«Бути режисеркою» – це відверта розмова з українськими режисерками про те, як досвід постановниці впливає на досвід буття жінкою, і навпаки. Ця розмова проходила в рамках освітньої програми онлайн-фестивалю «7+7», який відбувався протягом семи тижнів осені 2021 року. Всі записи освітніх подій можна переглянути на Youtube-каналі Takflix, співорганізатора фестивалю (в колаборації з Лондонським фестивалем короткометражних фільмів).
Модерувала подію Надія Парфан, засновниця онлайн-кінотеатру Takflix та кураторка фестивалю «7+7».
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Kateryna-Hornostay.jpg?fit=2532%2C2532&ssl=1)
Катерина Горностай
режисерка фільму «Бузок», який був представлений на «7+7» та,«Стоп-Земля», що на початку наступного року вийде в прокат
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Iryna-TSilyk.jpg?fit=666%2C666&ssl=1)
Ірина Цілик
режисерка фільмів «Дім» та «Земля блакитна, ніби апельсин»
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alina_gorlova_director.jpg?fit=1401%2C1401&ssl=1)
Аліна Горлова
режисерка неігрових фільмів «Явних проявів немає» та «Цей дощ ніколи не скінчиться»
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/ZHanna-Ozirna.jpg?fit=1541%2C1541&ssl=1)
Жанна Озірна
режисерка, її фільм «Зв’язок» був представлений на фестивалі «7+7», у роботі проєкт «Нижній горизонт»
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Nikitiuk4.jpg?fit=606%2C606&ssl=1)
Марися Нікітюк
сценаристка та режисерка, серед її робіт – драма «Коли падають дерева»
Про вибір професії та перші кроки
Надія Парфан:
Хочу запитати про вибір професії та перші кроки. Чи було у вас розуміння, що ви входите в чоловічий світ, адже в історії кіно було не так багато режисерок? Спекулюю трохи на темі особистого досвіду. Я про це довгий час не задумувалася, а потім у мене з’явилося це усвідомлення.
Ірина Цілик:
Коли я надумала вступати на режисуру, був 1999 рік. Під час вступу наш майстер відмовляв усіх дівчат. Постійно звучала фраза: «Режисура – не жіноча професія, я мушу вас про це попередити». Зрештою, він набрав курс, який складався зі семи дівчат й одного хлопця.
Минув час, і я зрозуміла, про що йому йшлося. Не думаю, що це був чистої води сексизм. Справа не в гендері, а в силі характеру. Ті хто надумали цим займатися, особливо в Україні, мають віднайти в собі достатньо сил. Маєш бути тонким психологом, щоби будувати стосунки з людьми, з якими працюєш. Бути готовим до постійних кризових поворотних пунктів, адже обираючи професію кінорежисера ніколи не знаєш, що буде завтра й не можеш розраховувати на стабільність у професійному зростанні.
Марися Нікітюк:
Я опинилася в сценаристиці майже випадково. З 13 років мріяла бути письменницею: кінотеатри й кіно не були тоді в моєму інформаційному полі. Шлях завів мене до театральної критики, потім почала писати п’єси.
Ми з Наталкою Ворожбит організували фестиваль «Тиждень актуальної п’єси», там виникали навіть ідеї свого театру. Згодом мені запропонували прийти в лабораторію «Україно, гудбай!», де видали тему й пояснили, як пишуться сценарії. Так у мене сталася сценаристика, а потім прийшла й режисура.
Коли я почала знімати, зрозуміла, що тут мова не тільки про цікаву історію, а і про силу тримати команду. У моєму першому короткому метрі були два актори й шість собак, яких могли тримати тільки я та кінолог. Робота режисера – це про чітке розуміння й бачення, не важливо це чоловік чи жінка. Для мене це питання більше особистісного характеру, ніж статевого. Позиціонуй себе хоч ельфом, якщо є масштаб особистості, це завжди видно у фільмі. Якщо немає – ніякий гендер тебе не врятує.
Надія Парфан:
Жанно, ми з тобою обидві підійшли до питання кіноосвіти з іншого боку і, наприклад, не ходили в університет. Яка твоя перспектива на це питання?
Жанна Озірна:
Я була в цій умовній теплій ванні стосунків, роботи і співпраці у Львові. Коли ми почали знімати перший короткий метр, я була сценаристкою, а Оля Райтер – продюсеркою. Ми залучили нашу подругу, режисерку з Івано-Франківська. Вона зазвичай знімала рекламні ролики на 30 секунд і їй здалося, що знімати кіно – то задовго. На той момент уже були залучені кошти, тому довелося взяти кермо в руки. Так я прийшла в режисуру.
Думаю, що жінка-режисерка має суперсилу розказати історію жінки так, як це не зможе зробити чоловік. У Львові ніхто не зняв би фільм про двох закоханих дівчат, які розлучаються, і про бабулю, яка світиться й перетворюється на Діву Марію. Навряд чи така історія прийшла би комусь у голову серед чоловіків-режисерів у Львові. У мене відчуття, що я хочу заповнити ці простори та лакуни тими історіями, які можу розказати тільки я.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Best-Female-Filmmaker-Chantal-Akerman.jpg?fit=1895%2C947&ssl=1)
Надія Парфан:
Катю, Аліно, розкажіть про свій досвід як представниць документального цеху.
Катерина Горностай:
Хочу поділитися питанням, яке прозвучало на одному з фестивалів, щодо жінок в індустрії. Ми сиділи втрьох: я, Аліна Горлова та Наталка Ворожбит. Із залу поставили запитання, здається, німкеня: «Ви сидите втрьох і представляєте свої класні фільми останніх років. Як сталося, що у вас так багато жінок-режисерів? У нас, у Німеччині, таке відчуття, що в жінок є менше можливостей потрапити в чоловічий світ кіно».
Мені здається, що в нас не все так погано в цьому сенсі. Можливо, навіть краще ніж будь-де. Оскільки індустрія свіжа, молода, ймовірно, у нас є ця рівність. Думаю, що жінка-режисерка в Україні в набагато вигіднішому положенні, ніж чоловік-режисер у Німеччині. Можливо, це не зовсім правильна думка, але в нас є це вікно можливостей і рівноправ’я.
Аліна Горлова:
Мене взяли на курс режисури, коли мені було 16, і я жодного дня не працювала десь, окрім кіно. Ми створили свою продакшн-компанію, щоби мати змогу вирішувати, які фільми ми хочемо робити. Тому мені важко сказати, що я колись відчувала дискримінацію в Україні.
Так було до того часу, поки я не вирішила зробити фільм «Цей дощ ніколи не скінчиться», яким я його бачила. І від головних людей в індустрії я відчула, що «ти ж дєвочка, ти не можеш зняти фільм про все і про ніщо, це не твій рівень». Я відчувала недовіру через свій вік і через те, що я дівчинка. Довелося виборювати своє бачення, довелося навіть із кимось сваритися під час індустріальних секцій. У цей момент я зрозуміла, що авторське кіно – це чоловічий світ.
Катерина Горностай:
Думаю, кожна з нас мала справу з такими штуками, коли старше покоління нібито краще знає, як має виглядати наше кіно. І це пов’язано з тим, що ми дебютантки.
Колись мені жінка з індустрії, не української, говорила, як на її думку краще було б змонтувати це кіно. Я від неї не відчувала, що я «дівчинка», але відчувала недовіру до себе як до дебютантки. Я думаю, що якби це був чоловік-дебютант, до нього було б таке ж саме ставлення.
Аліна Горлова:
Це нормально, коли є брак досвіду. Та я бачила багато проєктів, у яких були наріжні режисерські висловлювання. І коли режисер-чоловік, 30+, спокійно про це розповідав – люди приймали його бачення.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/la-et-mn-dorothy-arzner-ucla-20150730.jpeg?fit=2048%2C1551&ssl=1)
Бліцпитання про бюджети в повних метрах режисерок
Марися Нікітюк:
Приблизно 600-700 тисяч євро. З економічною ситуацією в Україні, в середньому, фільм адекватно можна зняти за 20 мільйонів гривень.
Жанна Озірна:
Ми подавали 15 мільйонів 700 тисяч гривень.
Ірина Цілик:
«Я і Фелікс» – 12 мільйонів гривень. Він у дебютах подавався, і там є планка, вище якої не можна подавати – це 12 мільйонів. З мого досвіду тепер – цього мало, особливо, щоби зняти історичне кіно.
Катерина Горностай:
«Стоп-земля» – приблизно 20 мільйонів гривень.
Аліна Горлова:
«Цей дощ ніколи не скінчиться» – 200 тисяч євро.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Sofia-Coppola.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1)
Чому не так багато жінок у сегменті великобюджетного кіно
Надія Парфан:
Є сегмент фільмів із набагато більшими бюджетами,зокрема державними. Є комерційне кіно, такі фільми як «Секс і нічого особистого», «Dzidzio перший раз». Чи є у вас гіпотези, чому в сегменті комерційного кіно для масового глядача з великими бюджетами немає жіночих постатей?
Марися Нікітюк:
«Секс і нічого особистого» знімала жінка. Якщо говорити про комерційний сегмент – це наразі серіали. Є масштабні проєкти, як «Пікнік», які роблять жінки, тому щось тут не те…
Надія Парфан:
Слушно, не врахувала це. Дівчата, чи є ще щось додати? Грубо кажучи: просто не хочеш знімати таке кіно й не знімаєш, чи є ще якісь чинники?
Катерина Горностай:
Тут радше питання в досвіді, щоб посилити такий бюджет. Я говорю за себе, що хотіла би набратися досвіду для такого проєкту. Великомасштабний фільм Хлої Чжао для Марвел, наприклад, – це вже четвертий її повнометражний фільм. Думаю, це логічний поступ від маленького до великого, але це також залежить від історії (всі кивають).
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/vechnye.jpg?fit=1425%2C801&ssl=1)
Марися Нікітюк:
Катя слушно сказала, що це залежить від історії. Якщо це камерна історія без взривів – то є відповідний бюджет. Якщо в когось із дівчат з’явиться історія, яка потребуватиме великого бюджету, і їм не дадуть кошти, тому що це подається жінка – тоді можна буде говорити про прецедент.
Наприклад, мене цікавить міське кіно, де дія проходить у Києві, і це не бондіана, де стріляють. Питання в тому, чи можеш ти як жінка-режисерка набратися достатньо досвіду, щоби коли тобі в голову прийде масштабне кіно, якась космічна сага, щоби ти могла це адекватно зробити, а не просто просрать бюджет великий.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Janet-Leigh-1024x768-1.jpg?fit=1024%2C768&ssl=1)
Персонажки на екрані
Надія Парфан:
Минулого тижня в нас була освітня подія про феміністичну кінокритику. Мова йшла про те, яку картинку реальності ми транслюємо через кіно, адже це доступна й масова форма мистецтва. Мова йде про погляд, так званий gaze, і чию перспективу вхоплює камера, як вона дивиться на світ і кого вона зображає. Питання до всіх вас про вибір персонажа і вибір персонажки.
Жанна Озірна:
Коли я пітчила «Дорослого» на Львівській кінокомісії, там було чотири члени журі. І Тарас Ткаченко, він був у журі, спитав: «Як же я, дівчинка, зніму пацанячу історію, де б’ються машини?» Я пам’ятаю, що цього не сказала вголос, але подумала, що ти взагалі зняв «Гніздо горлиці», й нікого це не бентежить.
Я через пів року почну знімати дуже важливе для себе кіно. Головна героїня – жінка, яка пише докторську дисертацію про індустріальні міста в Сорбонні. Я би хотіла подивитися таке кіно, про жінку з мого кола спілкування, з якою можу себе асоціювати.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2020/03/76720796_340724460115376_4252164802979299328_o.jpg?fit=1705%2C960&ssl=1)
Кадр зі стрічки «Дорослий»
Надія Парфан:
Іро, Фелікс із фільму «Я і Фелікс» – це чоловічий персонаж. А зараз ти працюєш над жіночим персонажем. Розкажи, як ти до цього докотилася?
Ірина Цілик:
Хочу ще прокоментувати про пітчинги. Цікава тенденція, з моєї точки зору, що деякі цікаві яскраві проєкти не пройшли з дивними формулюваннями експертів. Наприклад, у Марини Степанської були формулювання, що історія жінки в цій країні – це не дуже цікава тема.
У мене історія про кризу 30-40-річних, але виявилося, що занадто особиста, й тема не актуальна. Це нормально, що ми не пройшли у фінал. Нас усіх багато, й ми не можемо всі одночасно отримувати бюджети. Але ця хвиля мені не сподобалася.
Я не знаю, чи я обираю героїв за гендерною ознакою. Але навколо так багато класних і сильних жінок, що про них хочеться розповідати. Єдиним винятком став «Я і Фелікс», там головний герой хлопчик, але є мама й бабуся. Мені хочеться говорити про те, що хвилює мене тут і тепер. Мені бракує історій про сучасних людей, не тільки про жінок. Про нас усіх, таких трішки поламаних, вигорілих, втомлених.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2020/06/Bez-ymeny-1-8.jpg?fit=1919%2C813&ssl=1)
Надія Парфан:
Є такий стереотип, що можливість презентувати інтимний досвід – одна з якостей жіночого кіно. Хотіла згадати, що є фільм «Плем’я» Мирослава Слабошпицького. Коли в цьому фільмі я пригадую сцену аборту, то відчуваю, що щось не так. І схожий букет відчуттів від фільму Філіпа Сотниченка «Технічна перерва». І там, і там є репрезентація досвіду вразливості на жіночій персонажці. Я вірю, що це можна зробити переконливим, але я також бачу, що є право на апропріацію цього досвіду.
Жанна знімає гаражі й пацанів, і їй скажуть, що ти в цьому не розбираєшся. Теоретично, жінка може на гаражах тусити й жигулі бити, але навряд чи чоловік може прожити досвід аборту. Але він може про це знімати.
Хотіла би поговорити про два фільми. Фільм Аліни «Явних проявів немає» й ранній фільм Каті «Між нами». Обидва фільми дуже інтимні, у Катіному випадку це ще й особистий фільм. Цікавий досвід цього оголення та вразливості й цікаво, чи були якісь наслідки?
Марися Нікітюк:
Якщо ми говоримо про українське кіно, я погоджуюся, що не вистачає не тільки сучасної жінки, але й сучасного чоловіка. Насправді в нас дуже травмоване суспільство. Я зараз розробляю сценарій для УКФ про сучасну Лоліту від імені дівчинки.
Із того, що я бачу в інтерв’ю з дітьми й батьками, аналізуючи свій досвід: страшні речі відбуваються, й вони пов’язані з агресією й неприйняттям дівчинки й жінки. Велика агресія до жінки є в нашому суспільстві. Це сумна історія, бо вона постійно повторюється.
У закордонному кіно багато персонажок, там це вже мейнстрім. Я бачу, як у міжнародному русі розв’язують жіноче питання, наприклад #MeToo, і як його розбирають психологічно. Та мені цікаво: А що з чоловіками не так? Де відкриті чоловічі персонажі, які будуть показувати свої дисфункції?
Мені здається, що проблема українського глядача, індустрії й фільммейкерів, що всі бояться подивитися на себе й на свої проблеми. Мені здається, що наше суспільство доволі інфантильне і воно просто не обговорює проблеми, ніби їде в машині з непрацюючим гальмами й заплющуючи очі. Ми не навчені обговорювати наші проблеми. І ми йдемо на фільми про Бетмена й Супермена з попкорном, наче це розвага, хоча і вони мають свій соціальний підтекст.
«Неактуально» – це відмазка. Історія жінки в Україні, історія чоловіка в Україні, навіть історія песика в Україні – це актуально. Тому що за песиком можуть не прибирати какашки або нагодувати його склом – і це вже актуальна історія про українське суспільство.Тут насправді глибокий страх говорити про сучасні проблеми.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/no_obvious_signs2.png?fit=700%2C460&ssl=1)
Кадр зі стрічки «Явних проявів немає»
Аліна Горлова:
Не думаю, що фільмом «Явних проявів немає» я змогла змінити думку про те, що жінці також місце на війні. Багато людей, які думали, що жінка не може бути на війні після фільму могли б сказати: «Та звичайно, дивися, що з нею сталося, вона не може витримати всі жахіття, а от чоловік точно може!»
Мені було важливіше, що Оксана (героїня фільму) була відверта, змогла відкрити свої почуття й не здаватися сильною, як це роблять чоловіки. Я спілкувалася з чоловіками й вони не використовують термін «посттравматичний стресовий розлад», для них це питання, що вони недостатньо мужні. Я бачила декілька варіантів фільмів про ПТСР, де чоловіки є героями, й вони дуже закриті.
Надія Парфан:
Чи була до тебе критика щодо цього фільму?
Аліна Горлова:
Так критика лунала, не знаю, скільки ще не сказали мені в обличчя. З діаспорою складно показувати такий фільм. Одного разу мені навіть сказали, що це російська пропаганда, і ви не можете показувати таке, тому що в Україні все не так.
Надія Парфан:
Катю, я пам’ятаю, як подивилася фільм «Між нами», він мене вразив. Але в мене була гостра дискусія після перегляду. Чи прилітало тобі за цей фільм і яка була для тебе дискусія навколо нього?
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/between_us.jpg?fit=600%2C400&ssl=1)
Катерина Горностай:
В «Між нами» я хотіла розказати про важку ситуацію, яка склалася в мене в житті й у моїх близьких людей. Якщо спрощувати, можна сказати, що хтось неправий, але структура набагато складніша.
Звісно знаходилися люди, які казали, що в цій ситуації неправа тільки я як героїня цього фільму. Було важко витримати, бо ти не можеш відокремити картину від власного життя. Кожен раз, показуючи цей фільм, ти ділишся частиною свого минулого і своїх справжніх переживань.
І це перша така потужна штука, яка є в автобіографічному документальному кіно. Але в цьому і є його найстрашніше прокляття. Думаю, що такий фільм насправді можна зняти один у житті, якщо ми говоримо про документалістику в площині автобіографічності.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/Alice-Guy-Blache-.jpg?fit=750%2C400&ssl=1)
Особисте життя й режисура
Надія Парфан:
Іро, серед нас лише ти є матір’ю. Як це – бути режисеркою й матір’ю?
Ірина Цілик:
Це те, що роз’їдає мене найбільше. Я не справляюся. Є така фраза, як від жінки чекають, що вона буде матір’ю так, ніби в неї немає роботи й що вона працюватиме так, ніби в неї немає дітей. Мені насправді пофіг, хто від мене що чекає, але я сама собі ставлю такі вимоги, з якими не справляюся.
Насправді я так і не знайшла для себе відповіді, як це – гармонійно поєднувати кар’єру й сім’ю. Мені пощастило, бо в мене суперчоловік. Є періоди, коли він набагато більше на собі це тягне, коли в мене поїздки, фестивалі, відрядження. Я почуваюся захищеною, бо знаю, що вдома все під контролем.
Мій досвід підказує, що будувати повноцінну кар’єру можна тільки, коли в тебе є якась суперсила у вигляді адекватного чоловіка, бабусь, няні. Але правила нашого суспільства працюють так, що жінки все-таки трошки більше включені в оцю відповідальність за дитину. Мені здається, що багато чоловіків можуть вільніше почуватися в плані кар’єрних пошуків.
Жанна Озірна:
Всі мої побачення починаються з теми «Нижнього горизонту». І хто витримає, той молодець. Насправді я ловлю себе на думці, що зі мною складно саме тому, що мені потрібно постійно проговорювати: що сталося на майданчику, що сталося в УКФ і в Держкіно. Якщо людина не зі сфери кіно, то це складно витримати.
Аліна Горлова:
Я можу сказати, що в мене взагалі немає особистого життя. Тобто, я живу разом зі своїм продюсером, а офіс винаймаю зі своїм хлопцем. Ми всі працюємо в кіно і, чесно кажучи, не знаю, хто ще це витримав би, бо в мене взагалі немає вільного часу. В мене все непередбачувано, я нічого не встигаю і страшенно нервую. Окрім здорового пофігізму, я ще ліків не знайшла.
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/moviegram.com.ua/wp-content/uploads/2021/11/merlin_180236820_61294e37-39ed-4124-8bf6-31be0402d51e-articleLarge.jpg?fit=600%2C408&ssl=1)
Порада: що потрібно, аби стати режисеркою
Аліна Горлова:
Навчитися довіряти собі, своєму баченню і йти до мети.
Катерина Горностай:
Мені після репліки Аліни захотілося сказати, що попри віру в себе, важливо бути критичною до себе. Шукати експертів, які зможуть направити й висловити конструктивну критику.
Жанна Озірна:
Вміти дружити зі своїми страхами й сумнівами.
Ірина Цілик:
Не боятися заходити на нову для себе територію.
Якщо ми наважуємося пробувати, то можемо намацувати те, в чому ми сильніші.