Хто це такий: Даррен Аронофскі

4 грані Даррена Аронофскі
Даррен Аронофскі
дата народження: 12 лютого 1969 р.

Грань перша: сімейна

Даррен Аронофскі народився в Брукліні 12 лютого 1969 року. Його батьки – Абрахам і Шарлотта Аронофскі викладали природничі науки єшивам Флетбуша. Сім’я дотримувалася вкрай консервативних релігійних поглядів, що у свою чергу вилилося в специфічне ставлення Даррена до релігії згодом (але про це трохи пізніше).

Відвідавши Київ для презентації своєї картини «Рестлер» десять років тому, Даррен в інтерв’ю Дмитру Десятерику зізнається: «Мій дідусь народився в Києві, він ходив до школи в Одесі перед тим як переїхати в Америку, тому я завжди хотів сюди приїхати». Батько Даррена виріс в Києві, і еміграція була вимушеним рішенням у зв’язку з юдофобською політикою радянської влади, яка буквально, виганяла євреїв із держави. Батьки Даррена прищепили йому хороший смак до мистецтва, зокрема завдяки частим відвідуванням Бродвею.

Даррен не єдина дитина в сім’ї. Він має рідну сестру Патті, яка, будучи теж не чужою мистецтву, з головою занурена в балет.

Грань друга: релігійна.

Попри консервативну родину, Аронофскі – переконаний атеїст. І це цілком закономірний шлях: із дитинства він захоплювався релігійною літературою, вивчив вздовж і поперек не тільки «Тору», в наслідок чого виробив у собі максимально критичний погляд на речі довкола. «Не дивлячись на те, що я атеїст, мене надихають біблійні історії. Стародавні сюжети належать усьому людству, незалежно від релігії. Це частина всесвітньої культури. Адже всім нам зрозумілий сюжет легенди про Ікара», заявив Аронофскі під час візиту до Вірменії п’ять років тому, презентуючи свій біблійний блокбастер «Ной».

Попри все, три з одинадцяти стрічок Даррена Аронофскі до країв наповнені саме релігійним контекстом. «Фонтан», «Ной» та «Мама!» отримали  вкрай суперечливі відгуки в кар’єрі режисера, який навмисно провокує до діалогу на тему віри та її наслідків для соціуму.

фільмографія
1990 — Прибирання супермаркета
1991 — Печиво з пророцтвом
1993 — Протозоа
1998 — Пі
2000 — Реквієм за мрією
2006 — Фонтан
2008 — Реслер
2010 — Чорний лебідь
2012 — Тигр
2014 — Ной
2017 — Мати!

Грань третя: особиста

Протягом дев’яти років, з 2001 по 2010 рік, Даррен Аронофскі був одружений на акторці Рейчел Вайс. У 2006 році у пари народився син Генрі. Згодом в житті Даррена з’явилася продюсерка Бренді Енн-Мільбрадт, відносини з якою тривали понад шість років. Тим часом, Аронофскі є одним з найбільш закритих для світських хронік режисерів, майже не даючи приводу  для різного роду чуток, скандалів і пліток навколо свого імені. Майже… аж до останнього часу, коли таблоїди вичавлювали все можливе з короткострокового роману Аронофскі з Лоуренс, на зміну якій прийшла акторка Сьюкі Уотерхаус.

Грань четверта: кінематографічна

У кінематограф Аронофскі прийшов у 1995 році, зібравши в Нью-Йорку навколо себе коло однодумців, готових працювати часом і за ідею. Хоча, ще у 1991 році Дарен, навчаючись в Гарварді, знімає свої перші короткометражки: «Чистка супермаркету» і «Печиво з передбаченням», в яких буде гостро відчуватися вплив не тільки Акіри Куросави, а й незалежних кіноавангардістів. «Чистка супермаркету», у головній ролі в якій знявся приятель режисера Шон Гуллетт, було відзначено премією Американської академії кіномистецтва у 1991 році.

Після випуску з Гарварда, у 1993 році Аронофскі починає навчатися в Американському кіноінституті. У тому ж році з’являється на світ короткометражна робота режисера «Протозоа», в якій видно паростки тих кіномовних прийомів, які згодом стали фішками дебютного «Пі» і знаменитого «Реквієму за мрією». Назву короткометражки вже через пару років Аронофскі використає для своєї студії, яка займається всіма без винятку його кінематографічними проектами.

Даррен Аронофскі з тих режисерів, які, працюючи над проектами, створюють таку творчу команду, щоб вона навіть при збільшенні бюджетів, залишалася все такою ж вільною, як і на початку їхнього шляху. Команда Даррена Аронофскі це не тільки оператор Метью Лібатік і композитор Клінт Менселл, але й актор Марк Марголіс, майстер яскравого характерного епізоду, і один з часів студентських років приятелів Шон Гуллетт, який зіграв у двох найбільш культових картинах режисера та згодом став досить відомим актором незалежного кіно.

Вибрана фільмографія

1998

Pi

жанр: психологічний трилер
у головних ролях: Шон Гуллетт, Марк Марголис, Бен Шенкман

Пі

Малобюджетний (всього 60 000 $) математичний трилер «Пі», в чималому ступені натхненний картинами Лінча і Цукамото, не тільки зміг окупитися в прокаті, але й принести славу режисерові, що буквально зняв свій фільм в напівпідпільних умовах. Через більш ніж двадцять років після своєї прем’єри «Пі» не втратив своєї шизофренічної чарівності і патологічного божевілля, що ллється з екрану густою чорно-білою патокою.

2000

Requiem for a Dream

жанр: драма
у головних ролях: Еллен Берстін, Джаред Лето, Дженніфер Коннеллі

Реквієм за мрією

Екранізація однойменного контркультурного роману Хьюберта Селбі, після якої про Даррена Аронофскі заговорили вже всі. Антинаркотичний гиньоль, соціальний фільм жахів, психологічна драма, побутовий трилер, трансгресивний експеримент над глядачем – «Реквієм за мрією» до сих пір викликає суперечки про свої художні якості. Втім, «Реквієм за мрією» став одним з перших культових фільмів так званого міленіуму.

2006

The Fountain

жанр: філософська притча
у головних ролях: Х'ю Джекмен, Рейчел Вайс

Фонтан

Перший фільм Даррена Аронофскі, в якому наперед висувається контекст віри. Аронофскі, однак, пропонує не найтиповіший погляд на Бога і його пошуки, і підступи, створивши багатошаровий, похмурий і в той же самий час аж надто гуманістичний фільм, в якому одну з кращих своїх ролей зіграв Х’ю Джекман.

2008

The Wrestler

жанр: спортивна драма
у головних ролях: Міккі Рурк, Мариса Томей, Еван Рейчел Вуд

Рестлер

Спортивна драма Даррена Аронофскі, яка не тільки отримала масу нагород, а й воскресила (правда, тимчасово) згаслу кінокар’єру Міккі Рурка. Чи не позбавлений зайвих сентиментів, фільм, тим не менш, більш ніж витончено себе протиставив франшизі «Роккі», показавши практично без жодних прикрас світ рестлінга. «Рестлер» став до того ж першим фільмом Аронофскі без наявності шок-контенту.

2010

Black Swan

жанр: психологічний трилер
у головних ролях: Наталі Портман, Венсан Кассель, Міла Куніс

Чорний лебідь

Оскароносний фільм Даррена Аронофскі про муки творчості помітний не тільки бенефісом Наталі Портман, а й тим диким жанровим міксом, який з себе представляє цей фільм. Тут елементи чистого жаху постійно змішуються зі злою іронією над великим мистецтвом балету, часом вдаючись до відверто експлуатаційних сцен сексу і насильства. Тим часом, «Чорний лебідь» став найкасовішим фільмом в кар’єрі Аронофскі.

2017

Mother!

жанр: психологічний трилер-притча
у головних ролях: Дженніфер Лоренс, Хав'єр Бардем, Ед Гарріс

Мама!

Полеміку, що розгорілася навколо «Мами!» у 2017 році, легко пояснити тим навмисним оманом глядачів і критиків, які очікували зовсім не те, що отримали в результаті. Але саме цією парадоксальністю і неоднозначністю цікавий цей фільм, який здатний шокувати хіба що найніжніших глядачів. Однак, давно на екрані не з’являлося настільки нестандартного погляду на природу творчості, та на відносини автора з його музою, враховуючи соціально-політичний порядок денний останніх років.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

інші матеріали

Документалістика
Алекс Малишенко

«Вальс Алчевськ»

Поет Сергій Жадан, режисерка вистави Оля Михайлюк, музиканти Олексій Ворсоба та Влад Креймер вирушають у Алчевськ, що чекає змін

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: