У 2013 році колеги по телеканалу Cartoon Network Джастін Ройланд та Ден Хармон випустили мультсеріал, який став приводом для довгих обговорень на наступні 4 роки. Як серіал про п’яного вченого та його переляканого онука завоював таку прихильність глядачів? Відповідь ховається у постатях творців шоу та унікальній формулі сценарію.
Продюсер та сценарист Ден Хармон кілька років поспіль намагався знайти структурований шаблон, під який підпадають всі успішні телешоу, і зрештою придумав «ембріон». Так він називає коло, яке поділяється на 8 частин і відповідає певному етапу розвитку героя в історії.



8 етапів розвитку героя
- Персонаж знаходиться в зоні комфорту (You)
- Але він чогось хоче (Need)
- Він потрапляє у незнайому ситуацію (Go)
- Адаптується до неї (Search)
- Отримує бажане (Find)
- Платить велику ціну за це (Take)
- Повертається у знайому ситуацію (Return)
- Зміненим (Changed)
Хармон впевнений, що ці пункти правильно діють в кожному епізоді «Ріка і Морті», крім одного у третьому сезоні – «Vindicators 3: The Return of Worldender». Справа в тому, що у ньому персонаж Морті змінюється занадто рано – перед тим, як повертається у знайому ситуацію. Завдяки такій зміні складових Ден називає цей епізод найгіршим у всьому мультсеріалі, хоча навряд чи глядач помітить цю деталь.
Крім Хармона, свою творчість до «Ріка і Морті» приклав і Джастін Ройланд, який знімав анімаційні короткометражки та подав одну з них на конкурс Channel 101. Там він і познайомився з Деном Харманом (він організовував конкурс). Після цього вони обидва працювали сценаристами у «Шоу Сари Сільверман» на каналі Comedy Central.
Через деякий час, коли Хармона вигнали з власного шоу на іншому каналі, вони з Ройландом почали розробляти «Ріка і Морті». Це був доволі тривалий процес. Обидва сценаристи – натури скандальні та провокативні. Вони часто засиджувались у сценарній кімнаті допізна, питаючи одне в одного: «Це звучить достатньо смішно?». На цьому вимоги до якості шоу не закінчились. Наприклад, Хармон змушував Ройланда вживати спиртне, щоб той краще вживався у роль Ріка.
Перші епізоди «Ріка і Морті» викликали двояку реакцію. Очевидні відсилки до трилогії «Назад у майбутнє» Земекіса, фірмовий гумор Adult Swim* та діалоги персонажів у стилі «Спільноти» створили коктейль, який важко засвоїти глядачам сучасного телебачення. Ба більше, на відміну від таких фантастичних серіалів, як «Зоряний шлях» та «Доктор Хто», «Рік і Морті» позбавлений будь-якого канону. Немає потреби слідувати встановленим правилам, якщо правил не існує. Мультиплікація розв’язала Хармону та Ройланду руки, дозволила гратися з очікуваннями глядача. Наприклад, в одній із перших серій пілотного сезону головні герої помирають, а їхнє місце займають клони. На момент третього сезону вони вже вдають, що у такому повороті сюжету немає нічого дивного.
Подорожі Ріка і Морті – це окрема тема. Кожна серія закидає персонажів у нові світи з новими правилами, які висміюють окремі фільми або цілі жанри кіно. Серія третього сезону «Pickle Rick» створила оммаж боєвикам 90-х: від «В облозі» зі Стівеном Сігалом до «Джона Віка» з Кіану Рівзом. У цьому епізоді Рік перетворює себе на огірок, аби уникнути сімейного походу до терапевта. Ден Хармон називає цю серію найулюбленішою.

*Adult Swim – це програмний блок телеканалу Cartoon Network, розрахованй на показ мультфільмів та телеперадач для дорослих. Серед популярних серіалів блоку можна знайти «Робоципа», «Шоу Еріка Андре» та «Чорного Ісуса».


Останній сезон вибудовує сюжетну арку про розлучення батьків Морті та грає на ліричних сторонах Ріка більше, ніж раніше. Хармон та Ройланд вимагали від фанатів терпіння і нагородили їх по-справжньому хорошим результатом.
Наприкінці кожного сезону «Ріка і Морті» на екрані з’являється містер Пуппі Батхол (mr. Poopy Butthole) і руйнує четверту стіну. Він заспокоює аудиторію, мовляв, новий сезон не скоро, але не переживайте – сценаристи докладуть усіх зусиль для покращення улюбленого шоу. Часом хочеться, щоб містер Пуппі Батхол був присутнім у кожному серіалі. Своїм писклявим голосом Лимонхвата з «Часу пригод» він би влаштовував глядачеві терапію. Тоді чекати на нові сезони було б легше.