Жартую
Після стрімінгових сервісів життя вже не буде таким, як раніше. І збирати по крупах кожен епізод серіалу часом стає невимовно тяжко. Із серіалом «Жартую» ситуація ще цікавіша, адже повна картина подій складається лише у фінальному епізоді, коли кожен пазл лягає на призначене місце. А режисер шоу – Мішель Гондрі полюбляє пазли. Щоправда, він зрежисував не всі десять серій, але під його керівництвом серіал про телеведучого, який втратив дитину і будь-які залишки здорового глузду, для телеканалу Showtime став сенсаційним. По-перше, це реюніон Джима Керрі та власне Гондрі з часів «Вічного сяйва чистого розуму». По-друге, так відверто про психічний стан здоров’я ще на телебаченні не говорили.
Головний герой «Жартую» Джефф Піклс має своє дитяче шоу. Його син помер в аварії, яку спричинив Джефф. І ця травма породила у ньому депресію, що не можуть вилікувати ні подруга, яка створює ляльки для шоу, ні деспотичний тато, який це шоу і продюсує. Насправді це серіал про батька, який замість виховання свого сина виховує цілу націю, вчить їх поняттям смерті, горя, смутку. Позаяк це ще і стилізація під дитячу передачу відомого в Америці телеведучого Фреда Роджерса, то серіал має кілька контекстів, які цікаво досліджувати із серії в серію. З часів «Доктора Хауса» бракувало таких симпатичних персонажів, як Джефф Піклс. Він водночас неймовірно притягує до себе харизмою і відштовхує асоціальністю. І в цьому неабияка заслуга Джима Керрі, який нарешті знайшов роль, рівноцінну своєму трагічному таланту.
Kidding
сезон: 1
Де: Showtime
дата виходу: 31 серпня - 11 листопада
шоураннер: Мішель Гондрі
у головних ролях: Джим Керрі, Джуді Грір, Джульєт Морріс
Краще подзвоніть Солу
4 сезон
Спочатку відгалуження культового серіалу «Пуститися берега», спін-оффу про безпринципного адвоката Сола Гудмена, видавався жартом помірної вдалості – як коротке життя серіалу «Джої», що спробував виходити по закінченню «Друзів». Нині стає очевидним, що перед нами новий шедевр довгої форми – можливо, не такий гучний, як історія Волтера Вайта, але нітрохи не менш талановитий. Звісно, «Краще подзвоніть Солу» чимало взяв у попередника – не тільки характерну манеру зйомки, але й сильні мотиви сімейних цінностей та їхньої послідовної деконструкції. Тим не менш, є важлива відмінність, що полягає в рушійній силі. «Пуститися берега» – кримінальна драма про людину, що послідовно прямує вглиб злочинного середовища: наприкінці колишній учитель хімії намагається стати наркобароном. У Сола Гудмена, якого, втім, абсолютну більшість чотирьох сезонів звуть справжнім ім’ям – Джеймс МакГілл – такої явної трансформації не відбувається: навіть флешбеки переконують нас, що більшість життя головний герой знаходиться у важких стосунках із законом та ставиться до своїх дрібних злочинів практично як до професії або ж мистецтва.
Тим тонше доводиться працювати шоураннерам, аби змусити глядача по малим нюансам збирати велику картину того, як Джиммі пускається берега всередині себе самого та, власне, перетворюється на Сола Гудмена. Тобто оригінальний серіал брав масштабом катастрофи із метамфетаміном, що виготовлявся у промислових об’ємах, а «Краще подзвоніть Солу» рухається шляхом натяків та неартикульованих емоцій, власне, так само, як головна героїня Кім Векслер спілкується зі своїм непутящим хлопцем Джиммі МакГіллом. Зайвий доказ майстерності шоураннера Вінса Гіллігана – друга сюжетна лінія, що оповідає про становлення головного антагоніста «Пуститися берега» Густаво Фрінга та про його стосунки з харизматичним колишнім копом Майком Ермантраутом, що стає правою рукою мафіозного боса. Якщо ви дивитесь «Краще подзвоніть Солу» з ностальгією за «Пуститися берега», є хороша новина: Гілліган врахував і ваші інтереси, тому два серіали з кожним сезоном стають все ближчими. З нетерпінням чекаємо на неминучу безпосередню зустріч.
Better Call Saul
сезон: 4
Де: AMC
дати виходу: 6 серпня - 8 жовтня
шоураннери: Вінс Гілліган та Пітер Гулд
у головних ролях: Боб Оденкерк, Джонатан Бенкс, Рей Сіхорн
Дивовижна місс Мейзел
2 сезон
З ностальгією зараз пригадується великий серіал для своєї епохи «Божевільні», в якому Дон Дрейпер впевнено викурював сигару за сигарою, запиваючи віскі. Ймовірно, продюсерка «Дівчат Гілмор» Емі Шерман-Палладіно теж дивилася цей серіал і хотіла зняти свою версію несолодких 60-х у США. У центрі її уваги опинилася Міріам Мейзелл – домогосподарка і донька багатих євреїв, яка неначе зійшла з pin-up постерів. В один з непередбачуваних днів її кидає чоловік, тому вона знаходить розраду в барі, напивається, виходить на сцену і зачитує проникливий монолог про своє життя у комедійному стилі. Біт за бітом, жарт за жартом і Міріам знаходить своє покликання. Стендап перетворюється згодом не лише на її хобі, але й на роботу завдяки колоритній менеджерці в кепці з гострим козирком.
В першу чергу серіал від Шерман-Палладіно приваблює своєю кмітливістю. Після першого сезону, повного кумедних жартів над і від євреїв, друга частина має більш серйозний тон, але не втрачає гостроти висловлювань, якими так уславилася шоураннерка. Якщо «Дівчата Гілмор» були зібранням поп-культурних посилань та просто приємним сімейним вогником, то «Дивовижна місіс Мейзелл» скидається на стилізацію під багатокамерний ситком, в якому зник закадровий сміх, але додалася неймовірна операторська робота. Для шоураннерки цей серіал, певно, має те саме значення, що і для Метта Грейнінга «Футурама» у порівнянні з «Сімпсонами». Це нова можливість досліджувати людські стосунки, шоу-бізнес та культуру крізь інші часові рамки. Окрім того, серіал про жінку-стендапера має і чудовий різдвяний настрій, якого так бракує на нинішньому телебаченні.
The Marvelous Mrs. Maisel
сезон: 2
Де: Amazon prime
дата виходу: 5 грудня
шоураннер: Емі Шерман-Палладіно
у головних ролях: Рейчел Броснахен, Майкл Зеген, Алекс Борштейн
Атланта
Грабувальний сезон
Дональд Гловер неначе прислухався до одного зі скетчів «Монті Пайтона» і видав something completely different. Це все ще дивакуваті епізоди життя реперів із сонячної Атланти, але тепер вони мають більш життєві та приземлені історії. Другий сезон також побудований неначе антологія із знайомими образами: балакучий перукар, нерозумний продюсер і хлопець, що заблукав у лісі. На рівні сценарію такі історії могли з’явитися у якомусь «Сайнфелді», але Гловер розкручує теми до максимуму. Якщо хлопець загубився у лісі, то неодмінно разом з інстинктом виживання буде згадувати маму. Якщо темношкірий репер хоче змінити зачіску, він буде їздити зі своїм перукарем по всіх-усюдах, але таки доб’ється бажаного. Навіть пара, яка намагається врятувати свої стосунки, відвідуючи фестиваль Фастнахт, не зможе вирішити банальну суперечку грою в теніс. Такі сцени роблять серіал більш зрозумілим сучасному глядачу і не намагаються нав’язати якісь цінності.
Окремо варто згадати епізод з Тедді Перкінсом – найкращу серію на американському телебаченні, яку творці «Атланти» показали без рекламних вставок, аби не збивати саспенс. У ній Лейкіт Стенфілд потрапляє у будинок із маніяком, якого грає Дональд Гловер, загримований під Майкла Джексона. Сюрреалістичність подій у цьому епізоді досягає свого максимуму вже за кілька хвилин. До того ж, «Тедді Перкінса» можна розглядати і як омаж нещодавній «Пастці», що вже міцно вкорінилася у статусі живої класики. А дивитися «Атланту» варто лише з субтитрами. Інакше ризикуєте втратити великий пласт культури.
Atlanta
сезон: 2
Де: FX
дати виходу: 1 березня - 10 травня
шоураннер: Дональд Гловер
у головних ролях: Дональд Гловер, Кіт Станфілд, Браян Тірі Генрі
Маніяк
«Маніяка» на Netflix західні медіа відразу нарекли Mind Trip. І в кожній букві буде правда, позаяк шоу постійно звертає в неочікувані світи та часові проміжки, залишаючи після себе багато запитань. Та чорт забирай, навіть сама реальність «Маніяка» існує у вигаданому світі, де люди можуть платити за поїздки в метро прослуховуванням реклами. На фоні цього ретро футуристичного гармидеру Джона Гілл та Емма Стоун грають двох диваків, яким судилося зустрітися в лабораторії. Там вони тестуватимуть новий препарат, що допоможе їм позбутися страхів, комплексів та решти психічних хвороб, які вони заробили завдяки своїй родині.
Шалений мікс із вісімдесятих, шпигунського трилера, гангстерського кіно та мелодрами роблять серіал Кері Фукунаги далеким від оригінального проекту 2014 року, який творці взялися перезнімати. Але це робить його і по-справжньому оригінальним і ні на що не схожим. «Маніяк» – ще і серіал з різним хронометражем епізодів, що немало важливо у контексті сторітеллінгу. Творці мають довільну кількість часу, аби не підкорюватися телевізійним форматам та рекламним блокам. Через це шоу виграє на фоні решти проектів Netflix, які нарешті роздали свободи в міру своїх можливостей.