П’ять ворогів із кіновсесвіту Квентіна Дюп’є

Від канцелярських предметів до американських продюсерів

Творчість французького режисера та діджея Квентіна Дюп’є показує, наскільки непередбачуваним може бути кіно. Персоніфікація – одна з основних прикмет його абсурдного стилю. У цьому хаосі Дюп’є майстерно відточує свій стиль, встигаючи обіймати кілька посад на знімальному майданчику: крім режисера, він ще сценарист, монтажер та музичний супервайзер. 

Йому вдається однаково подобатися і глядачам, і фестивальним добірникам. Його стрічки регулярно потрапляють на Каннський або Венеційський кінофестивалі. Так трапилося і з «Жувальцями», яких взяли в позаконкурсну програму Венеції, а тепер кіно виходить в український прокат. Оскільки Дюп’є характеризує свої фільми як комедії, сильно замучені смертю, варто згадати, хто цю смерть спричиняє. Зібрали п’ятірку, здавалося б, невинних предметів та осіб, які в стрічках Квентіна є загрозою життю.

Шина

«Шина»

Персонажі одного з перших фільмів Квентіна Дюп’є говорять про існування кінематографу поза сенсами. І режисер відверто розважається та знущається з цього концепту, вигадуючи шину, яка вбиває людей. У «Шині» зібрані всі характерні ознаки фільму Дюп’є: абсурд, надмірна жорстокість та пришелепкуватість головних героїв.

Вибрати антагоністом стрічки шину – ризикований хід для кіно, яке показуватимуть у Каннах. Але у 2010 році фільм прийняли з радісним сміхом. Ще б пак, шина зі психокінетичними здібностями змушує персонажів буквально вибухати. Це хороша розвага для компанії друзів із пивом, які люблять несподіванки. І для фестивальної аудиторії, вдягнутої у black tie, як виявилося, теж.

Продюсер

«Реальність»

Найбільш винахідливий фільм із погляду історії Дюп’є зняв у 2014 році. У заплутаному сюжеті режисеру потрібно за 48 годин знайти крик болю, що зміг би врятувати його фільм. Завдання йому дає продюсер, якого цікавить тільки біль. Він не схожий на антагоніста повною мірою, але він запускає цю гру, де режисер має знайти натхнення у стражданні.

На відміну від решти стрічок у фільмографії Дюп’є, «Реальність» здається надміру злою сатирою на голлівудські стандарти. Але все швидко змінюється, коли з’являється відеокасета, дівчинка з ім’ям Реальність та свиня. Режисер не витримує однієї інтонації, але в результаті дарує, мабуть, найкращий глядацький досвід поміж своїх робіт.

Олівець

«На посту!»

Дюп’є тяжіє до бадді-комедій. Він навіть зняв фільм про двох копів, які потрапляють в абсурдні ситуації. «На посту!» – це переосмислення жанру, що перетворює кафкіанський допит поліцейського на чорну сатиру. Режисер обманює очікування кілька разів наприкінці та вставляє ще одну сцену після титрів, щоб уже напевно заплутати глядача. До фільму треба бути справді уважним, щоби не пропустити зайвого.

Назва «Keep an eye out!» уособлює ще один чорний жарт. Один із персонажів втрачає око через звичайний олівець. Невинному канцелярському предмету Дюп’є надає загрозливого забарвлення. Олівець у кіно вже давно був не лише інструментом, але і зброєю. Згадайте принаймні «Темного лицаря». Але якщо у фільмі Крістофера Нолана це просто фокус, Квентін відмовляється гратися в такі ігри. Він знає, що глядачу треба берегти очі.

Куртка

«Замша»

Ще один божевільний задум, схожий на «Шину», реалізувався у 2019 році. У «Замші» йдеться про самотнього чоловіка Жоржа, який купує замшеву куртку з бахромою, хвалиться нею в барах та вбиває людей. Власне, вбиває людей не Жорж. Йому наказує це робити куртка, що прагне залишитися єдиною курткою у світі.

На перший погляд, Квентін Дюп’є замахнувся на тему консюмеризму та єдності з природою. І це дійсно так, адже всі персонажі доволі серйозно ставляться до всього, що з ними відбувається. Режисер із часом навчився розповідати жарти із серйозним виразом обличчя, як у німому кіно з Бастером Кітоном. Від цієї серйозності образ замшевої куртки спричиняє якщо не жах, то принаймні зачудування. Ну, дійсно ж гарна куртка!

Людська тупість

«Жувальця»

Двоє чоловіків знаходять у багажнику гігантську муху й не вигадують нічого кращого, ніж натренувати її для пограбування. Так, це знову фільм Дюп’є, який через абсурд маскується під тривіальну комедію про двох друзів-ледацюг. Але цього разу режисер відмовився від показу смерті і зробив життєрадісне кіно, яке нагадує «Неймовірні пригоди Білла й Теда» (Bill & Ted’s Excellent Adventure).

Здавалося, що муха стане головним антагоністом, але всі конфлікти та проблеми виникають через тупість головних героїв, які не можуть соціалізуватися. В дуеті актори Ромео Елвіс та Грегуар Людіг блискуче доповнюють одне одного в цій чудернацькій подорожі за грошима. Тому якби французи знімали ремейк «Тупого та ще тупішого», ці двоє цілком могли би підійти на головні ролі.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

0 0 голосів
Рейтинг статті
Підписатися
Сповістити про
guest

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

інші матеріали

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: