♥ donate
Пошук
Close this search box.
Пошук
Close this search box.

Гайд по «Оскару–2019»

Хто, як і чому може отримати головну кінонагороду

Цьогорічна церемонія вручення «Оскару» вже нічого не може обіцяти. Після суперечливої нової номінації «Найпопулярніший фільм» ми в змозі очікувати від кіноакадеміків будь-чого. Власне будь-що і трапилося: номінацію скасували, ведучого після Кевіна Харта так і не знайшли, а технічні номінації то забирали з прямого ефіру, то повертали назад. Та найбільш дивним стала номінація для «Богемної рапсодії», промо-компанія якої майстерно приховує Браяна Сінгера від уваги. Нагадаємо, що режисера стрічки звинувачують у педофілії. Кіносвіт очікував бодай якогось рішення від кіноакадемії щодо звинувачень (наприклад, зняття з номінації), але схоже, що «Оскар» не сходить зі шляху традицій і намагається максимально догодити усім. Можливо, тому у номінаціях цього року з’явилися найбільш популярні та глядацькі стрічки. Шкода, що кіноакадемія досі не бачить стрічки жанру горор серед потенційних лауреатів, попри торішній успіх «Пастки» Джордана Піла. І разом із тим до номінацій повертаються музичні фільми (але не мюзикли).

Для матеріалу ми вибрали стрічки, які мають (або не мають) усі шанси отримати золоту статуетку в основних номінаціях. Дуалістичність цього висловлювання пояснюється дуже просто. Попри часту передбачуваність переможців, «Оскар» все ще може дивувати. Подивіться ще раз на всіх номінантів і зрозумієте, як США дивиться на кіносвіт сьогодні. Так, серед кіноакадеміків є й іноземці, але їхня частка складає очевидну меншість. Ми спробували пофантазувати на тему, чому той чи інший фільм заслуговує на перемогу (а може навіть і поразку). Та попри нашу фантазію вболіваємо перед усім за якісну різноманітність, яка проявляється не у кольорі шкіри чи гендері, а у справді оригінальному кіно, яке раз у раз може дивувати і викликати щирі та справжні емоції.

Зелена книга

Green Book, реж. Пітер Фареллі

У цьому фільмі все відповідає стандартам глядацького кіно: нескладний сюжет, заснований на реальних подіях, харизматичні персонажі з внутрішнім конфліктом та історичний період, що безумовно має свій відбиток на сучасність (звісно, мова про США). Хороша акторська робота, хороший сценарій, хороша режисура. Можливо, надмірна цукровість та ця хорошість забирає у «Зеленої книги» кілька шансів на перемогу, але ж саме ці характеристики допомогли «Формі води» минулого року поїхати з купою нагород.

Номінації: найкращий фільм, чоловіча роль (Вігго Мортенсен), чоловіча роль другого плану (Магершала Алі), оригінальний сценарій, монтаж.
Чому переможе: Всі люблять Вігго Мортенсена. А якщо не люблять, то є Магершала Алі із статуеткою за «Місячне сяйво». Тим паче переможців кінофестивалю у Торонто кіноакадеміки теж шанують.
Чому не переможе: Знайдуться кіноакадеміки, які цінують більше арт-фестивальні, аніж життєві історії.

Чорна пантера

Black Panther, реж. Раян Куглер

Перша номінація для Marvel, попри обов’язкові поклони у бік спецефектів. З одного боку це класно, що кіноакадемія зважає на мейнстримне кіно, прокат якого відбувався аж у березні. Тим паче «Чорна пантера» важливий фільм для темношкірої спільноти, яка хоче асоціювати себе не з white superheroes. З іншого – як кіно «Чорна пантера» не вирізняється якимось технічними інноваціями й тим паче сторітелінгом. Це хороше рівне кіно, в якому змішались шекспірівська трагедія та афрофутуризм. Поєднання, звісно, цікаве, але ще жодного разу на «Оскарі» такий мікс не оцінювали. Зрештою, такого і не було.

Номінації: найкращий фільм, пісня, музика до фільму, звук, монтаж звуку, дизайн костюмів, робота художника-постановника.
Чому переможе: Це буде примітивно називати перемогу «Чорної пантери» політкоректним вибором лібералів. Якщо виграє – перемогло бажання «Оскарів» стати цікавим для молоді.
Чому не переможе: Коли мейнстримний блокбастер хоча б раз брав «Оскар»?

Чорний куклукскланівець

BlacKkKlansman, реж. Спайк Лі

Спайк Лі знімає комедійний blaxploitation про темношкірого, який заходить під прикриттям у ку-клукс-клан. Звучить, наче неймовірний анекдот. Та Спайк Лі дійсно відійшов від великого студійного кіно і зняв дуже ядучу та злободенну стрічку про те, що у світі все циклічно. Прихильники Трампа нічим не відрізняються від кланівців, а копи досі покривають один одного, бо відчувають себе родиною. Після Гран-прі у Каннах режисер вільніше почувається на рідній землі, але жодним чином не поступається своїми здобутками. «Чорний куклукскланівець» – це не просто про актуальність, але й іронічну природу повторень, які відбуваються з американським суспільством.

Номінації: найкращий фільм, режисер, чоловіча роль другого плану (Адам Драйвер); адаптований сценарій, музика до фільму, монтаж.
Чому переможе: Бо Спайку Лі вже давно пора взяти нагороду за здобутки, а «Чорний куклукскланівець» – це найкращий його фільм за десятки років.
Чому не переможе: А раптом у кіноакадемії голосували за Трампа?

Богемна рапсодія

Bohemian Rhapsody, реж. Браян Сінгер

Найбільш скандальне кіно серед нинішніх номінантів, яке розділило прихильників кіно та фанатів творчості Queen. «Богемна рапсодія» постає із тих видів класичних байопіків, де персонажів люблять знімати зі спини, проходити всю їхню творчість за дві години, залишаючи глядача на найвищій ноті, яку взяв виконавець. Як результат – кіно вийшло поверхове, але з протекторатом прихильників саме творчості «Квінів», а не людей, які творять цю музику. Що ж, смакам не накажеш. Завжди знайдуться ті, кому, наприклад, байопік про Джобса з Ештоном Катчером подобається більше, ніж з Майклом Фассбендером.

Номінації: найкращий фільм, чоловіча роль (Рамі Малек), звук, монтаж звуку, монтаж.
Чому переможе: Могутня промо-кампанія, яка робить Рамі Малека найімовірнішим кандидатом на нагороду в своїй номінації.
Чому не переможе: Звинувачення режисера Браяна Сінгера у педофілії можуть цілком схоронити всі сподівання знімальної команди на «Оскар».

Народження зірки

A Star Is Born, реж. Бредлі Купер

Четверта реінкарнація історії співачки, яка пройшла «від лахміття до багатства» має вишуканий каст. Леді Гага та Бредлі Купер створили за роки своєї творчості велику фан-базу, що потужно просуває «Народження зірки» вперед до зірок (пробачте за каламбур). Годі шукати більш суперечливого кіно, в якому не показують власне саме народження зірки, але емоції та талант ллються через край. Сам Купер неодноразово говорить про те, що це його Dream project, тому треба було б поставитися до стрічки поблажливіше. Втім, кон’юктура «Оскару» з рішенням висунути фільм на основну нагороду вказує на покірність кіноакадеміків, які готові переварити більше ремейків, аніж оригінального кіно.

Номінації: найкращий фільм, жіноча роль (Леді Гага), чоловіча роль (Бредлі Купер), чоловіча роль другого плану (Сем Елліот), адаптований сценарій, операторська робота, пісня, звук.
Чому переможе: Можна говорити, що завгодно, але Shallow і справді могутня пісня, яка може потягнути за собою і решту нагород.
Чому не переможе: Кіноакадемія все ще цінує різноманіття, а ця мелодрама створена не просто по вторинному шаблону, а по четвертинному.

Фаворитка

The Favourite, реж. Йоргос Лантімос

Якщо раніше Йоргоса Лантімоса лише звинувачували у наслідуванні Стенлі Кубрику, то цього разу він наблизився дуже близько. Хоча режисер і зізнався, що спеціально не переглядав «Баррі Ліндона», але він визнає, що порівнянь не уникнути. Історія про королеву Анну та двох її фавориток у гонитві за увагу стала чи не найкращим фільмом року. Ймовірно, це й один із фаворитів нашого серця, адже прекрасне феміністичне кіно за наповненням і клаустрофобічне за формою рідко відвідує церемоніальні заходи. Можливо, Лантімосу врешті-решт дадуть шанс потримати над головою і свого «Оскара».

Номінації: найкращий фільм, режисер, жіноча роль (Олівія Колман), жіночі ролі другого плану (Емма Стоун та Рейчел Вайс), оригінальний сценарій, дизайн костюмів, операторська робота, робота художника-постановника, монтаж.
Чому переможе: Якщо художник-постановник не має шансів отримати «Оскар», то цю номінацію можна прибирати наступного року, адже у ній немає сенсу.
Чому не переможе: Вельми складне кіно для кіноакадеміків, якому комфортніше залишатися культовим без нагороди, ніж з нею.

Рома

Roma, реж. Альфонсо Куарон

По-справжньому вишукана історія з відчуттям вічного дитинства може принести Куарону вже другий «Оскар» за режисуру. Але навіть без нагород мексиканець вже і так переміг. Він став першим режисером, якого номінували за операторську роботу. Та й серед усіх учасників церемонії йому пророкують ймовірну перемогу у головних категоріях. Попри суміш мов у діалогах стрічки, лого Netflix на початку, «Рома» складає враження інноваційного кіно з універсальним сюжетом. Кіно зрозуміле всім, бо перетворюється на медіатора між глядачем та чимось досконалим. Здається, цю досконалість називають мистецтвом.

Номінації: найкращий фільм, режисер, жіноча роль (Яліца Апарісіо), жіноча роль другого плану (Маріна де Тавіра), оригінальний сценарій, операторська робота, іноземний фільм, звук, монтаж звуку, робота художника-постановника.
Чому переможе: Позаминулого року у Венеції нагороду отримав дель Торо, потім взяв і «Оскар». У 2018 році ця традиція перейшла до Куарона, який отримав «Золотого лева» з рук товариша. Це той випадок, коли не варто зраджувати традиції.
Чому не переможе: Кіноакадеміки не можуть дивитися стрічки із субтитрами в основних категоріях, тому обмежуться статуеткою за іноземний фільм.

Влада

Vice, реж. Адам МакКей

МакКей зняв кіно по суті для всієї родини. Татко отримає насолоду від риболовлі Діка Чейні, а діти будуть всотувати гікпосилання на поп-культуру. Навіть мамам сподобається образ сильної Емі Адамс, яка контролює свого чоловіка та допомагає йому під час праймеріз. Кіно все ще залишається єдиною політичною сатирою серед номінантів, але вся увага прикута лише до ваги Крістіана Бейла. Чи справедливо? Не дуже, адже стрічка приховує безліч кумедних та кмітливих жартів про сприйняття дійсності та товстих чоловіків, які удають, що контролюють ситуацію.

Номінації: найкращий фільм, режисер, чоловіча роль (Крістіан Бейл), жіноча роль другого плану (Емі Адамс), чоловіча роль другого плану (Сем Рокуелл), оригінальний сценарій, грим та зачіски, монтаж.
Чому переможе: Крістіана Бейла кіноакадеміки люблять. Ще й фізичні перевтілення досі користуються попитом.
Чому не переможе: На перших прес-показах американські кінокритики розтрощили фільм МакКея вщент. Тому наявність номінацій – це скоріше продовження ввічливого прийому «Гри на пониження» від того ж таких МаКея. Тож можемо пригадати чим це закынчилося для нього у 2016-му.

Ван Гог. На порозі вічності

At Eternity’s Gate, реж. Джуліан Шнабель

Постімпресіонізм у кіно знавав і хороших, і поганих часів. В Україні стрічку прийняли дуже тепло і це помітно по заповнених залах під час прокату. Ще б пак, українське поетичне кіно лише прагне такої гри кольорів та акторського перфомансу. Але з іншого боку відчувається, що це просто бенефіс Віллема Дефо, який довго блукав по другорядних ролях і врешті знайшов собі образ за розміром. Дуже амбітна стрічка Шнабеля не зважає на своїх попередників у спробі зобразити Ван Гога генієм. Кіноакадемія цінує байопіки, нехай вони навіть не стандартні. Тому ось ми тут – обговорюємо «На порозі вічності» на рівні з рештою номінантів.

Номінації: найкращий фільм, режисер, жіноча роль (Яліца Апарісіо), жіноча роль другого плану (Маріна де Тавіра), оригінальний сценарій, операторська робота, іноземний фільм, звук, монтаж звуку, робота художника-постановника.
Чому переможе: Віллему Дефо вже давно пора готувати свою промову. Байопік про найвідомішого художника XX століття міцно закарбовує талант актора зіграти будь-кого.
Чому не переможе: Кіно, яке має занадто маленьку цільову аудиторію для «Оскара». Якщо кіноакадеміки додивилися стрічку до кінця – це вже перемога. А у фіналі Віллем Дефо – найкращий.

Чи зможете ви мене пробачити?

Can you ever forgive me?, реж. Маріель Геллер

З усіх номінантів стрічку Маріель Геллер дивитися можна без нашарувань метафор чи надскладних технічних трюків. Це фільм про письменницю Лі Ізраель, яка підроблювала підписи знаменитих авторів книг і продавала їх, аби хоч якось прогодувати себе. Дуже просте та щире кіно про її дружбу з Джеком Гоком, який допомагав у цих злочинах. Тут можна знайти і співчуття для Ізраель, і посміятися з її життєвих ситуацій. Хоча кіно має і більш гнітючий вигляд, ніж решта драмеді з кінофестивалю у Торонто, але Геллер зберегла автентичність та жодного разу не переходить межу тривіальності. «Чи зможете ви мене пробачити?» складає враження того самого маленького кіно, яке щороку номінують, але нічого йому не дають.

Номінації: найкраща жіноча роль (Мелісса Маккарті), чоловіча роль другого плану (Річард І. Грант), адаптований сценарій.
Чому переможе: Річард І. Грант прибирає котячий послід із таким виразом обличчя, що тут потрібно щось більше, ніж «Оскар».
Чому не переможе: Занадто непомітне кіно із не вельми широким прокатом у США. Кіноакадеміки люблять хайпове кіно.

Дружина

The Wife, реж. Бьорн Рунге

Як і годиться дружині письменника, вона всюди мусить підтримувати його як творчу особистість. Коли чоловік Джоан виграє Нобелівську премію, то бере її у Стокгольм разом з собою. Втім, Джоан не почувається щасливою, адже це вона написала більшість книг чоловіка і тепер має вислуховувати похвали не у свою сторону. Ось такий синопсис до фільму, за який Гленн Клоуз, ймовірно візьме «Оскар». Цікаво, що прем’єра відбулася на кінофестивалі у Торонто ще у 2017 році, але в американський прокат «Дружина» вийшла лише у серпні 2018. Тому фактично номінувати треба було б раніше, але вже маємо такі результати перегонів.

Номінації: найкраща жіноча роль (Гленн Клоуз)
Чому переможе: У Гленн Клоуз вже є приз Independent Awards, «Золотий глобус» та довгий список нагород на вікіпедії.
Чому не переможе: Два слова – Олівія Коулман.

Баллада Бастера Скраггса

The Ballad of Buster Scruggs, реж. Джоел та Ітан Коен

Брати Коен мають вельми нерівну фільмографію, але перестрибуючи через один посередній фільм, знімають один геніальний. «Баллада Бастера Скраггса» мусила спершу бути серіалом для Netflix, але тепер стає зрозуміло, чому рішення перетворити шість історій у повний метр виправдало себе. По-перше, це нагорода у Венеції за сценарій. По-друге, це можливість позмагатися на «Оскарі». Кіноакадемія пам’ятає та любить минулі здобутки режисерів, але цього року їхнє рішення остаточно вирішить позицію щодо фільмів Netflix. Хоча шансів у Коен не багато, не варто списувати їх зі списку нагород, адже тут прислухаються до рішень інших фестивалів.

Номінації: найкращий адаптований сценарій, дизайн костюмів; пісня.
Чому переможе: Колись Тарантіно взяв нагороду за притаманну йому комедію у лаштунках Дикого Заходу. Чим брати Коен гірші?
Чому не переможе: в номінації костюмів є «Фаворитка», у піснях є «Народження зірки», а у сценарію «Чорний куклукскланівець».

Якби Біл-стріт могла говорити

if bill street could talk, реж. Баррі Дженкінс

Після успіху «Місячного сяйва» ми чекали ще одної сутички між Дженкінсом та Шазеллем, але у останнього «Перший чоловік» провалився у кінопрокаті. Та й  промо-кампанія особливо не наполягала на нагородах. А ось Баррі Дженкінс екранізує Джеймса Болдвіна, однак провалюється під наративом прози письменника. Занадто довга та занадто тривіальна Love Story може існувати лише під призмою наївності головної героїні, яка бачить лише ідеальність у своєму коханні та несправедливість навколо. Там де відсутність динаміки пасувала «Місячному сяйву», у «Біл-стріт» робить режисеру ведмежу послугу. Пане Дженкінсе, залишайте історію очима протагоністки до кінця, не перериваючись на дружні бесіди між чоловіками. Так буде на краще.

Номінації: найкраща жіноча роль другого плану (Реджіна Кінг), адаптований сценарій, музика до фільму.
Чому переможе: Операторську роботу оцінив навіть Пол Томас Андерсон. Саундтрек Ніколаса Брітелла тільки-но самими назвами треків взагалі переносить у біблійні часи. А Реджина Кінг вже точно найкраща акторка цього фільму.
Чому не переможе: У спину дихає «Фаворитка» та «Рома», які виконані не менш технічно, ніж стрічка Дженкінса.

Перша людина

First man, реж. Деміен Шазелл

Якось стає сумно, що один рік Шазелл був одним з фронтраннерів перегонів за «Оскар», а вже наступного року знімає кіно не за своїм сценарієм і отримує лише технічні нагороди. Втім, «Перша людина» і справді технічно бездоганний. Тиша космосу, перфекціонізм Гослінга та музика Гурвіца досі працюють на великому екрані так сильно, як жоден інший блокбастер. Ну і врешті-решт, чи багато фільмів удостоюються заголовків у американських медіа, як стрічка Шазелла: «Claire Foy Yells at ‘a Bunch of Boys’ in First Man, and It’s All I Can Think About».

Номінації: найкращий звук; монтаж звуку; робота художника-постановника; візуальні ефекти.
Чому переможе: Байопік про Армстронга все ще може тягатися з «Гравітацією» Куарона у технічному аспекті.
Чому не переможе: Байопік про Армстронга все ще може тягатися з «Ромою» Куарона у технічному аспекті.

Холодна війна

Cold war, реж. Павел Павліковський

Відвертим сюрпризом стала номінація Павліковсього у режисурі. Поки весь світ бідкається, що Лінн Ремсі не отримала належної уваги у кіноакадеміків, польський режисер і справді заслуговує свого визнання. Він знімає вже кілька десятиліть, але тільки з «Ідою» отримав прихильність як у критиків, так і глядачів. «Холодна війна» маркує продовження візуального стилю режисера з чорно-білим зображенням та форматом екрану 4:3. Однак важливою все ще залишається історія кохання між диригентом та співачкою, яка несеться через роки й залишається з тобою навіть після титрів.

Номінації: найкращий режисер; операторська робота; іноземний фільм.
Чому переможе: Оператор Лукаш Зал досягнув піку у довершеності зображення.
Чому не переможе: Не пощастило, що «Рома» вийшла в один рік зі стрічкою Павліковського.

слідкуй у telegam-каналі та на сайті.

Сподобалась стаття?

Допоможи Moviegram стати кращим

0 0 голосів
Рейтинг статті

Залишити відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі