Це зараз нинішня молодь не знає, хто такий Майк Лі, але з сімдесятих багато режисерів говорили про те, як він сформулював їхній світогляд. Його останні стрічки «Містер Тернер» та «Пітерлоо» мають свою цільову аудиторію, але насправді Майк Лі – той режисер, який перевернув гру. Навряд можна знайти британського кінематографіста, який не розповість про вплив «Оголеного» чи «Таємниці та брехні» на свої роботи. Майкл Лі першим відкрив імена Гері Олдмена та Тіма Рота світу. Попри досить локальні теми, йому досі пропонують роботу в Голлівуді, але він постійно відмовляється. Каже, що хотів би сам вибирати акторів на головні ролі замість хитрих продюсерів. І він справді зберіг креативний контроль, чергуючи епічне кіно з камерними постановками у театрі. Ще до розмови Майк Лі здавався категоричним у своїх відповідях, хоча на інтерв’ю стало зрозуміло – він досить спокійно ставиться до питань про роботу за кордоном та репетицій без сценарію, які у нього запитують знову і знову. Ні, він не планує знімати за кордоном і так, йому комфортно працювати без сценарію на репетиціях. У решті питань Майк Лі чітко артикулює ідею незалежного кінематографа і щиро радіє перевиданням власних фільмів.
Ви зробили свій останній фільм з Amazon, і це не секрет, що найважливішим моментом у створенні ваших фільмів є творча свобода. Як така співпраця відрізняється від роботи зі стрімінговим сервісом, враховуючи ваш попередній досвід? І як ви оцінюєте цю масштабну експансію Netflix і Amazon?
Взагалі немає різниці. Стрімінговий сервіс не втручався у жоден аспект роботи. Студія Amazon підтримує незалежні фільми і нас підтримувала повністю, тож взагалі не втручалася: ні в пре-продакшн, ні у концепцію, ні у зйомки або пост-продакшн. І навіть, коли ми закінчили фільм, він був на 20 хвилин довшим, аніж його договірний хронометраж. Ми з продюсером поїхали до Нью-Йорка, щоб показати стрічку Amazon, стурбовані тим, що вони скажуть: «Це довше, ніж ми передбачали». Вони подивилися її і (плескає у долоні) сказали, що все дуже добре, ми не будемо нічого змінювати. Тому вони повністю мене підтримали. Таким чином, жоден аспект моєї роботи не зустрів їхнього суворого ставлення. За винятком того, що вони мають усі права на кінотеатральну дистрибуцію. Вони сказали менеджеру з міжнародних продажів, щоб той не продавав фільм більш, ніж у 20 країнах, адже у липні він вийде на стрімінговій платформі. Крім цього, жодного втручання не було, тому мені нема чого додати.
Чи справді стрімінгові сервіси змінюють сучасний кінематографічний ландшафт?
Важко сказати. Мій досвід, який я щойно описав, позитивний. Але я підозрюю, що він відрізняється від решти, адже Netflix та Amazon, ймовірно, й інші стрімінгові платформи, наприклад Disney, показуватимуть поведінку домінанта, як-то голлівудські студії, і диктувати, які фільми, повинні виходити у світ. Я гадаю, що для незалежного кіно це позначиться негативно. Проте завжди важливо пам’ятати, що є Голлівуд, і є світовий кінематограф. І світове кіно досі існує. Люди роблять незалежні фільми і це дуже важливо. Я відчуваю себе частиною цього процесу.
Всі знають, що ви працюєте без сценарію з довгими репетиціями перед зйомкою, тому мені цікаво, коли в цьому процесі відбувається факт-чекінг перед створенням таких історичних фільмів, як «Містер Тернер» та «Пітерлоо»? Тому що все має дуже природний і, без сумніву, автентичний вигляд. Хоча ми знаємо цей час, по суті, завдяки картинам і книгам.
Ми починаємо з підготовки та проведення досліджень і це безперервний процес. Я маю на увазі, що всі мої історичні фільми «Гармидер», «Містер Тернер» і «Пітерлоо» мають істориків у штаті знімальної групи. Таким чином, ця перевірка фактів, як ви її назвали, – це ретельний процес. Це частина всього процесу. Те, що ви сказали дуже цікаво, адже події цих фільмів відбулися лише 200 років тому. Якби я робив фільм про VI чи VII століття, було б дуже важко досліджувати, як люди жили тоді. Але для 200-річної давнини знайдеться достатньо матеріалу. Багато інформації вже зафіксовано у книгах. Також існує багато газет того часу. Одного разу ми пішли до Британського національного архіву з усіма акторами, які грали магістратів. Архіваріуси надали всі листи, написані магістратами, які вони постійно писали у Хоум-офісі. Ці листи все ще існують, тому весь матеріал задокументований у те, як говорять персонажі фільму тощо. Отже, це дуже доступний період для досліджень. Це лише частина процесу, але вкрай необхідна.
«Пітерлоо», здається, розповідає не про саму розправу, а про контекст цієї події. Я маю на увазі час і наслідки тодішніх реформ. Чи можливо б уникнути різні у 1819 році?
Ну, це важке питання. Це питання ви можете задати про кожну історичну подію. Чи можна було уникнути Першої світової війни? Чи можна було уникнути Другої світової війни? Мова йде про всі ситуації, в яких може відбутися ірраціональна поведінка тощо. Тому насправді це питання не має відповіді, але якщо ми можемо продовжити його, мовляв, чи цього можна було б уникнути, то краще подумати, ЯК це можна було б уникнути. І ви повинні починати питання про владу і про параною серед правлячого класу, про французьку революцію і про те, чи могла б існувати англійська революція. Існує занадто багато факторів. Багато в чому це було неминучим. Звичайно, щоб бути більш конкретними, то фактичної події у Манчестері того дня можна було б уникнути. Таку різанину майже напевно можна було б уникнути, якби генерал вирішив піти на кінні перегони, тому що у нього був кінь у Йорку. Він мав бути там. Очевидно, це був повний хаос тому, що магістрати заплуталися і хотіли заарештувати хлопців перш, ніж все сталося. Вони спровокували втечу знаті, яка прийшла першою. Солдати прийшли другими, а знать була п’яною, тощо. У цьому сенсі різанину можна було б уникнути. Політично або у ширшому, філософському сенсі – важко так сказати.
Я хочу зацитувати одне з ваших давніх інтерв'ю про «Оголених» і критику, яку фільм отримав: «Критика походить з тих кварталів, де поширена «політкоректність» у найгіршому її прояві». Як би відреагувала аудиторія на фільм, якби прем'єра відбулася у 2019 році?
Найбільш цікавим у цьому питанні є те, що BFI зараз у Лондоні робить нову цифрову реставрацію «Оголених». І вони збираються робити театральний реліз, тому ми побачимо, як відбудеться показ, і я відповім на це питання більш чітко. Коли ми нещодавно передивлялися фільм у кіно, почуття серед різноманітних людей досі залишаються релевантними. А ви як ти вважаєте?
Я думаю, що є багато шанувальників цього фільму, і якщо він прем'єрується тепер, то цей показ може мати величезне значення. «Оголені» абсолютно відрізняються від «Містера Тернера» і «Пітерлоо», наприклад. Але питання більше стосується політичної коректності, яка була дуже неоднозначною у 90-х роках і сьогодні вона більш вагома. Однак, я вважаю, що прийняття цього фільму може бути дуже теплим.
Я думаю, що це правда. Це цікавий аспект, про який ви говорите. Коли фільм вийшов, з’явився сильний конкретний феміністський рух, тому вважалося, що у фільмі йдеться про женоненависника і циніка Джонні. Ні, Джонні – не цинік. Джонні – розчарований ідеаліст. Звичайно, це не фільм про мізогінію. У 1993-1994-1995 роках було багато жорсткої критики від феміністок. Десять років тому я відвідав кілька показів з Q&A, і ніякої феміністичної реакції на фільм взагалі не було. Натомість було багато розумних чоловіків і жінок, явно феміністів та феміністок, але ніхто не мав жодних проблем зі стрічкою, тому це цікаво.
У «Містера Тернера» коли художник знаходиться на смертному одрі, здається, що його останні слова «Сонце – це Бог» звертаються прямо до глядачів. Чи було це ламанням четвертої стіни або просто похмурим поглядом помираючої людини, яка помічає об’єктив камери?
Ні, це не ламання четвертої стіну. Єдиний раз, коли я пробиваю четверту стіну – це «Гармидер». Коли письменник Гілберт думає про небезпеку, він бере меч і дивиться в камеру. Це єдиний раз, коли я розбивав четверту стіну у будь-якому з моїх фільмів. Тернер дивиться в камеру, але він просто вмирає.
Тімоті Сполл геніальний у цьому фільмі. Напевно, це одна з його найкращих ролей. Яким був процес його кастингу? Він прийшов вам на думку миттєво, коли ви подумали про Тернера?
Ні, я не думав про нього спочатку, хоча це здавалося гарною ідеєю. І він точно не підходить для Тернера. Тернер був дуже маленькою людиною, тому ми свідомо вирішили ігнорувати цей факт. Але я подумав, що деякі аспекти того, що може принести Сполл, було б правильними для цієї ролі.
Всі ваші фільми для мене залишаються дуже гуманістичними. І є один довгий британський телевізійний серіал під назвою «Доктор Хто», який також розкриває тему гуманізму. Якби Бі-Бі-Сі дав вам повний творчий контроль над персонажем та сюжетом, чи зробили б ви фільм або епізод про цього персонажа?
Ні. Це проста відповідь (сміється). Не тільки тому, що це телебачення. З телебаченням все у порядку. Я взагалі не зацікавлений у цьому. Очевидно, ви – хитрий продюсер. Це ідея, яку придумав би для мене продюсер. Хм, чому б Майку Лі не зняти серію «Доктора Хто»?
Ви бачили якийсь із сучасних епізодів?
Звичайно.
Що ви думаєте про них?
Я не дуже багато думаю про них, якщо чесно.