Акторська тренерка Олеся Грибок: «У нас поки немає культури ані роботи зі психотерапевтом, ані роботи з тренером»

Чому навчає акторський тренер та як це впливає на кар’єру актора

Олеся Грибок – акторка, авторка книги про самоменеджмент артиста та акторська тренерка. Ця професія не дуже розповсюджена на наших теренах, але доволі поширена на американському та європейському ринках, де такі спеціалісти готують виконавців до ролей та допомагають будувати кар’єру.

Ми поговорили з Олесею про тренування акторів, ставлення до цього на вітчизняному ринку та чи потрібен актору агент в Україні.

текст: Ярослав Білодо

Для кого спрацювало ваше навчання? Можете назвати декілька прикладів, як взагалі такі тренінги впливають на кар’єру актора?

Важливо розуміти, що далеко не всі продюсери, режисери або кастинг-директори хочуть бачити в артистах розумних людей, які самостійно керують кар’єрою. Усі хочуть бачити актора вмотивованим, щасливим і натхненним для режисера.

Як агентка я веду акторку Христину Корбут. Ми вирішили з нею спробувати працювати індивідуально, поступово і з турботою про кар’єру. Не просто з відсотком агенту від ставки актора за зйомки, а з прорахунком, що на нього чекає найближчі 20 років.

Ми працюємо з Христиною лише рік, але в неї вже сім головних ролей, хоча жоден із фільмів ще не вийшов – усі ці проєкти у виробництві.

Чому актори приховують, що працюють із тренером? Це ж схоже на роботу зі психотерапевтом.

У нас поки немає культури ані роботи зі психотерапевтом, ані роботи з тренером. Мені здається, що я першою на нашому ринку стала писати й говорити про те, що я тренерка. Наприклад, у США ця індустрія вже доволі розвинена. В Америці тренерами стають кастинг-директори, які відпрацювали у професії 40 років. В Україні, Росії чи Білорусі немає кастинг-директорів, які працювали би за спеціальністю 40 років. Усі кастинг-директори наразі активно працюють у кіновиробництві – їм складно знайти час, щоби займатися тренуванням.

Моє завдання – заробити якомога більше відсотків, захищаючи інтереси акторки

Виходить, ви не просто агентка, яка шукає ролі та веде перемовини про гонорар, а й ще частково перебираєте роль менеджерки?

Так, у багатьох аспектах це робота менеджера. Сім головних ролей, про які я згадувала, – це результат великої аналітичної роботи. Моє завдання – заробити якомога більше відсотків, захищаючи інтереси акторки.

Працює це так: я постійно вивчаю ринок, читаю новини, у курсі всіх течій, щоби допомогти актору обрати фотографа, бути в контексті сучасних тенденцій, правильно створювати відео, показувати його правильним людям, з’являтися на потрібних подіях і кінофестивалях, дивитися потрібне кіно тощо. Менеджер – це такий комунікатор, який допомагає актору економити час на цю аналітичну роботу.

Наскільки агент ефективний для актора?

В актора є лише 12 годин – знімальний день – і певна кількість знімальних днів у році. І якщо виконавець зайнятий на зйомках навіть 15 знімальних днів на місяць, з величезною ймовірністю він не ввійде на жодну головну роль. Просто через зайнятість.

Зараз у моєї акторки приблизно 20-25 знімальних днів на місяць, і вона навіть на проби не ходить. У неї немає часу записати самопроби чи поїхати на прослуховування.

На західному ринку без агента ніяк, а на нашому – бувають ситуації, коли у кастинг-директорів не складаються взаємини з агентами актора. Наприклад, через те, що агент не дозволяє зніматися за менший гонорар.

Агент працює над репутацією актора й інколи має захищати артиста від нього самого. З боку продакшену, продюсера, кастинг-директора – математика очевидна. Зважають на фільмографію актора, його попередні гонорари та ролі.  Менші гонорари і ролі свідчать про те, що чомусь актора не беруть на інші ролі, чомусь у нього став меншим гонорар. Кредит довіри до виконавця починає падати.

Одна, дві, три такі ролі – й актор залишається на рівні епізодів і цього гонорару. Агенту важливо переконати свого артиста в тому, що потрібно стиснути зуби й думати про стратегію. Не брати те, що лежить під ногами, а діяти заради мети, якої хочеш досягнути за три-п’ять років.

В агента запитують, скільки в актора головних ролей – це формує його кредит довіри. З іншого боку, актор може, переслідуючи певну стратегію, знятися в епізоді класного повного метру за маленьку ставку, але це круто спрацює на його репутацію.

На нашому ринку актору іноді справді вигідніше працювати без агента. Але приходить момент, коли артист більше не може представляти свої інтереси, тому що інший бік не хоче бачити актора в цій ролі. Тоді потрібна людина, яка візьме ці обов’язки на себе. Щоб актор на майданчику виконував свою роботу, а агент за рамками майданчика виконував свою. Агент постійно є подушкою між продакшеном і актором, конфліктом і актором. Артист зберігає прекрасні взаємини зі всіма: кастинг-директорами, продюсером, режисером. А агент розв’язує всі ситуації.

Приходить момент, коли артист більше не може представляти свої інтереси, тому що інший бік не хоче бачити актора в цій ролі

Ще одна розповсюджена практика на нашому ринку – використання типажності. Чи реально вийти з амплуа й типажу? Тренери вчать цього?

Усе залежить від зовнішності актора та від готовності витратити декілька років на переконання індустрії, що він може грати інакше.

Також тут відіграє роль глядач. Він звикає, що артист грає певні ролі. І якщо глядач розчаровується, коли бачить цього актора в іншій ролі, він може просто вимкнути фільм або серіал, і рейтинги впадуть.

Узагалі все можливо. Можна перетворитися з негативного на позитивного героя, з позитивного – на негативного. Потрібно просто створювати необхідні матеріали, показувати їх людям, які приймають рішення, і робити це систематично на одному рівні професіоналізму. Мені знадобилося три роки. Якщо в когось на моєму курсі виникне така ситуація, ми її обов’язково розберемо.

Чого ви вчите акторів на своєму курсі?

Індустрія сильно змінюється, й актори не завжди можуть глобально побачити картину: що відбувається зараз і що зміниться найближчим часом. На моєму курсі я даю артистам найбільш актуальне з того, що працює в кіноіндустрії. Усі офлайн- і онлайн-канали, які варто використовувати.

По-друге, я розбираю їхні помилки на кастингах чи в комунікації з кастинг-директорами. Актори хочуть результатів, коли шукають проєкти, але не завжди ці результати отримують. Це може відбуватися через те, що артисти «злизують» зовнішню форму, не розуміючи свого унікального шляху та унікальних чинників, які впливають на результат: рівня професії, освіти, акторських матеріалів. Ми намагаємося зробити так, щоби кожен артист знаходив свій унікальний шлях, який максимально швидко доставив би його на знімальний майданчик. Це наше завдання.

Що потрібно робити актору в соціальних мережах, щоби привернути увагу?

Перше, що потрібно зрозуміти про соціальні мережі, – якщо ви обрали професію актора, ваші акаунти вам більше не належать. Їх можна використовувати як інструмент для просування, а можна на них забити. Але в другому випадку актор втрачає певні можливості. На ваш прямий ефір може зайти оскароносний режисер, ви можете підписатися на улюбленого продюсера, режисера, продакшен, кастинг-директора. 

Для досягнення результату важливо розуміти своє джерело енергії. Джерело, на яке підсядуть усі. Вони будуть живитися ним і будуть відчувати, що цей артист стане двигуном для проєкту, бо він уже двигун у власному житті. Знайти це джерело енергії для актора не так просто.

Наступне завдання – якісно, професійно, гідно це джерело енергії в соціальних мережах. Тобто створити таке діджитал-дзеркало, яке буде залишатися глибоким душевно, водночас буде представлено якісними матеріалами. Якість зараз відіграє значну роль. У продюсерів радар налаштований на пошук недоліків та їхнє усунення. Тому продюсери січуть на підході – професіонал ви чи ні.

Ваш курс передусім розрахований на акторів без агентів?

Необов’язково. Будуть і заняття щодо роботи з агентом. Коли я даю клас із пошуку агента, я взагалі щаслива, що приходять актори з агентами, щоби зрозуміти, як їм працювати разом заради успіху.

Насправді в роботі з агентом артист далі робить те саме, що й без агента. Агент отримує 10-20 % від гонорару актора й робить свою роботу на 10-20 %. Інші 80-90 % – це робота актора. Агент бере готовий продукт, показує його покупцеві, укладає угоду, контролює виконання і виплату й отримує свій гонорар.

Як змінилася твоя тренерська й агентська робота внаслідок коронавірусу?

Через коронавірус усі перейшли в онлайн. Я довго не пручалась і теж перейшла в онлайн. Стало складніше записувати самопроби, тому що ми дуже багато працюємо з артистами в студії. Коли ти сцену розбираєш і одразу її записуєш. Тепер актору потрібно мені її записати, надіслати, я передивляюся й по секундах даю свої правки, актор перезаписує. Поки я дала правки, він уже охолонув. У цьому плані стало складніше, але це нова реальність.

З погляду підготовки проєктів з’явилося багато обмежувальних факторів: тести на COVID-19, розклад, обмеження через коронавірус у різних містах. Стало суперважливо, у якому місті закінчуються зміни й у якому місті вони починаються наступного дня.

Перше, що потрібно зрозуміти про соціальні мережі, – якщо ви обрали професію актора, ваші акаунти вам більше не належать

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

0 0 голоси
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

0 Коментарі
Найстаріші
Найновіше Найбільше голосів
Зворотній зв'язок в режимі реального часу
Переглянути всі коментарі