерна в цій історії. Такі чорні діри розкидані по всьому сюжету, тож якщо це був двобій, то Стенлі Кубрик його виграв, а Нолану залишалося підготуватися до наступного.
2017
Dunkirk
жанр: військова драма
у головних ролях: Гаррі Стайлс, Том Гарді, Кілліан Мерфі
Дюнкерк
З часів трилогії про Темного лицаря «Дюнкерк» видається найкоротшим фільмом, але можливо найскладнішим за спробою розповісти історію нетрадиційними методами. За 106 хвилин глядачі не побачать головного героя, адже він– це війна, битва, розкидані тіла на пляжі Франції. Крістофер Нолан задумав цю стрічку як триптих, де кожна історія розповідається рівномірно та водночас з іншими. Вони всі взаємозалежні одні від одної, хоча персонажі про це не відають. Від цього створюється відчуття небезпеки, інтриги, хоча це все ще історичне кіно, результати якого давно відомі. «Дюнкерк» – поки що найвища точка у технічному доробку режисера, адже кожне операторське рішення Войте ван Хойтема виважене, кадр продуманий, а монтаж ще раз доводить, що кіно Крістофера Нолана створюється не на знімальному майданчику, а на кожному етапі його реалізації.