Анна Паленчук радить п’ять найкращих сценаріїв

Як правильно читати сценарій

Анна Паленчук

кінопродюсерка, сценаристка 435 FILMS

Академік української кіноакадемії

Із того часу, як я почала вивчати сценарну майстерність у Ванкуверській школі кіно, до регулярних переглядів кіно додалося читання сценаріїв. Часто сценарій відрізняється від фільму: сцени розташовано за іншою хронологією або ж є сцени, яким не судилося потрапити до фінальної версії фільму. Деякі сценарії можуть подобатися більше, ніж фільми. Наприклад, «Кримінальне чтиво». Мені не подобається фільм через графічне зображення жорстокості, але сценарій написано настільки захопливо, що я не могла від нього відірватися.

Під час читання сценарію можна звертати увагу на такі речі:

  • Як зображені персонажі. Якими словами вони описані. Потім порівняти це з фільмом
  • Як говорять герої. Який у них стиль мовлення
  • Яка довжина та який ритм у кожної сцени.

Зокрема, читання сценаріїв – чудова можливість побачити і зрозуміти, як працюють топові голлівудські сценаристи. Це корисна навчальна практика для всіх, хто хоче прокачати свої навички. Згодом починаєш не лише розуміти, як це створено, але й писати так, як це прийнято у світі.

Ерін Брокович

Erin Brockovich, 2000 рік

Відомий голлівудський фільм про пошук справедливості зі Джулією Робертс у головній ролі матері-одиначки. Сценарій написала Сюзанна Грант. Після прочитання видно, що сценарій писала жінка, яка любить своїх персонажів і уважно ставиться до тонкощів жіночої психології. Разом із тим, стиль тексту простий та зрозумілий.

Подвійна страховка

Double Indemnity, 1944 рік

Майстерний сценарій легендарного Біллі Вайлдера, який було написано в 1943 році. На екрані його втілили як чорно-білий, лаконічний та суворий фільм. Чудовий приклад того, як уся оповідь будується на закадровому монолозі головного героя.

Коко

Coco, 2017 рік

Популярний анімаційний фільм із яскравими героями, які запам’ятовуються. Цей приклад дає змогу побачити, як правильно працювати зі сценаріями для сімейної аудиторії. Важко не дивуватись таланту сценаристів Лі Анкріч, Джейсона Катца, Едріана Моліни та Метью Олдріча, які змогли з локальної мексиканської історії зробити глобальний продукт, який легко зрозуміти представникам різних культур і носіям різних мов.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017 рік

Точний і яскравий сценарій із характерними для маленьких міст півдня Америки персонажами та діалогами. У фільму безліч номінацій та нагород. Мартін Макдона, сценарист і режисер, створив дійсно шедевральний твір, який майже дослівно перенесли зі сценарію на великий екран. Дивовижний ритм оповіді. Сам сценарій написаний, ніби роман, який читаєш одним духом. А фільм можна передивлятися багато разів, ще раз переживаючи трагедію жінки, яка бореться за справедливість.

Варто зауважити першу сторінку сценарію. Вона порушує закони форматування сценаріїв – оригінально оформлено назву, навколо якої змальовано кордони штату. Це приклад, коли порушення правил буде на користь, бо допомагає твору закарбуватися в пам’яті.

Chernobyl, 2019 рік. Мінісеріал

Важко зустріти людей, які не чули про резонанс і успіх серіалу «Чорнобиль». Цей мінісеріал подивилося більше 700 мільйонів людей. Крейг Мейзін, сценарист і шоуранер, створив окремий подкаст, у якому розповідає про зйомки кожної серії культового серіалу.

Після виходу мінісеріалу творці виклали сценарії всіх серій на сайті Джона Огаста. Рекомендую прочитати абсолютно всім, хто хоче пов’язати своє життя з роботою на телебаченні – цей сценарій відповідає всім вимогам сучасної телевізійної драматургії.

Рекомендую послухати подкаст Крейга Мейзіна та Джона Августа «Scriptnotes».

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

інші матеріали

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: